• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108278
+
-

19نکته از لیگ نوزدهم

پرسپولیس رکورد شکست، مجیدی به قول اولش وفا کرد، پنجمین تیم پر هزینه ،پنجم شد

بهروز رسایلی

سرانجام نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال به پایان رسید و ترکیب نهایی جدول رده‌بندی تثبیت شد. پرسپولیس که از مدت‌ها پیش قهرمانی‌اش را قطعی کرده بود، استقلال و فولاد هم پشت سر این تیم روی پله‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در قعر جدول هم 2 نماینده استان بوشهر یعنی شاهین و پارس‌جنوبی جم در کنار هم به لیگ یک سقوط کردند. 19 نکته کوتاه در مورد مسابقات این دوره بخوانید.

 1-  فرهاد مجیدی در اوج بحران استقلال 3 قول مهم داده بود؛ نایب‌قهرمانی لیگ، قهرمانی جام حذفی و صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا. اولی که با یک نیمه دوم درخشان در بوشهر محقق شد؛ کار او اما برای عملی کردن 2 قول بعدی ساده نیست. راه قهرمانی حذفی از بازی چهارشنبه با پرسپولیس می‌گذرد.
 2- فولاد خوزستان سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را گرفت، اما تراکتور برای آسیایی شدن باید امیدوار باشد هر تیمی غیراز نفت مسجدسلیمان قهرمان جام حذفی شود.
 3-  شیخ دیاباته با 15گل زده آقای گل مسابقات لیگ برتر شد. این دومین فصل پیاپی است که خارجی‌ها آقای گل لیگ برتر می‌شوند. فصل گذشته استنلی کی‌روش و پریرا با 16گل به‌طور مشترک این عنوان را از آن خود کردند. شیخ بعد از 11سال استقلال را در لیگ برتر صاحب آقای گل کرد. او همچنین نخستین آقای گل خارجی تاریخ استقلال به شمار می‌آید.
4-  همزمان با آقای گلی شیخ دیاباته، مهدی قائدی هم با 8 پاس گل بهترین پاسور لیگ برتر شد. این برای سومین فصل پیایی است که بهترین گلزن و گل‌ساز لیگ از یک تیم هستند. پارسال محمد کریمی از سپاهان بهترین پاسور لیگ شد، درحالی‌که استنلی کی‌روش از همین تیم آقای گل شده بود. در لیگ هفدهم هم علی علیپور و محسن مسلمان هر دو از پرسپولیس بهترین گلزن و گل‌ساز فصل شده بودند.
 5-  پنجمین تیم پرهزینه(طبق ادعای بحث‌برانگیز قلعه‌نویی) پنجم شد! بازنده بزرگ لیگ نوزدهم، سپاهان بود. آنها در جام حذفی هم جایی ندارند؛ بنابراین از دستیابی به سهمیه آسیایی عاجز ماندند.
6-   سهمیه فوتبال تهران به سختی و به شکل میلی‌متری در لیگ برتر حفظ شد. سایپا و پیکان دقیقا لب مرز سقوط با خوش‌اقبالی ماندگار شدند. تهران تا به حال هرگز در لیگ برتر کمتر از 4 نماینده نداشته و این سنت برای لیگ بیستم هم برقرار باقی ماند.
7-  پارسال نفت مسجدسلیمان با 22امتیاز در لیگ برتر باقی ماند، اما امسال پارس‌جنوبی جم با 27امتیاز سقوط کرد. جالب اینجاست که ضربه آخر را به پارس، نفت مسجدسلیمان زد. جالب‌تر اینکه پارس را خود مهدی تارتار به لیگ برتر آورد و خودش با پیروزی برابر این تیم باعث سقوط زردپوشان جمی شد.
 8-  استقلال با 55گل زده به شکلی مقتدرانه صاحب بهترین خط حمله لیگ نوزدهم شد. بعد از آنها پرسپولیس با 46گل زده قرار دارد.
9-  پرسپولیس با 17گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ نوزدهم را به‌خودش اختصاص داد. بعد از آنها فولاد قرار دارد که فقط 2 گل بیشتر خورده است. استقلال با 31گل خورده، صاحب هفتمین خط دفاعی برتر لیگ است. آنها این فصل 14گل بیشتر از پرسپولیس دریافت کردند که واقعا عجیب است.
10-  پرسپولیس و استقلال با 2 بازی درخشان و مجموعا 7 گل زده، برای حضور در داربی حذفی روز چهارشنبه خط و نشان کشیدند. هر دو تیم در اوج آمادگی هستند. لیگ برای آنها به بهترین شکل ممکن تمام شد.
11-  با پیروزی بر سایپا، پرسپولیس رکورد امتیازگیری خودش را هم شکست. سرخپوشان در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم به‌ترتیب با 66، 64و 61امتیاز عنوان قهرمانی را به‌دست آورده بودند، اما این بار با 67امتیاز فاتح جام شدند.
  12- پرسپولیس امسال 21پیروزی به‌دست آورد؛ درحالی‌که پیش از این رکورد بیشترین بردهای سرخپوشان کسب 20پیروزی بود. آنها امسال 5 برد بیشتر از فصل گذشته به‌دست آوردند.
13-  پارس‌جنوبی جم در لیگ نوزدهم کلا 4پیروزی به دست ‌آورد که یکی از آنها برابر تراکتور بود؛ حالا همین پیروزی، سهمیه آسیایی تبریزی‌ها را به خطر انداخته است.
  14-شاهین بوشهر در لیگ نوزدهم کلا 4پیروزی به دست‌ آورد که یکی از آنها برابر پارس‌جنوبی جم بود؛ بدون آن برد، الان یک نماینده استان بوشهر در لیگ برتر باقی می‌ماند.
 15-  در لیگ نوزدهم شاهد رکورد وحشتناک 22تغییر سرمربی بودیم. این یعنی 38نفر روی 16نیمکت لیگ برتری نشستند.
 16- در این فصل تنها 3تیم سرمربی عوض نکردند که هیچ‌کدام پشیمان نشدند. فولاد با نکونام سهمیه آسیایی گرفت، نفت مسجدسلیمان با تارتارهشتم شد و سایپا با ابراهیم صادقی در لیگ ماند.
 17-  نخستین گل لیگ نوزدهم را مهرداد عبدی، بازیکن گل‌گهر سیرجان در بازی با نساجی به اشتباه وارد دروازه تیم خودشان کرد و آخرین گل لیگ نوزدهم را علی علیپور به سایپا زد. این شاید آخرین گل لیگی علیپور طی دوران حضورش در پرسپولیس بوده باشد. او در آستانه جدایی است.
 18-  با بقای ماشین‌سازی، هردو سهمیه محمدرضا زنوزی در لیگ برتر حفظ شد. بنابراین کوله‌بار التهاب و حساسیت و شائبه و بدگمانی، به لیگ بیستم منتقل می‌شود.
  19- رعایت اصول جوانمردانه در مسابقات هفته پایانی ستودنی بود. پرسپولیس با تیم کاملش سایپا را برد و نفت مسجدسلیمان هم با انگیزه کامل از سد پارس‌جنوبی جم گذشت؛ درحالی‌که هیچ‌کدام از 2 تیم به امتیازات این مسابقه نیاز نداشتند، اما شل گرفتن آنها می‌توانست معادلات بقا را به هم بریزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید