• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120372
+
-

بر عهدی از 40سال پیش

مضامین دفاع‎‌‎مقدسی با مضمون رفاقت در نمایش از خاک تا افلاک ترکیب شده بود

تئاتر
بر عهدی از 40سال پیش


مهرداد رهسپار 

نمایشنامه «از خاک تا افلاک» نوشته مهدی سلیمی برای علاقه‎‌‎مندان به تئاتر دفاع‎‌‎مقدس نامی آشناست. این نمایش که فروردین 1374نخستین‎‌‎بار در سالن اصلی تئاترشهر اجرا شد، درباره میثاق چند رزمنده ایرانی در جبهه است. این رزمندگان که زیر آتش دشمن در جبهه محاصره شده‎اند و در انتظار رسیدن فرمان از قرارگاه هستند، با یکدیگر عهد می‎کنند که 40سال بعد به همین مکان آمده و یکدیگر را ملاقات کنند. البته این‎ نکته را نباید ناگفته گذاشت که فیلم سینمایی «ضیافت» به کارگردانی مسعود کیمیایی هم که سال1374 تولید شد و سال1375با شعار «سال75، سال رفاقت» به نمایش درآمد، مضمونی براساس تجدید دیدار و تجدید عهد حلقه‎ای از دوستان قدیمی در ضیافتی بود که همه با آن آشنا هستند. مهرداد رایانی مخصوص که در آن زمان به‎‌‎عنوان کارگردانی تازه‎کار، مربی تئاتر در کانون حر و منتقد جوان تئاتر در نشریات فعالیت می‎کرد، در هفتمین شماره ماهنامه «سینما تئاتر» نقدی بر اجرای نمایش از خاک تا افلاک نوشت؛ نقدی که تلاش می‎کرد مفاهیم نظری تئاتر را برای نقد یک تئاتر دفاع‎‌‎مقدس به‎‌‎کار گیرد. در آن زمان کمتر پیش می‎آمد که منتقدان با اجرای نمایش‎های دفاع‎‌‎مقدس برخوردی نظری و زیباشناختی از این نوع داشته باشند. اما رایانی مخصوص که در نقدی صریح نمایش از خاک تا افلاک را از این نظر نقد و بررسی کرد. او درباره این اجرا نوشت: «درام نه متکی بر شخصیت است و نه بر طرح. اگر بپذیریم درام بر شخصیت‎ها و درونکاوی آنها تأکید دارد و هر یک سیر صعودی خود را طی می‎کنند، متأسفانه به‎‌‎رغم نگرش اینگونه درام‎ها، اصلا رنگ‎آمیزی مشاهده نمی‎شود و تک‌ساحتی بودن شخصیت‎ها نمود عینی دارد و همگی سفید هستند و اصلا جدلی بر آنها نمی‎گذرد تا درامی مابین آنها به‎‌‎وجودآید و هویت‎های فردی، اجتماعی، اعتقادی، و روحی/ روانی آفریده شود. اگر بر طرح و سلسله روابط علی و معلولی صحه بگذاریم و منظر نگاه را از این سو بر نمایش سوق دهیم، باز با مشکلات عدیده ساختارگرایی درون متنی مواجه می‎شویم». او پس از بر شمردن مشکلات متن، به اجرا می‎رسد و می‎نویسد:«جدای معضلات متن که گاه تصور درام را از ذهن پاک می‎کند، اجرا نیز ضعف دارد. اختصاص دادن 20دقیقه از نمایش به نوحه‎سرایی، تئاتر را به ورطه دیگری می‎برد! شاید سعی و تلاشی در ارائه شیوه‎ای نوین، مبتنی بر درام و تئاتر خاص مذهبی صورت گرفته باشد... آدم‎ها مسئله خاصی ندارند و فقط میثاق مدنظرشان است؛ تجدید خاطره و بس. از این‎‌‎رو انگیزه عمل و در نتیجه خود عمل در آنها دیده نمی‎شود». نمایش از خاک تا افلاک نوشته مهدی متوسلی و کارگردانی حسین مسافرآستانه، با بازی سیدجواد هاشمی، عبدالرضا کیهانی، اسدالله بابایی و حسن ندافی به صحنه رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید