• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227815
+
-

متأسفانه هنوز به برجام افتخار می‌کنند

یادداشت
متأسفانه هنوز به برجام افتخار می‌کنند

محمد‌صادق کوشکی؛  استاد دانشگاه

متأسفانه کسانی که دست‌اندرکار حرکت ضدملی مانند برجام بودند، به‌واسطه کمبود اطلاعات جامعه در این عرصه کماکان با گردن‌های برافراشته به حرکات و اقدامات ضدملی خود به‌نام برجام افتخار می‌کنند.
از سوی دیگر متأسفانه رسانه ملی با وجود آثار مضر برجام در جامعه، هنوز تلاش مؤثری نکرده است تا آثار سوء و مضر برجام را برای جامعه دقیقا مطرح کند، درحالی‌که ما نیاز داریم در رسانه ملی آثار و زیان‌های موضوعی که برجام نامیده می‌شود، برای مردم تفسیر و تبیین شود. متأسفانه تصور آقای ظریف و دوستانشان این است که جامعه ایران حافظه تاریخی ندارد و آنها فکر می‌کنند که جامعه همه‌‌چیز را به یاد نخواهد داشت.
در واقع آقای ظریف روی فراموش‌کردن پیامدهای منفی برجام در جامعه حساب باز کرده، درحالی‌که زیان‌های این مسئله هنوز به‌طور کامل در جامعه باز و به میزان کافی تشریح نشده و درباره آن هنوز به‌طور مبسوط بحث و بررسی به‌ویژه در رسانه‌های رسمی صورت نگرفته است.
این در حالی است که ما نیاز داریم تا مستندهای با‌کیفیت در ارتباط با آثار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برجام بسازیم و خسارات ناشی از این توافق را در قالب‌های مختلف به جامعه نشان دهیم. تلاش برای نشان‌دادن آثار سوء برجام در جامعه باعث خواهد شد که بعد از این کسی به‌خود اجازه ندهد تا به امضای برجام افتخار کند. حتی اگر در رسانه ملی اجازه داده شود که متن برجام را خط به خط و کلمه به کلمه بخوانند و آن را برای جامعه تبیین کنند، دیگر شاهد این نخواهیم بود که آقای ظریف به برجام افتخار کند و همچنان آن مسئله مضر را مورد تعریف و تمجید قرار دهد.
اگر متن برجام از مقدمه با جزئیات خوانده شود و برای مردم توضیح داده شود، مردم بیشتر خواهند فهمید که برجام چه پدیده خسارت‌باری برای کشور بوده است. یعنی برای فهم خسارت آن نیاز نیست که فرد شنونده‌ یا بیننده کارشناس سیاسی باشد، بلکه اگر همان متنی که وزارت خارجه از برجام منتشر کرد، برای مردم تبیین و بازگو می‌شد، همین اقدام کافی بود تا خسارت‌های فراوان برجام برای جامعه بازنمایی و تشریح شود. حتی در قالب مستند هم می‌توان آثار برجام را برای جامعه تشریح کرد تا جامعه در جریان صفر تا صد این پدیده مضر قرار گیرد و بعد از این با چشم و گوش باز درباره ادعاهای برخی افراد که هنوز از برجام دفاع می‌کنند، قضاوت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید