• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100938
+
-

ترامپ در دام برجام

ریچارد نفیو: یک شکست بزرگ در انتظار ترامپ است زیرا مسیر کنونی در قبال ایران، راه پیش و پس برای آمریکا باقی نگذاشته است

روزی که رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد هرگز تصور نمی‌کرد که کمتر از 2سال بعد برای ضربه زدن به ایران مجبور به مراجعه به متن برجام و آسمان و ریسمان بافتن مبنی بر عضویت آمریکا در این توافق شود.
رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت97 از برجام خارج شد تا ایران را وادار به مذاکره کند اما بی‌نتیجه بودن این سیاست باعث شده در دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام ریچارد نفیو، از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت آمریکا در برجام که به معمار تحریم‌های هسته‌ای ایران در دولت قبلی آمریکا شهره است طی مقاله‌ای در تارنمای گلوبال‌زیرو، به نقد سیاست هسته‌ای دونالد ترامپ در قبال ایران بپردازد.
نفیو، ضمن ادعای اینکه برجام فاصله دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به حداقل یک سال افزایش داده بود، مدعی شد کاهش تعهدات هسته‌ای توسط ایران سبب شده تا این کشور با دسترسی به توانایی تولید تسلیحات اتمی فاصله‌ای نداشته باشد، حال آنکه در برجام، آمریکا زمان لازم برای واکنش را دارا بود. ایران در زمان توافق هسته‌ای حدود 10000کیلو اورانیوم غنی‌شده داشت که این ذخایر هم‌اکنون به 2200کیلوگرم رسیده است و به گفته ناظران میزان ذخایر ایران هم‌اکنون برای ساخت 2بمب اتمی کفایت می‌کند، ضمن اینکه دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مدعی شده است که ایران 4ماه تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد؛ هرچند مقامات ایران اعلام کرده‌اند قصدی برای پیگیری ساخت سلاح هسته‌ای ندارند.
نفیو در بخشی دیگر از این مقاله به نقد سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران پرداخت و نوشت: مدافعان سیاست «فشار حداکثری» هم به شکست این سیاست اذعان دارند ولی معتقدند این مسئله به هرحال پس از پایان برجام در سال2030 رخ می‌داد ولی چاره‌ای برایش ندارند. بنابراین خروج آمریکا نه‌تنها به توافق بهتری نینجامیده بلکه همان مزیت‌های سابق را هم از بین برده است.
ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود برجام را فاجعه می‌نامید و وعده داده بود اگر رئیس‌جمهور شود توافق بهتری با ایران خواهد کرد، اما از 2سال قبل که از برجام خارج شد ایران حاضر به مذاکره مجدد درباره توافق جدید هسته‌ای نشده تا جایی که دولت ترامپ به صرافت افتاده با ترفند حقوقی آمریکا را عضو برجام نشان دهد و از مکانیسم برجام موسوم به اسنپ‌بک برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران استفاده کند که چین و روسیه صراحتا با نقشه آمریکا مخالفت کرده‌اند.
نفیو با ابراز ناخرسندی از عدم‌بهره‌مندی از فرصت کرونا برای بازسازی رویکرد دیپلماتیک بیان می‌کند که فشارهای آمریکا علاوه بر شکست در حوزه هسته‌ای، موجب تهدید بیشتر نیروهای آمریکا و متحدانش در خلیج‌فارس شده و حمله به نفتکش‌ها و خطوط نفتی عربستان و همچنین حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را پاسخ ایران به این فشارها قلمداد می‌کند که همچنان ادامه خواهد داشت.
این مقام دولت سابق آمریکا با تأکید بر اینکه ترامپ در پی یک پیروزی بزرگ است، بدین‌ترتیب که یا ایران وادار به مذاکره شود و یا اینکه فشارها نهایتاً به سقوط نظام منجر شود نوشت: یک شکست بزرگ در انتظار ترامپ است زیرا مسیر کنونی در قبال ایران، راه پیش و پس برای آمریکا باقی نگذاشته و بهتر است دولت آمریکا بار دیگر به مسیر دیپلماسی بازگردد.
براساس قطعنامه2231 شورای امنیت که در تأیید برجام صادر شد، قرار است مهرماه امسال تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران لغو شود اما دولت آمریکا اعلام کرده به هر کاری برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران و ممانعت از خرید و فروش سلاح توسط ایران مبادرت می‌کند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در انتقاد از تلاش اخیر دولت آمریکا برای استفاده از ابزارهای توافق هسته‌ای و قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای بازگرداندن تحریم‌های ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در 2پیام توییتری نوشت: آمریکا به اشتباه باور دارد که پاراگراف ۱۰ و ۱۱ قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا را مجاز می‌سازد که از سازوکار اعمال دوباره تحریم‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند. شرکای آمریکایی باید متن را با دقت بیشتری بخوانند. هردو پاراگراف به وضوح اشاره می‌کند که این کار فقط از طریق روند مشخص شده در برجام قابل اجراست.
اولیانوف همچنین تأکید کرد: اگر آمریکا قصد دارد از سازوکار اعمال دوباره تحریم‌ها استفاده کند، ابتدا باید این مسئله را به کمیسیون مشترک ذیل برجام ارجاع دهد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، آمریکا باید به جایگاه خود به‌عنوان عضوی از کمیسیون بازگشته و به‌طور قابل اطمینانی پایبندی خود در برجام را تضمین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید