• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98110
+
-

دزدی با خطر برق‌گرفتگی

سرقت کابل‌های مخابرات یک مشکل جهانی است

دزدی با خطر برق‌گرفتگی


برخلاف سرقت دریچه‌های چدنی فاضلاب و حوضچه‌های مخابراتی که با کمترین خطر و ابزار انجام می‌شود، سارقان کابل‌های برق برای سرقت علاوه بر نیاز به تجهیزات، در معرض خطر برق‌گرفتگی نیز قرار دارند.
قیمت بالای مس در بازار موجب می‌شود تا سارقان برای ربودن این کابل‌ها‌ وسوسه شوند؛ چرا که لایه داخلی کابل‌های مخابرات و برقی از مس تشکیل شده است. دزدهای این کابل‌ها با مراجعه به بازار دسته دوم و ضایعات، جنس دزدی‌شان را می‌فروشند. بر اساس اطلاعات موجود باید گفت که در اکثر مواقع این کابل‌ها با یک دهم قیمت واقعی فروخته می‌شود. موضوع سرقت کابل‌های مخابرات چنان در سراسر کشور دامن گسترده است که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهریوری که گذشت از سرقت کابل مخابرات در بیش از ۶۰۰ روستا در کشور خبر داد.
این صحبت‌های وزیر ارتباطات  را وقتی در کنار آمار اعلامی معاون راهبرد و توسعه کسب‌و‌کار شرکت مخابرات ایران در سال93 قرار‌دهیم، وخامت موضوع سرقت‌ کابل‌های مخابراتی بیشتر نمایان می‌شود. معاون شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با نشریه داخلی این شرکت گفته بود که «در سال93 بیش از 200میلیارد‌تومان از تجهیزات مخابراتی این شرکت به سرقت رفته است».
بر این اساس باید دانست که سرقت کابل‌های برق و مخابرات اتفاقی است که مربوط به محدوده زمانی خاصی نمی‌شود و سال‌هاست که شرکت مخابرات و برق با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
یکی از پرونده‌های خاص در این حوزه مربوط به یک باند سه‌نفره بود که حوالی ستارخان با پژو‌پارس دست به سرقت کابل‌های برق می‌زدند. این افراد نزدیک به 600کیلو کابل برق را دزدیدند و موجب قطع برق این منطقه شدند. این اتفاق در مناطق دیگر شهر هم به کرات رخ می‌دهد مانند سارقانی که در منطقه انقلاب با ورود به حوضچه مخابراتی، نزدیک به 700کیلو کابل را به سرقت بردند و این سرقت باعث شد تا اشتراک 6هزار کاربر تلفن در منطقه انقلاب قطع شود.
ناگفته نماند که موضوع سرقت کابل‌های مخابرات و برق تنها محدود به ایران نیست و دیگر کشورهای جهان نیز با سارقان علاقه‌مند به کابل دست‌و‌پنجه نرم‌می‌کنند و کابل دزدی در شبکه‌های راه‌آهن و اتوبوس‌های برقی در کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای اروپایی رایج است؛ به‌عنوان مثال در سال2019 سرقت کابل از سیستم حمل‌ونقل انگلیس، 85درصد افزایش یافت.
همچنین افزایش سرقت کابل باعث شد تا 7هزار سفر در مسیرهای مسافرتی انگلیس، ولز و اسکاتلند با 950ساعت تأخیر انجام شود. این سرقت‌ها به شکل غیرمستقیم بر میزان مالیات دریافتی از شهروندان انگلیسی اثر گذاشت و میلیون‌ها پوند به لیست مالیات شهروندان این کشور اضافه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید