• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209869
+
-

لایروبی انهار و رودخانه‌ها برای مقابله با آب‌گرفتگی‌ها

یادداشت
لایروبی انهار و رودخانه‌ها برای مقابله با آب‌گرفتگی‌ها

علیرضا جعفری*

هواشناسی تهران از روز یکشنبه ورود سامانه بارشی را به تهران پیش‌بینی کرده بود؛ بر همین اساس مناطق 22گانه شهرداری تهران نیز تمام توان خود را تجهیز کردند تا آمادگی لازم برای روبه‌رو شدن با باران و برف را داشته باشند.
مناطق مختلف شهر به‌خصوص مناطق شمالی برای بارش برف و باران احتمالی در شهر به عنوان نقاط حساس مورد بازدید قرار گرفتند و براساس نیاز لایروبی انهار و مسیل‌ها نیز انجام شد.
اقدامات شهرداری تهران در مواجهه با بارش باران و برف به چند دسته تقسیم می‌شود؛ در اقدامات پیشگیرانه همچون لایروبی انهار، ‌مسیل‌ها، چاه‌های رسوب‌گیر، ورودی کانال‌ها و همچنین ایجاد سایت‌های برف‌روبی تلاش می‌کنیم تا از آب‌گرفتگی نقاط مختلف جلوگیری کنیم و از این طریق احتمال بروز مشکل برای شهروندان را کاهش دهیم. خدمات شهری تهران در کنار اقدامات پیشگیرانه در هنگام بارندگی با آماده‌باش نیروها و تجهیزات شرایط را برای روبه‌رو شدن با بارندگی‌های پاییزی و زمستانی تحت کنترل قرار می‌دهد.
با توجه به اینکه اداره کل هواشناسی استان تهران، هشدار سطح نارنجی صادر کرده و نسبت به رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید، کاهش محسوس دما در مناطق مستعد بارش تگرگ، نقاط سردسیر و همچنین ارتفاعات و برای‌احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و رخداد سیلاب بر اثر بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، هشدار داده بود، نیروهای خدمات شهری در سطح مناطق به حالت آماده‌باش کامل درآمدند. نیروهای ما در مناطق مستقر شدند؛ ماشین‌آلات شن‌پاش و نمک‌پاش آمادگی لازم را فراهم کردند تا در صورت بارش برف در مناطق شمالی تهران مسیری بسته نشود و شرایط برای عبور و مرور راحت شهروندان مهیا باشد. در کنار توجهی که به تمام مناطق مختلف تهران داریم، برنامه‌های ویژه‌ای برای مناطق شمالی تهران و همجوار با رودخانه‌ها درنظر گرفته‌ایم و در برخی مناطق تلاش شده است با نصب بنرها، نسبت به خطرهای احتمالی حضور در کنار رودخانه‌ها هشدار داده شود تا مبادا شهروندی به‌دلیل بی‌احتیاطی در معرض خطر قرار بگیرد.
در نهایت با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی که اعلام شده بود، امسال ممکن است بارش‌ها زودتر و بیشتر نسبت به سال‌های قبل رخ دهد، طرح لایروبی انهار و رودخانه‌ها را در سطح مناطق ۲۲گانه از قبل اجرا کردیم. ناگفته نماند که شهرداری تهران ۱۰هزار کیلومتر شبکه آب‌های فرعی را جمع‌آوری می‌کند. این ۱۰هزار کیلومتر در ۵۳۰کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی جمع‌آوری می‌شود که زیرزمین مدفون است، اما توسط شهرداری لایروبی می‌شود تا گرفتگی نداشته باشد. ۱۷۰کیلومتر هم شبکه کمرگذاری در زیرزمین وجود دارد. در حقیقت ۷۰۰کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی داریم که مردم آن را نمی‌بینند. اگر شهروندان کمک کنند که زباله‌ای وارد این ۱۰هزار کیلومتر شبکه آب‌های فرعی نشود، تهران با آب‌ماندگی هم روبه‌رو نخواهد بود.
هماهنگی با راهور، رصد میدانی، رصد از طریق دوربین‌های سطح شهر و برنامه‌ریزی برای نقاط آسیب‌پذیر احتمالی ازجمله مواردی است که در دستور کار است تا درنهایت شهروندان کمترین مشکل را برای تردد در معابر پایتخت داشته باشند.
روز گذشته نیز نشست مشترک معاونت خدمات شهری با پلیس راهور تهران برگزار شد و در این جلسه حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، سرهنگ‌سیدابوالفضل موسوی‌پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار، مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان، سعید‌بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی، رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و... حضور داشتند و موضوعات مشترک فیمابین حوزه خدمات شهری و راهور تهران بزرگ در راستای خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان مورد بررسی قرار گرفت.
در کنار موضوعاتی همچون ساماندهی دستفروشان، ون‌کافه‌ها و... درخصوص بارندگی‌های شهر نیز برنامه‌ریزی شد. در مورد اتخاذ تمهیدات ترافیکی، فرهنگسازی‌ و انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم با توجه به آغاز فصل بارش نزولات آسمانی و برگزاری رزمایش مشترک برف‌روبی نیز صحبت و بر وحدت رویه و انسجام در تمام امور در موضوعات فوق تأکید شد.
با وجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای خدمات شهری لازم به ذکر است که اگر شهروندان در سطح شهر، آب‌گرفتگی مشاهده کردند، می‌توانند با شماره‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس بگیرند تا نیروهای شهرداری در جهت رفع و رجوع مشکل گام بردارند چراکه با توجه به شرایط جوی، عوامل شهرداری تهران ۲۴ساعته در حالت آماده‌باش هستند.

*مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید