• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 4 اسفند 1402
کد مطلب : 219193
+
-

آرامش شهر با معماری نوین احجام

آرامش شهر با معماری نوین احجام

معماری شهری طی 2سال اخیر در شهری نظیر تهران در 2قالب صورت گرفته است؛ نخست اقدامات بزرگ که در قالب میدانگاه‌ها و پیاده‌راه‌ها سامان می‌گیرد و دوم اجحام شهری و المان‌ها که نصب آنها موجب بهبود کیفیت زندگی و توجه به المان‌های شهری دوست‌داشتنی می‌شود. در مورد نخست 2اقدام عمده و گسترده در سال اخیر صورت گرفته است که شامل آغاز طراحی میدان سلام شهرری و پیاده‌راه منتهی به آن در منطقه 20می‌شود. مورد دیگر نیز پلازای سعدی است که امسال افتتاح شد تا این نقطه از منطقه 12را از تره‌باری قدیمی و فضای بی‌دفاع محل تجمع معتادان به محلی تبدیل کند که در همه ساعات شبانه‌روز برای آرامش، تردد و مکث، نقطه‌ای امن و راحت محسوب شود.

میدان سلام شهرری
میدان اصلی شهرری که به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) منتهی می‌شود، روزانه میزبان جمع کثیری از مردم، بازاریان و البته زائران است، اما در سال‌های اخیر نداشتن المانی خاص و هویتی برای این میدان با انتقاداتی مواجه بود؛ حالا مدیریت شهری دست به‌کار شده تا این میدان را نونوار کند. میدان شهرری در سال‌های اخیر پاتوق دستفروشان و البته دست‌دوم فروشی‌ها و گاهی محل تجمع معتادان شده بود و نمایی نه چندان زیبا را از اصلی‌ترین میدان یکی از کهن‌ترین شهرهای تاریخ بشری در ذهن عابران ترسیم می‌کرد، اما در بهار امسال خبر رسید که پس از مطالعات جمع‌آوری و ساخت مجدد این میدان در سازمان زیباسازی شهر تهران و با هماهنگی مدیریت شهری و شورای شهرستان ری، کار از اول اردیبهشت شروع شده و مسئولان امر امیدوارند تا پایان سال نمایی شکیل از این میدان به مردم ارائه کنند. قرار است طی این طرح، میدان جمع‌آوری و المانی هویتی و آبنما در وسط میدان جانمایی شود. تمام فضای میدان هم سنگفرش و کفپوش خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که ۳۰هزار مترمربع کل متراژ کفپوش و سنگفرش این محوطه باشد. البته نونوارشدن فقط مختص این میدان نیست و پروژه پیاده‌راه حرم تا حرم از پیاده‌راه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا حرم امامزاده عبدالله(ع) هم آغاز شده است. در راستای خدمات‌رسانی به شهروندان و زائران، پروژه پیاده‌راه حرم تا حرم از پیاده‌راه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا حرم امامزاده عبدالله(ع) با مشارکت شهرداری منطقه۲۰ و سازمان نوسازی شهر تهران با برآورد هزینه ۶۰میلیارد تومان آغاز شده است. در این طرح اجرای سنگفرش، مبلمان شهری، روشنایی و ساماندهی بوستان رازی در محور فدائیان اسلام انجام می‌شود.

پلازای سعدی
11شهریور امسال بود که میدانگاه و مجسمه سعدی در قلب تهران خبرساز شد. احداث میدانگاه و مجسمه برنزی سعدی در حقیقت پاسداشت و نکوداشت هویت و فرهنگ جامعه است و سرمایه‌گذاری برای شهر محسوب می‌شود. زنده نگه داشتن یاد و خاطره و نشانه‌های مشاهیر و انسان‌های بزرگ نه‌تنها پاسداشت فرهنگ جامعه، بلکه آینده‌نگری است که امید و ایجاد الگوهای کمال انسانی را منتشر می‌کند. در این زمینه البته سعدی تنها یکی از مشاهیر فقط ایرانی نیست، بلکه شخصیتی بزرگ برای کل دنیاست و ساخت مجسمه وی، افتخاری برای تهران و اثری در زمینه اعتلای هویت ایران محسوب می‌شود. از سویی احداث چنین میدانگاهی در حقیقت پاسداشت و نکوداشت هویت و فرهنگ جامعه است. رونمایی از تندیس شهدا هم که در روزهای گذشته انجام شد در حقیقت سرمایه‌گذاری برای شهر محسوب می‌شود و اثرات چندجانبه‌ای را در حوزه فرهنگی می‌گذارد. رویکرد توجه به مفاخر و مشاهیر در شهر تهران البته در گذشته نیز وجود داشته، ولی در دوره شهرداری ششم تقویت شده و قطعا توجه به مفاخر در شهر برای شهروندان مؤثر خواهد بود. مجسمه برنزی سعدی ۳متر و ۲۰سانتی‌متر ارتفاع دارد که با احتساب پایه آن که ۴متر است، ارتفاع کلی آن از کف خیابان به ۷.۲متر می‌رسد. برای طراحی و ساخت آن از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده که ساخت آن حدود یک‌سال و نیم زمان برده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید