• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116743
+
-

اسکار در هزاره سوم برای سوفیا لورن

اقتباس از رمان «زندگی پیش‌رو» در محافل سینمایی با اقبال روبه‌رو شده است

اسکار در هزاره سوم برای سوفیا لورن

آرش نهاوندی- مترجم

بازگشت «سوفیا لورن» به سینما با فیلمی به کارگردانی پسرش «ادواردو پونتی» در محافل سینمایی حسابی سروصدا به پا کرده است.
فیلم «زندگی پیش‌رو» به کارگردانی «ادواردو پونتی» و بازی سوفیا لورن در زمره 10فیلم برتر پیشنهاد شده توسط نتفلیکس در هفته جاری قرار گرفته است. این فیلم اقتباس سینمایی از کتاب «زندگی پیش از ما» اثر «رومن گاری» است. همچنین فیلمی دیگر در سال1977 با اقتباس از این کتاب، با نام «مادام رزا» ساخته شده بود. بابک کریمی بازیگر ایرانی نیز در این فیلم ایفای نقش می‌کند.
به‌نوشته «ددلاین»، با گسترش موارد ابتلا به کرونا در اروپا و آمریکا، سینماها دوباره بسته شده‌اند و امیدها برای نمایش تعدادی از فیلم‌ها در سالن‌های سینما و مطرح شدنشان در عرصه بین‌الملل، کمرنگ شده است. اما اوضاع برای فیلم‌هایی که از طریق شبکه نتفلیکس نمایش داده می‌شود، کاملا برعکس است و بسته‌شدن سالن‌های سینما درواقع برای فیلم‌هایی که از طریق پلتفرم‌های اینترنتی نمایش داده می‌شوند، خبر بسیار خوبی است؛ چراکه فرصتی ایده‌آل را برای مطرح‌شدن این فیلم‌ها فراهم می‌کند.
برای سوفیا لورن که امروز بی‌تردید از اسطوره‌های سینما محسوب می‌شود، نمایش فیلم «زندگی پیش‌رو» شروع باشکوه دوباره‌ای است. سوفیا لورن پس از یک‌دهه و پس از ایفای نقش بازیگر مکمل در فیلم «نه» دوباره با فیلم «زندگی پیش‌رو» و این بار با بازی در نقش اصلی فیلم «زندگی پیش‌رو» به کارگردانی پسرش «ادواردو پونتی» بازگشته است. این فیلم در 37کشور ازجمله کشورهای آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، رومانی، پرتغال، مکزیک، کلمبیا، لهستان، یونان، فرانسه و برزیل، در رده 10فیلم پرطرفدار نتفلیکس در میان مخاطبان قرار گرفته است.
فیلم پونتی دومین فیلم ساخته‌شده از روی رمان گاری است. در سال1977 فیلم مادام رزا به کارگردانی موشه میزراهی با اقتباس از زندگی پیش‌رو به نمایش عمومی درآمد. سیمون سینیوره، کلود دوفا و کوستا گاوراس بازیگران این فیلم بودند. این فیلم در سال۱۹۷۷، برنده «جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان» و در سال۱۹۷۸ و برنده «جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول زن» (سیمون سینیوره) شد.

تحسین منتقدان و شانس سوفیا لورن برای دریافت جایزه اسکار
فیلم «زندگی پیش‌رو» یک فیلم به زبان ایتالیایی است که منتقدان هم به‌خاطر فیلمنامه، ساخت و کارگردانی و هم به‌خاطر بازی «سوفیا لورن» آن را ستوده‌اند. در سایت روتن تومیتوز از معتبرترین سایت‌های بازتاب‌دهنده نظر منتقدان، فیلم «زندگی پیش‌رو» از نظر 94درصد از منتقدانی که تا به حال به این فیلم امتیاز داده‌اند فیلمی بسیار خوب و مورد تأیید از نظر کارگردانی و بازیگری ارزیابی شده است. بازی تحسین‌برانگیز سوفیا لورن در این فیلم سبب شده منتقدان وی را به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در سال2021 در نظر بگیرند. سوفیا لورن آخرین‌بار به‌خاطر بازی در فیلم «ازدواج به سبک ایتالیایی» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او همچنین در سال1961 به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «دو زن» جایزه اسکار را از آن خود کرده بود.

نتفلیکس هنوز آماری درباره تعداد تماشاگران فیلم «زندگی پیش‌رو» ارائه نداده، اما منابعی در نتفلیکس تأیید می‌کنند که این فیلم از نظر جلب مخاطب تا‌کنون به یک موفقیت جهانی دست یافته است. برای سوفیا لورن هم این بزرگ‌ترین اکران فیلمش محسوب می‌شود چراکه با انتشار این فیلم از سوی نتفلیکس میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا توانسته‌اند این فیلم را برای نخستین‌‎بار تماشا کنند.
در فیلم «زندگی پیش‌رو» سوفیا لورن در نقش «مادام رزا» بازی می‌کند، مادام «رزا» زنی زجرکشیده و از بازماندگان کشتار آلمان‌های نازی در جنگ جهانی دوم است که اکنون وظیفه نگهداری یکی از همکاران سابقش را به‌عهده گرفته است. زمانی که یکی از بچه‌های خیابانی اهل سنگال به‌نام «مومو» پایه شمعدانی را از وی می‌دزدد، «مادام رزا» مسئولیت نگهداری از وی را نیز با اکراه می‌پذیرد، اما مدتی بعد رابطه عاطفی عمیقی میان این‌دو ایجاد می‌شود که زندگی آنها را با تغییراتی مواجه می‌کند.
ادواردو پونتی در واکنش به استقبال جهانی مخاطبان از این فیلم می‌گوید: «من از عشق و علاقه‌ای که از سراسر دنیا نثار این فیلم شده غرق در شادی و خوشی شده‌ام. قرارگرفتن فیلم ما در فهرست 10فیلم پرطرفدار، در تعداد زیادی از کشورها ازجمله آمریکا، شاهدی از زیبایی و روح جهانی سینمای ایتالیاست.»


   بابک کریمی: در کنار پاپ
بابک کریمی فرزند نصرت کریمی بازیگر و کارگردان فقید ایران درباره همبازی‌شدن با سوفیا لورن در فیلم «زندگی پیش‌رو» در گفت‌وگو با ورایتی گفته است: در پاسخ به این پرسش می‌خواهم به جمله‌ای اشاره کنم که روبرتو بنینی پس از به‌دست آوردن شانس همکاری با فلینی گفته بود: «من احساس یک کشیش محلی را داشتم که این شانس به او دست داده تا بتواند در کنار پاپ مراسم مذهبی را اجرا کند، من هم فکر نمی‌کنم بتوانم احساسم از بازی در کنار سوفیا لورن را بهتر از احساس روبرتو بنینی درباره همکاری با فلینی ابراز کنم.»
کریمی در ادامه افزود: صحنه‌های بازی من در کنار سوفیا لورن متأسفانه تنها یک روز طول کشید، اما همین روز هم یکی از روزهای تاریخی زندگی من بود و تصور نمی‌کردم سرنوشت، چنین روز بزرگی را برایم رقم بزند. من با فیلم‌های سوفیا لورن بزرگ شده‌ام و او برایم از اسطوره‌های سینماست. در زمان یکی از فاصله‌های بین 2سکانس از تصویربرداری فیلم، به او گفتم خیلی پرسش‌ها در ذهنم هست که می‌خواهم از شما بپرسم، او هم با روی باز از سؤالات من استقبال کرد. ما در زمان‌های استراحت بین فیلمبرداری، درباره «دسیکا»، «چارلی چاپلین» و دیگر بزرگان سینما با هم حرف زدیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :