• شنبه 2 مرداد 1400
  • السَّبْت 14 ذی الحجه 1442
  • 2021 Jul 24
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124508
+
-

سرپرست تیم کوهنوردی «دونا» ی منطقه ۱۵ از تجربه‌ها و خاطراتش می‌گوید

تنهایی به کوهستان نروید!

تنهایی به کوهستان نروید!

سارا جعفرزاده

مشکلات پیش رو، حتی کرونا هم باعث نشد دست از ورزش بکشد و معتقد است در هر شرایطی با رعایت برخی نکات می‌توان به ورزش ادامه داد.

ورزش را اولویت زندگی می‌داند و از کوهنوردی درس استقامت و صبوری گرفته است. اینها را می‌توان از صحبت‌های «مهدی داودی» ورزشکار و مربی آموزش کوهنوردی منطقه ۱۵ دریافت. او حدود ۲۰ سال است به‌صورت حرفه‌ای ورزش کوهنوردی را دنبال می‌کند و در حال حاضر سرپرستی تیم کوهنوردی «دونا» که متعلق به شهرداری منطقه ۱۵ است، را برعهده دارد. داودی اکنون در تمام مقاطع کوهنوردی به علاقه‌مندان این رشته فنون کوهپیمایی، برف و یخ و صخره‌نوردی را آموزش می‌دهد و صعود به قله‌های درون مرزی و برون مرزی را در کارنامه ورزشی خود دارد. با این کوهنورد و مربی هم‌محله‌ای درباره ورزش کوهنوری گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • ورزش در اولویت است

امروزه ورزشکاران حرفه‌ای به ورزش به‌عنوان تفریح نگاه نمی‌کنند بلکه آن را یک اولویت می‌دانند. در روزگاری که بیشتر افراد جامعه پشت میز‌نشین هستند، انجام ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن و برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی بهترین گزینه است.

«مهدی داودی» مربی تیم کوهنوردی منطقه با یادآوری این موارد اضافه می‌کند: «ازدوران کودکی به کوهنوردی علاقه داشتم و اکنون حدود ۲۰ سال است که در این رشته به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم. حالا خودم تیم کوهنوردی دونا را دارم که تعداد اعضای آن ۶۰ نفر است. همان‌طور که غذا خوردن در طی روز برایمان اولویت دارد، ورزش را هم باید جزو اولویت‌های زندگی‌مان قرار بدهیم. البته نوع ورزش با توجه به علائق و استعداد افراد متفاوت است و فرقی نمی‌کند چه ورزشی را انجام بدهیم. اینکه فقط بدن در حالت فعالیت قرار بگیرد و از رخوت به دور باشد کفایت می‌کند. در خصوص رشته کوهنوردی هم باید بگویم که ورزشی است که همه افراد می‌توانند به‌صورت آماتور آن را آغاز کنند و در ابتدای راه، پیاده‌روی در کوهستان در مسافت‌های کم را انجام دهند.»

  • طبیعت، انرژی منفی را دور می‌کند

هر ورزشی روی خلق و خوی انسان تأثیر‌گذار است. به‌عنوان مثال، ورزش کشتی روحیه پهلوانی و جوانمردی به شخص می‌بخشد و در خصوص ورزش کوهنوردی هم شرایط به همین منوال است و تأثیرات فراوانی به همراه دارد. داودی در این خصوص می‌گوید: «کوهنوردی ورزش بسیار خاصی است و با سایر ورزش‌های دیگر متفاوت است و با توجه به اینکه در طبیعت ورزش می‌کنید، طبیعت انرژی منفی را از شما دور می‌کند اما به‌صورت کلی ورزش کوهنوردی درس استقامت و صبوری به شخص می‌دهد.»

او در خصوص ادامه فعالیت کوهنوردی در ایام کرونا می‌افزاید: «باتوجه به اینکه کوهنوردی در فضای باز انجام می‌شود خطر جدی تیم ما را تهدید نمی‌کرد و برنامه‌های عادی تیم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی برگزار می‌کردیم و از طرفی سعی می‌کردیم از پناهگاه‌های کوهنوردان استفاده نکنیم و در کمپ‌ها هر دونفر در یک چادر قرار می‌گرفتند.»

  • صعود به قله‌های برون مرزی 

تجربه ۲۰ سال کوهنوردی به‌صورت حرفه‌ای از داودی یک کوهنورد و مربی تمام‌عیار ساخته است. او در کارنامه ورزشی خود صعود به قله‌های درون مرزی و برون مرزی بسیاری را دارد و در این خصوص ادامه می‌دهد: «من به اکثر قله‌های کشور صعود داشته‌ام و در واقع می‌توان گفت تمام کوه‌های شاخص ایران و بالای ۴ هزار‌متر ارتفاع را رفته‌ام و به قله‌های دماوند، علم کوه، آزادکوه، سبلان صعود داشته‌ام و با توجه به اینکه خودم سرپرستی تیم را برعهده دارم، تمام صعودها به‌صورت تیمی و گروهی انجام شده است.»

داودی صعود به ارتفاعات برون مرزی را هم در کارنامه ورزشی خود دارد و در این‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «من ۲ صعود برون مرزی داشتم که یکی از آنها مربوط به قله آرارات و دیگری مربوط به قله آرگانات ارمنستان است.» داودی ورزش‌های دیگر از جمله فوتسال، فوتبال و دوومیدانی و آمادگی جسمانی را هم دنبال می‌کند.  

  • دور زدن ارتفاعات بهمن‌خیز 

تصور اینکه تا به عرصه کوهنوردی قدم گذاشته‌ایم می‌توانیم به تنهایی به کوهستان برویم غلط است و هرگز یک کوهنورد مبتدی نباید به تنهایی به کوه برود. داودی در این خصوص می‌گوید: «توصیه جدی من به کوهنوردان این است که هرگز به تنهایی به کوه نروند و حتماً با افراد با تجربه و کسانی که دوره‌های آموزشی را به‌صورت کامل طی کرده‌اند و در این زمینه مهارت دارند همراه شوند.

مزیت همراهی با افراد با تجربه این است که می‌توان از تجربیات این افراد استفاده کرد و فوت وفن کوهنوردی را فرا گرفت و با اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌دهد به درستی مواجه شد.» داودی در خصوص انتخاب محل‌های صعود در فصل زمستان می‌افزاید: «بر اساس دانش کوهنوردی نباید در معرض خطر بهمن قرار گرفت چون امکان غافلگیری بالاست. یکی از راه‌ها برای اجتناب از خطر این است که در زمستان ارتفاعات بهمن‌خیز را برای صعود انتخاب نکنیم. خطر دیگر احتمال ریزش سنگ است که اجتناب‌ناپذیر است و بعضی اوقات اتفاق می‌افتد و زیر پایمان سنگ‌هایی رها می‌شود. اما به‌صورت کلی موانع زیادی در کوهستان ما را تهدید می‌کند از جمله باد و مه و کولاک و صاعقه.»

  • لوازم ضروری کوهنوردی 

کفش مناسب کوهنوردی: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای کوهنوردی «کفش» است. کفش مناسب راهپیمایی شما را بر روی کوه میسر می‌کند با کفشی که کف عاج خوبی ندارد نمی‌توانید با اطمینان به قله برسید.  
کوله پشتی: برای کوهنوردی قطعاً وسایلی را همراه خود برمی‌دارید که برای آنها نیاز به کیف یا کوله پشتی دارید.  
لباس مناسب: در مجموع به ۳‌لایه لباس برای کوهنوردی و کوهپیمایی نیاز دارید جنس لباس‌ها بسیار اهمیت دارد.  
کلاه: از وسایل مورد نیاز کوهنوردی کلاه است. در مجموع به ۲ نوع کلاه نیاز دارید یک کلاه گرم به‌عنوان‌لایه زیرین و یک کلاه دیگر که لبه آفتابگیر داشته باشد.  
زیر‌انداز یا صندلی برای نشستن: برای اینکه بتوانید بدون اذیت و خیس شدن روی زمین یا کنار کوه بنشینید برای این کار از یک زیر‌انداز هم می‌توانید استفاده کنید.  
باتوم کوهنوردی: یکی از وسایلی به شما در بالا رفتن و مهم‌تر از همه پایین آمدن از کوه کمک می‌کند باتوم کوهنوردی است.  
کیسه خواب و چادر: برای سفرهای بیش از یک روز داشتن کیسه خواب و چادر از ابزار ضروری است.  

  • اصطلاحات کاربردی کوهنوردی 

تراورس: به معنای میانبر است؛ به این معنا که کوهنورد باید دقیقاً در راستای همان مسیری که صعود کرده از سمت دیگر کوه عملیات فرود را انجام دهد.  
شب‌زدگی: حالتی است که کوهنورد بر خلاف برنامه‌ریزی اصلی خود، در مسیر کوهنوردی‌اش به شب برخورد می‌کند و مجبور می‌شود شب را در کوهستان سپری کند.  
حرکات زیگزاگی: تغییر مسیر مرتب به چپ و راست برای مقابله با شیب‌های تند را حرکات زیگزاگی می‌گویند.  
ارتفاع‌زدگی: هر چقدر که ارتفاع از سطح زمین بیشتر شود، میزان غلظت اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و برخی کوهنوردان در ارتفاعات به دلیل عدم اکسیژن‌رسانی دچار بیماری‌هایی می‌شوند و از ادامه مسیر باز می‌مانند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید