
منوریل خرم آباد روی ریل خرمرود
معاون عمران حمل و نقل وترافیک شهردار: طرح احداث منوریل از سوی مشاور جامع ترافیک درحال مطالعه است

نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار:
خطی بودن ساختارشهری خرم آباد امکان توسعه شهر را ناممکن و یا دشوار کرده است. از سوی دیگر حجم بالای ترافیک در معابر اصلی و حتی فرعی خرم آباد موجب انتقاد شهروندان و برخی مسئولان شده است. برهمین اساس، جایگزین کردن سیستم حمل و نقلی که بتواند ترافیک مرکز استان را کاهش دهد،بسیار ضروری است. با توجه به عبور رودخانه از مرکز شهر ساخت منوریل میتواند یکی از طرحهایی باشد که علاوه بر تسهیل جابهجایی مسافر، نقش مهمی در کاهش ترافیک این شهر ایفا کند. البته به گفته کارشناسان، هزینه ساخت منوریل بیش از هزار میلیارد تومان است که این هزینه بالا، نیازمند اعتبارات ملی است، زیرا شهرداری خرم آباد با توجه به مشکلات مالی که با آن مواجه است، نمیتواند منابع مالی ساخت چنین پروژه بزرگی را تامین کند.
به هرحال، ساخت منوریل در خرم آباد چندسالی است در محافل مختلف مطرح میشود. اظهار نظرهایی که تاکنون محقق نشده و فقط روی کاغذ و در حد حرف باقی مانده است.
سال گذشته اما استاندار وقت و شهردار پیشین خرم آباد از آمادگی این دو نهاد اجرایی یعنی استانداری و شهرداری برای ساخت منوریل در خرم آباد خبر دادند.
جابهجایی ایمن مسافر با منوریل
معاون عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد با اشاره به مزایای ساخت منوریل در این شهر اظهار میکند: توجه به نوع طراحی سامانه حرکت منوریل احتمال خروج ناوگان از خط وجود ندارد و این موضوع امنیت سفر را افزایش میدهد. ضمن این که کاهش آلودگی محیط زیست و آلودگی صوتی هم از دیگر ویژگیهای راهاندازی منوریل به شمار میرود.
«خسرو اتابک» همچنین با اشاره به توجیه اقتصادی ساخت و راهاندازی منوریل، میافزاید: دلیل اصلی آن کمک در کاهش حجم ترافیک و همچنین کاهش هزینه نگهداری و تعمیر پایین آن است.
این مسئول شهرداری خرم آباد بیان میکند: مطالعات اولیه احداث خطوط منوریل از سوی مشاور جامع ترافیک در حال بررسی است و تا چند ماه آینده تکمیل میشود. دراین مطالعه بررسی میشود که آیا شهر به ساخت منوریل نیاز دارد یا خیر. بنابراین به محض اتمام مطالعه و در صورت تصویب آن از سوی شورای عالی ترافیک کشور، طراحی و ساخت آن شروع میشود.
کمک دولت برای تامین اعتبار منوریل
اتابک با اشاره به چالشهای مالی پیشروی شهرداری خرم آباد، توضیح میدهد: درصورتی که طرح ساخت منوریل اجرایی شود با توجه به اندک بودن منابع مالی شهرداری نیازمند ورود جدی دولت هستیم؛ زیرا برای ساخت منوریل، اعتبارات استانی به تنهایی کافی نیست.
معاون عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد معتقد است: با اجرایی شدن پروژه منوریل معضل ترافیکی شهر کاهش پیدا میکند و به نظر میرسد این موضوع میتواند در جذب گردشگر هم موثر باشد.
وی بیان میکند: منوریل از لحاظ عملکرد، زیبایی و ایمنی از مطلوبیت بالایی در دنیا برخورداراست. ضمن این که معمولا از منوریل به عنوان یک سیستم نیمه انبوه یاد میشود.
اتابک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ساخت منوریل، مترو و خطوط بی. آر. تی در شهرهای زیر 500 هزار نفر ممنوع است، میگوید: این درحالی است که خرم آباد، بالغ بر 600 هزار نفر را در خود جا داده است. همچنین خطی بودن ساختار شهری خرم آباد به دلیل کوهستانی بودن ساخت منوریل را ضروری کرده است. وی در پایان سخنان خود تاکید میکند: عزم مدیریت شهری ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی و کاهش معضلات ترافیکی در شهر است، بنابراین از همه توان خود برای تحقق این امر استفاده خواهد کرد. در این زمینه هم ساخت منوریل یکی از اهداف مجموعه مدیریت شهری است.
کمبود منابع مالی شهرداری
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم آباد هم به امکان ساخت منوریل در مرکز لرستان اشاره میکند و معتقد است: با توجه به منابع درآمدی شهرداری امکان احداث منوریل وجود ندارد،مگر اینکه ابتدا منابع مورد نیاز آن پیش بینی و تامین شود.
«علی ماکنعلی» میافزاید: ما هم قبول داریم با توجه به حرکت خرم آباد به سمت کلانشهر شدن باید صنعت و سیستم حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند اما چالش اصلی در حال حاضر کمبود منابع مالی است.
وی ادامه میدهد: شهرداری در حال حاضر درآمد پایداری ندارد. بنابراین امکان اجرای پروژههای عمرانی، آن هم پروژهای مانند منوریل که هزینه بالایی را میطلبد، ممکن نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیتهای ساخت منوریل میگوید: منوریل با توجه به فضای کمی که اشغال میکند نقش مهمی در کاهش ترافیک دارد اما در حال حاضر پرداختن به مبحث منوریل با توجه به خشکسالی منابع در شهرداری توجیه اقتصادی ندارد. ماکنعلی میافزاید: اما در صورتی که منابع مورد نیاز تامین شود بدون شک شورای شهر هم با هر طرح و پروژهای که رضایت شهروندان و رفع معضلات شهری را به دنبال داشته باشد نه تنها موافقت میکند بلکه حمایتهای مورد نیاز را هم انجام میدهد.