• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126006
+
-

بسکتبال نوین

فصل جاری لیگ بسکتبال زنان با 11 بازیکن خارجی و پخش اینستاگرامی جذاب‌تر از همیشه بوده است

بسکتبال نوین

این فصل دو اتفاق، لیگ برتر بسکتبال زنان را در مقایسه با سال‌ها قبل جذاب‌تر کرد؛ پخش اینستاگرامی و حضور بازیکنان خارجی. نخستین تیمی که این فصل بازیکن خارجی گرفت نارسینا بود اما حالا در مرحله پلی‌آف، 11 بازیکن خارجی در تیم‌ها بازی می‌کنند و حتی تیم مهرام روی نیمکت از مربی یونانی کمک می‌گیرد. این برای نخستین بار نیست که بازیکن خارجی در تیم‌های باشگاهی ایران بازی می‌کنند، فصل‌های پیش هم بعضی از تیم‌ها بازیکن خارجی داشتند اما امسال نه تعدادش با سال‌های قبل قابل مقایسه است و نه کیفیت بازیکنان.
بازیکنان آمریکایی و روسی نارسینا، نخستین خارجی‌های این فصل بودند. ندا عسگرنیا، سرمربی این تیم می‌‌گوید استخدام بازیکن خارجی ایده او بوده است: «من جزو کسانی بودم که استارت این کار را زدم. قبلا گفته بودم اگر یک روز اسپانسر داشته‌ باشم، یک کار مهمی در بسکتبال انجام می‌دهم و این فصل توانستم این کار را انجام بدهم.» البته دیر بسته شدن نارسینا هم دلیلی بود تا آنها بازیکن خارجی بگیرند: «من اسپانسر را زمانی پیدا کردم که بیشتر بازیکنان خوب در تیم‌های دیگر جذب شده بودند. ولی این تصمیم صددرصد من بود که بازیکن وارد کنیم و بازیکنی بیاوریم که لیگ را تغییر بدهد. درست است که قبلا هم بازیکن خارجی در لیگ زنان بوده اما این فصل همه بازیکنانی که آمدند، خوب بودند. چه آنهایی که در بهمن، نفت و مهرام بازی کردند و چه بازیکنانی که ما استخدام کردیم.»
عسگرنیا تأثیر حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران را در حدی می‌‌داند که آرزو می‌کند‌ ای‌کاش کرونا نبود و همه این تغییرات را می‌دیدند. این در حالی است که چندی پیش بازیکن روسی نارسینا از این تیم جدا و بازیکن آفریقایی جایش را گرفت.
بعد از نارسینا، مهرام هم سراغ بازیکن خارجی رفت تا سایر مدعیان مجبور به جذب بازیکن خارجی شوند. تیم گروه بهمن که سال قبل قهرمان لیگ شده بود، برای اینکه این قهرمانی را تکرار کند در مرحله پلی آف بازیکنان آمریکایی و اوکراینی استخدام کرد. نازی طائرپور، سرمربی این تیم، بهمن را در پیشرفت و تغییرات لیگ بسکتبال زنان پیشرو می‌داند: «سال پیش بعد از قهرمانی ما بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شد. در همه بیلبوردها عکس بچه‌های تیم هم بود. همین تبلیغات اسپانسرهای دیگر را هم ترغیب کرد تا در لیگ زنان سرمایه‌گذاری کنند.»‌

  تبلیغات منفی علیه ایران
شاید به‌نظر برسد بازیکنانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند، کیفیت چندانی ندارند. برای خیلی‌ها سؤال است که چطور یک بازیکن آمریکایی در شرایط کرونایی حاضر شده به ایران بیاید؟ طائری پور در این خصوص می‌گوید: «کرونا بیشتر مسابقات را تحت‌تأثیر قرار داده است و بعضی از مسابقات امسال برگزار نشد ولی بازیکنانی هستند که از نظر مالی نیاز دارند بازی کنند. از همین‌رو وقتی باشگاه‌های ایرانی پیشنهاد دادند، آنها قبول کردند. البته تبلیغات منفی که علیه ایران می‌شود، کمی کار را سخت می‌کند. مثلا به بازیکن آمریکایی ما که اهل تگزاس است گفته بودند ایران جنگ است. او را ترسانده بودند که اگر آنجا کرونا بگیری زندانی‌ات می‌کنند.» طائری‌پور تأیید می‌کند بازیکنانی که به ایران آمده‌اند درجه یک نیستند اما با اطمینان می‌گوید کیفیت آنها خیلی بالاست.

  دلار آن هم فقط نقد
دستمزد بازیکنان خارجی در ایران متفاوت است. قیمت از 500 دلار تا 3 هزار دلار در‌ماه متفاوت است. هم عسگرنیا و هم طائری‌پور می‌گویند بازیکنان خارجی‌شان دستمزدشان را به دلار و نقدی دریافت می‌کنند. برای آنها مهم این است که پرداختی‌شان سر موقع انجام شود. مثلا اگر قرار است 15هر‌ماه پول بگیرند بدون استثنا هر‌ماه باید در همان تاریخ پول به دستشان برسد.
پای حرف بازیکنان ایرانی که بنشینی از دستمزدها گلایه دارند. به‌گفته طائری‌پور بیشترین دستمزدی که به یک بازیکن ایرانی در لیگ داده شده، 100میلیون تومان برای کل فصل است: «بیشتر بازیکنان بین 30 تا 60میلیون تومان می‌گیرند اما بعضی‌ها هم هستند که پولی نمی‌گیرند. باشگاه‌ها خوب هم پول بدهند، بیشتر هزینه‌ها با خود بازیکنان و مربیان است و به‌خاطر همین خیلی پولی برایشان نمی‌‌ماند.» اختلاف قیمت بازیکنان ایرانی و خارجی، در روحیه ایرانی‌ها تأثیر منفی نمی‌گذارد؟ عسگرنیا می‌گوید: «بازیکنان ایرانی باید یک‌سری واقعیت‌ها را بپذیرند. بخشی از تفاوت‌ها به‌خاطر این است که پول ما بی‌ارزش است. شاید بازیکن بگوید به اندازه دلارآنها ما هم ریال بگیریم ولی این امکان وجود ندارد. تلاش بازیکن ایرانی باید بیشتر شود. بازیکنان ما زحمت می‌کشند ولی باید حرفه‌ای‌تر شوند. به تناسب اینکه انتظار داریم پرداختی‌مان تغییر کند، باید بازی‌هایمان هم تغییر کند.»

  قانون‌مدار
بازیکنان خارجی هم مثل بازیکنان ایرانی باید در بازی‌ها حجاب داشته باشند. بعضی از بازیکنان این شرط را قبول نکرده‌اند و به ایران نیامده‌اند اما آنهایی که آمده‌اند به‌گفته مربیان قوانین ایران را پذیرفته‌اند. طائری‌پور می‌‌گوید: «خارجی‌ها از ما قشنگ‌تر روسری سرشان می‌کنند. اما پوشیدن مقنعه موقع بازی برایشان سخت است. با شلوار و پیراهن استرجی که زیر لباس‌شان هم می‌پوشند مشکلی ندارند. چون بعضی‌ از آنها در خارج از ایران هم می‌پوشند.»‌
بازیکنان عسگرنیا هم خیلی زود با حجاب کنار آمده اند: «مطمئنا رعایت حجاب برای آنها سخت است ولی خیلی منطقی پذیرفتند. اینکه بگویم آنها از اینکه با حجاب بازی می‌کنند، لذت می‌برند، دروغ است اما نسبت به این موضوع گاردی نداشتند. آجمبا بازیکن سنگالی ما روز اول گفت یکی از علاقه‌هایش موهایش است، اینکه برای شادی گل، موهایش را تکان بدهد. او موی مصنوعی اضافه کرده بود. در بازی اول مقنعه توی سرش نمی‌رفت. از بازی دوم، موهای مصنوعی را درآورد. چون وارد دنیای حرفه‌ای می‌شوند، خیلی از چیزها را می‌پذیرند. آنها محدودیت‌هایی برای بعضی از خواسته‌هایشان دارند اما هر چیزی که در قانون باشد را می‌پذیرند.»

  در انتظار پخش تلویزیونی
هرچند مسابقات بسکتبال هم مثل بقیه ورزش‌های زنان از تلویزیون پخش نمی‌شود اما پخش از یکی از صفحه‌های اینستاگرامی، یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند دهه اخیر بسکتبال زنان است. عسگرنیا می‌گوید: «این حق مسلم زنان است که بازی‌های آنها هم مثل بازی‌های مردان پخش شود اما هر چیزی باید از یک جایی استارت بخورد. همین پخش اینستاگرامی هم خیلی مهم است و می‌توانم با قاطعیت بگویم تأثیر این دیده شدن بی‌نهایت زیاد بود.» طائری‌پور هم می‌گوید: «خیلی از کسانی که تا به حال بسکتبال زنان را ندیده بودند، دیدند. حتی خیلی از خانواده‌ها تا حالا بازی بچه‌هایشان را ندیده بودند.» زنان امیدوارند این پخش اینستاگرامی مقدمه‌ای برای پخش تلویزیونی مسابقات باشد.
لیگ بسکتبال زنان در مرحله پلی‌آف است. در دیدار رفت فینال مهرام 74 بر 63 گروه بهمن را برد. در دیدار رده‌بندی هم نارسینا 64 بر 61 نفت آبادان را شکست داد. پنجشنبه هفته آینده بازی‌های برگشت برگزار می‌شود. اگر جای برنده‌ها و بازنده‌ها تغییری نکند، قهرمان لیگ معرفی می‌شود. در غیراین صورت، همه‌‌چیز به بازی سوم کشیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید