• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 25 مرداد 1403
کد مطلب : 232824
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nxv52
+
-

تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

تغذیه
تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

تن ماهی جزو غذاهای محبوب شهروندان است، چرا که زندگی مدرن و شهری، اجازه آشپزی مداوم را به آنها نمی‌دهد، اما استفاده از آن خوب است یا بد؟ برای آگاهی از ویژگی‌ها، مزایا و خطرات تن ماهی برای سلامت با دکتر مجید حسن قمی، نایب‌رئیس انجمن تغذیه ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که نکته‌هایی از آن را پیش رو دارید.

تن ماهی در واقع با روغن درست شده و از نظر کالری مطمئنا کالری آن بیشتر از ماهی‌ای است که به ‌صورت کبابی یا به‌صورت پخته مصرف می‌کنید.
برای فراوری ماهی تن به آن مقدار زیادی نمک می‌زنند، در واقع علاوه بر چربی، ماهی تن شور هم می‌شود که این نیز یکی از مشکلات ماست.
اگر روغنی که به این ماهی می‌زنند، روغن گیاهی نباشد و دارای منشأ حیوانی باشد، در واقع کمک می‌کند که کلسترول هم در این ماده غذایی زیاد شود.
تن ماهی یا کلا ماهی منبعی سرشار از پروتئین است که به تامین منابع پروتئینی مورد نیاز فرد چه در سنین خردسالی و چه سنین بزرگسالی کمک می‌کند.
توصیه ما به ‌عنوان کارشناس تغذیه این است که افراد حداقل هفته‌ای یک یا 2 بار از ماهی به‌ عنوان یک منبع غذایی مهم استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود کودکان، زنان باردار و زنان شیرده ماهی یا ماهی تن نخورند.
مشکل دیگر آن است که اکنون ما چیزی به ‌عنوان آلودگی جیوه‌ای در ماهی‌ها داریم که به ‌دلیل آلودگی دریاهاست و این ماهی‌ها را نباید به کودکان‌ داد.
البته ماهی‌هایی را که در حوضچه‌های کنترل شده پرورش می‌یابند و اطمینان داریم که آب آنها جیوه ندارد و آلوده نیست را می‌توان مصرف کرد و مصرف تن ماهی که از ماهی‌های پرورش یافته در این حوضچه‌ها درست شده باشد نیز منعی ندارد.
اگر فلز قوطی کنسرو، خوب اندود نشده باشد و با ماده غذایی ترکیب شود، می‌تواند سمی تولید کند که روی حافظه فرد اثر سوء می‌گذارد.
ماهی‌هایی که در کنسروها استفاده می‌شوند، اغلب بزرگ و تنبل‌اند و می‌توانند برای سلامت فرد مشکل ایجاد کنند. استفاده از گونه‌های کوچک به این منظور بهتر است.
اگر کنسرو، خوب وکیوم نشده باشد، می‌تواند سم بوتولینوم تولید کند. اگر حس می‌کنید کنسروتان خوب وکیوم نشده، بی‌خیالش شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید