• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108622
+
-

رئیس جمهور در نشست با مدیران ارشد رسانه ها گوشه‌هایی از شرایط سخت گذشته و پیش روی دولت را بیان کرد

دولت را با واقعیت‌ها نقد کنید

برخی می‌گویند دولت بی‌توجه بوده و از گرانی‌ها بی‌خبر است؛ این مهم است مردم بدانند که دولت تلاش کرده است

دولت
دولت را با واقعیت‌ها نقد کنید


  در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم

رئیس‌جمهور دومین نشست خود با مدیران رسانه‌ای در سال۹۹ را به‌مناسبت هفته دولت برگزار کرد. حسن روحانی در این نشست بخشی از مشکلاتی را که دولت در 7سال گذشته با آن درگیر بود و شرایطی که پیش روی دولت تا یک‌سال آینده است، شرح‌داد.
حسن روحانی در پاسخ به سؤال مدیرمسئول روزنامه همشهری مبنی بر اینکه در این روزها که دولت و مردم دوران سختی را با مسائل اقتصادی و فشار‌های آمریکا و تحریم‌ها پشت‌سر گذاشته‌اند، چرا شما به گفت‌وگوی مستقیم و صریح با مردم نپرداختید؟  گفت: بر این باورم اگر بتوانیم با مردم راحت صحبت کنیم، می‌تواند مفید باشد و در چند ماهی که از ابتدای امسال صحبت‌های من به‌صورت ویدئوکنفرانس پخش می‌شد، فکر می‌کردم که این صحبت‌ها جایگزین سخنرانی‌های مستقیم من با مردم شده است، اما صحبت کردن به‌صورت مستقیم چه از طریق ویدئوکنفرانس و چه از طریق صداوسیما با مردم در موضوعات مختلف می‌تواند مفید باشد و مردم مطلع‌تر می‌شوند و در جریان امور قرار می‌گیرند.
رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دولت باید به مردم بگوید چه کرده و چه کاری می‌خواسته انجام بدهد و موفق نشده است و حتی مشکلات بیان شود، گفت: این اجازه‌ای بود که رهبر انقلاب به ما دادند تا هر کجایی که نتوانستیم، مشکل و دلیل آن را خودمان بگوییم. روحانی همچنین گفت: این مهم است ‌مردم بدانند که دولت تلاش کرده و خواسته است، اما برخی می‌گویند دولت بی‌توجه است و از گرانی‌ها بی‌خبر است و برای دولت اصلا مهم نیست، درحالی‌که این طرز تفکر خیلی خطرناک است. این خیلی مهم است که مسئولان و شخص رئیس‌جمهور که مردم او را انتخاب کرده‌اند، خدمات خود را تبیین کنند و بگویند که من این خدمت را انجام داده‌ام و اینجا نتوانستم و شما هم کمک کنید که بتوانم تا آخر دولت خدمت کنم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: تبیین شرایطی که در آن قرار گرفتیم، یکی از ضرورت‌ها‌ست؛ از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبه‌روی خود می‌بینیم. ما نخستین دولتی بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کردیم؛ شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶سال هم سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم؛ سال۹۳ تا اواخر۹۴ سپس در سال۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی‌سابقه بودیم و از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم.

دولت را با واقعیت‌ها نقد کنید
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مقایسه عملکرد دولت‌ها برعهده رسانه‌هاست نه دولت، اظهار کرد: تبیین و نقد برعهده رسانه‌هاست و دولت کار خود را انجام می‌دهد. در این فرصت باقیمانده مثل قبل از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر انتقادات از روی دلسوزی مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در هر دولتی در هر مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همواره شکست خورده‌ایم؛ اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارائه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید درحد واقعیت‌های جامعه باشد. نتیجه انتظارات بالا و عمل بر مبنای واقعیت این می‌شود که فاصله‌ای میان این دو ایجاد می‌شود و این فاصله موجب یاس و سرخوردگی می‌شود.
روحانی تأکید کرد: بنابراین این هم در رسانه‌های ما مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم. در این دوران سخت تحریم و کرونا یکی از مواردی که این بلیه برای ما داشت این بود که موجب وحدت و همدلی همه قوا و رسانه‌ها شد.

برنامه‌ای برای یک‌سال آینده داریم
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری صداوسیما درباره برنامه‌های دولت در زمینه کاهش ساختاری وابستگی بودجه کشور به فروش نفت گفت: اینکه کشور را به نقطه‌ای برسانیم که به یک محصول وابسته نباشد بسیار مهم است؛ برای ما مهم است کاری کنیم که به محصول نفت متکی نباشیم و اگر هم نفت هست، سایر محصولات ازجمله پتروشیمی و فولاد نیز ظهور و بروز پیدا کند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه الان اتکای چندانی به نفت نداریم و ۹درصد رقم بالایی نیست و اتکای بودجه امسال به نفت نیز ممکن است کمتر از پارسال شود، گفت: فاصله از اتکای بودجه به نفت و جلوگیری از خام فروشی از برنامه‌های دولت است. یک برنامه‌ای تدوین کردیم که بعد از نهایی شدن اعلام می‌کنیم؛ این برنامه چارچوبی برای یک‌سال پایانی دولت است و برای امسال و سال آینده برنامه‌ریزی خوبی در دولت انجام شده است که نشان می‌دهد دولت در تلاش در این مسیر است.

منظور دولت از گشایش اقتصادی 
روحانی در واکنش به سخنان سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم به‌رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار 2 سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلا اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت‌ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که 2 میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.
 روحانی با بیان اینکه برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست، اظهار کرد: این هم حرف عجیبی است. اصلا بودجه جاری یعنی چه؟ یعنی تمام حقوق بازنشستگان و آموزش و پرورش و نظام‌های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است. کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت‌ها را از هم جدا کنیم، روند ادامه دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد.  روحانی ادامه داد: ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است 40 تا 50 درصد انجام یک کار عمرانی در سال‌جاری با سال بعدی تفاوت داشته باشد و در سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح دیگری می‌رویم.

فشار حداکثری شکست خورده است
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره شکست سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چند هفته می‌تواند با ایران مذاکره کند که از سوی نماینده روزنامه ایران مطرح شد، گفت: هدف آمریکایی‌ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان‌ناپذیر است و دیدند که نشد. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال۹۹ نیز ان‌شاءالله کشور اداره خواهد شد و در سال آینده نیز کشور اداره خواهد شد؛ بنابراین آمریکایی‌ها در هدفی که در سیاست فشار حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند و آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیاید. آمریکا می‌خواست علیه برجام کار کند اما هیچ‌کس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحثی درباره برجام می‌شود جز آمریکا و یکی دو کشور که از اذناب آمریکا هستند دیگران با آمریکا همراهی نمی‌کنند. روحانی در پیش‌بینی خود از حرکت دولت آمریکا در مسیر سیاست خارجی گفت: دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه‌حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره می‌کنیم؛ ما می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

توافق با آمریکا یعنی بازگشت به برجام
روحانی همچنین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران در روزهای نخست ریاست‌جمهوری خود در دوره جدید، اظهار کرد: ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند. یک‌مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در‌ ماه اول با ایران توافق می‌کنم اما اخیرا گفته که منظور من هفته نخست ریاست‌جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به‌معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.

مشکلات در 100روز حل نمی‌شود
روحانی در ادامه نشست خبری خود که با حضور مدیران ارشد رسانه‌های کشور و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری فارس درباره وعده 100روزه روحانی که در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شده و همچنین رواج ادبیات مشروعیت‌زدایی از سوی برخی کاندیداهای انتخابات‌ به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که روحانی گفته من 100 روزه مسائل را حل می‌کنم؛ این یکی از نکاتی بود که نادرست در برخی رسانه‌ها مطرح شد. همانطور که رهبری فرمودند رسم بر این است که بسیاری از دولت‌ها یک برنامه 100روزه و یک برنامه ۴ساله برای خود اعلام می‌کنند. من نیز قبل و بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کردم که این دو برنامه را دارم؛ طبیعی است که همه مشکلات مردم در 100روز حل نمی‌شود اما می‌شود زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم کرد. با این حال در 100روز نخست دولت یازدهم توافق موقت انجام شد و برنامه‌های اقتصادی در این 100روز طراحی شد.

با تک‌نرخی شدن ارز مخالف بودم
رئیس دولت تدبیر و امید در بخشی از این گفت‌وگو به ماجرای تک‌نرخی شدن ارز اشاره کرد و گفت: در اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد. یک بخش اتفاقی در سال ۹۶ در داخل بود که مردم را نگران کرد و یک بخش آخر سال ۹۶ تصمیم آمریکا بود و در سال ۹۷ خروج از برجام بود. حوادثی که پیش آمده را کنار هم قرار دهید یکدفعه ارز جهش کرد. ارزی که ۴۲۰۰تومان بود یکدفعه ۶ یا ۷هزارتومان شد و روزانه و ساعتی تغییر می‌کرد. یادتان هست آن آشفتگی که در بازار در اوایل۹۷ اتفاق افتاد. وقتی یک حادثه رخ می‌دهد در این حادثه اتفاقات متفاوتی می‌افتد.حادثه‌ای رخ داد و تحولی شد. دولت نشست بر مبنایی که یک راه‌حل پیدا کند. بحث ما این بود که ما ارز به اندازه نیاز کشور داریم جز ارزی که به‌عنوان خروج سرمایه است. ما جلوی خروج سرمایه را بگیریم بعد هرکس هرچه ارز می‌خواهد بگیرد. در دولت 2جلسه بحث شد که تقریبا دولت موافق بود اما من با این نظر که ارز را تک‌نرخی کنیم مخالف بودم، در دولت چون من مخالفت کردم به نتیجه نرسید بنابراین معاون اول در این زمینه جلسات متعددی را گذاشت. بعد به من گفتند که ما در این زمینه به اتفاق نظر رسیدیم. گفتم اگر به نتیجه رسیدید جلسه‌ای را در ریاست‌جمهوری بگذاریم. همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت و تقریبا همه مشاوران در این جلسه حضور داشتند. من در آنجا گفتم اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که ارز باید تک نرخی شود و چون همه اجماع دارید با اینکه من مخالفم ولی موافقت می‌کنم که همه گفتند اجماع داریم.
رئیس‌جمهوری گفت: اما درعین‌حال تصمیم دولت بر بی‌ثباتی نیست؛ یعنی اینکه در میان مردم شایع می‌کنند دولت پول کم آورده و کسر بودجه دارد و دلار را گران می‌کند، این حرف‌ها نادرست است. ثبات از همه‌‌چیز برای ما مهم‌تر است. دلمان می‌خواهد ‌بازاری باشد که مردم به آینده اطمینان داشته باشند و بدانند که آینده را چگونه ترسیم کنند و دنبال این نبودیم و نیستیم که چیزی را برای کسری بودجه گران کنیم.

خیلی از تصمیمات در مجلس متوقف شد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای تفکیک وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: من از آخر دولت یازدهم اعلام کردم که برای اداره بازار نیاز به وزیر بازرگانی دارم. یک وزیر نمی‌تواند هم وزیر صنعت و معدن و هم وزیر بازرگانی باشد. این یک نفر توان این کار را ندارد. ما یک نفر را می‌خواهیم که حواسش صددرصد به بازار باشد. خرید، صادرات، ‌واردات، تامین کالا و مراقب‌ قیمت باشد. اما نشد و سال‌ها معطل ماندیم. اواخر دولت دهم وزارت بازرگانی را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت و در آنجا ایرادی به آن گرفتند و برگشت در مجلس و همینطوری تمام شد. یعنی نتوانستیم استفاده کنیم. روحانی گفت: دولت هم یک ابزاری نیاز دارد. ابزار دولت باید توسط مجلس تامین شود. گاهی وقت‌ها به هر دلیلی تامین نمی‌شود. خیلی از تصمیمات اقتصادی که داشتیم را به مجلس دادیم که همینطوری از مجلس دهم باقی مانده ‌و هنوز هم تصویب نشده است.

ریشه مبارزه از دادگاه شروع نمی‌شود
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ریشه مبارزه با فساد از دادگاه شروع نمی‌شود، از دولت الکترونیک شروع می‌شود. باید کارهایمان را شفاف کنیم. شرکت‌های خود را باید شفاف کنید. ‌شرکت‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های خصوصی را باید شفاف کنید. روحانی تأکید کرد: نمی‌خواهم نام ببرم. خیلی از مسائل فساد گفته نمی‌شود. ما خبر داریم، مسئولان هم مطلع هستند، البته مبارزه خود را می‌کنند اما خیلی علنی نمی‌شود. اینها مربوط می‌شود به چیزهایی که با شفافیت از ابتدا مطرح نمی‌شود. ریشه داستان مبارزه با فساد از آنجا باید شروع شود ولی اگر از آن مرحله موفق نبودیم، باز هم فساد بود، آن وقت باید دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های قضایی وارد شوند.



مکث
کشور به‌سمت انتخابات حرکت می‌کند


روحانی به برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری در سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: یک‌ ماه آینده کشور به سمت فضای انتخاباتی حرکت خواهد کرد؛ باید همه کاندیداها توجه کنند که شرایط کشور ما به‌گونه‌ای است که هم در تحریم هستیم و هم کرونا‌ست و هم مشکلاتی وجود دارد؛ در این شرایط نباید با عواطف، احساسات و اعتقادات مردم بازی شود. در این شرایط رسانه‌ها به‌عنوان قوه چهارم باید وارد شوند و نگذارند کاندیداها از اخلاق خارج شوند و اگر کسی به هر بهانه‌‌ای خواست از اخلاق خارج شود، با روشن‌کردن واقعیات برای مردم، به‌گونه‌ای عمل کنند که آن فرد نیز احساس کند که حرف‌زدن غیراخلاقی، به نفع او تمام نخواهد شد. آرزوی همه ما این است که انتخابات آتی هم پر‌رونق باشد و هم باشکوه باشد و شرکت‌کننده زیادی داشته باشد و همه کاندیداهایی که وارد می‌شوند، مراعات اصول اخلاق را انجام دهند، ان‌شاءالله پایان خوشی داشته باشیم و دولت سیزدهم باافتخاری روی کار بیاید. روحانی در بخش مهمی از صحبت‌های عصر سه‌شنبه‌خود با مدیران مسئول رسانه‌ها در توصیف شرایط ناشی از فشارهای آمریکا بر برجام، گفت: پای چپ و راست برجام را هم شکستند و این برجام با عصا در برابر ترامپ و آمریکا ایستاده و در همین شرایط چندبار از لحاظ سیاسی ترامپ و آمریکا را شکست داده است و در تلاش اخیر او علیه ایران هم احتمال بالایی می‌دهیم که شکست بخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید