• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94836
+
-

هشدار هواشناسی؛ سفر نکنید

راه‌های مواصلاتی غرب کشور به‌دلیل کولاک شدید برف مسدود شدند

تعطیلات پیش رو، خیلی‌ها را برای سفر راهی جاده‌ها می‌کند، اما هواشناسی اعلام کرده است که جبهه سردی از غرب و شمال غرب وارد کشور شده که ممکن است در برخی نقاط تا یک متر برف بنشیند و مسافران گردنه‌های شمال غرب کشور دمای منفی 30درجه را نیز تجربه کنند. سازمان راهداری بر همین اساس از مردم خواسته است تا روز چهارشنبه به دل جاده‌ها نزنند و از سفر پرهیز کنند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در بسیاری از استان‌ها شاهد بارش برف و وقوع کولاک شدید خواهیم بود، به ایرنا گفته است: کولاک برف موجب می‌شود ارتفاع انباشت برف در چند دقیقه به حدود ۲ تا ۳ متر برسد و خودروها در برف مدفون شوند.
براساس گزارش‌های سازمان‌ راهداری، از بعدازظهر دیروز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل کولاک بسیار شدیدی رخ داد و در برخی مناطق سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید. به همین دلیل آزادراه زنجان- تبریز و بالعکس به‌دلیل کولاک بسیار شدید برف مسدود است.
حیدر مطاعی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزوده است: خودروها‌یی در آزاد راه زنجان – تبریز و بالعکس گیر کرده‌اند که همکاران راهداری در حال امدادرسانی به آنها هستند. مسافرانی که برای تردد بین زنجان و تبریز ضرورت دارند از جاده قدیم زنجان- تبریز استفاده کنند. محور دیواندره- سقز هم که مسدود بود هم‌اکنون امکان تردد با زنجیر چرخ دارد. بنابراین توصیه اکید می‌شود که مردم در حد امکان از شهر خارج نشوند. چون کولاک برف بسیار شدید به همراه وزش باد شدید، دید را مختل کرده و عملاً امکان رانندگی وجود ندارد.
از بعدازظهر امروز بارش برف استان گیلان و محورهای اطراف این استان را نیز درگیر می‌کند. سازمان راهداری در اطلاعیه خود از مردم خواسته است تا سه‌شنبه به هیچ عنوان برای سفر به استان گیلان وارد جاده‌ها نشوند. براساس این گزارش، در برخی محورها کاهش دما تا ۲۰ درجه زیر صفر و در برخی گردنه‌های برف‌خیز تا ۳۰ درجه زیر صفر خواهد رسید. ضمن آنکه بارش برف هم شدید است. حتی اگر زنجیر چرخ هم داشته باشند، دید بسیار محدود و حداکثر ۲ تا ۳ متر خواهد بود.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: مردم حتی اگر سفر ضروری هم دارند، تلاش کنند حتی‌المقدور تا بعدازظهر سه‌شنبه به تعویق بیفتد. درصورت اصرار به تردد در جاده نیز باید تجهیزات زمستانی، پتو، مواد غذایی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. چون به‌طور حتم ‌معطلی و ماندن در گره‌های ترافیکی جاده‌ها وجود دارد.
به گفته او، در وزش باد شدید و کولاک برف دوربین‌های نظارت تصویری هم کار نمی‌کنند و حتی نمی‌توان خودروها را تشخیص داد. همین برودت هوا همراه با باد شدید و سپس کولاک شدید برف نیز ازجمله دلایلی است که به مردم هشدار بدهیم حداقل تا پایان وقت سه‌شنبه سفر نکنند.
سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است، از دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه بارش برف در استان‌های شمالی به‌ویژه استان گیلان رخ می‌دهد که در ارتفاعات حداکثر حدود یک متر و ۳۰ سانتی‌متر و در جلگه، حدود ۳۰ سانتی‌متر پیش‌بینی شده است.
کبری رفیعی، کارشناس این سازمان نیز به ایرنا گفت: امروز بارش برف و باران همراه با وزش باد در سواحل دریای خزر، شمال غرب و نقاطی از غرب کشور در استان‌های قزوین، زنجان، البرز، تهران، سمنان، دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور رخ می‌دهد. از اواخر وقت نیز به‌تدریج از شدت بارش‌ها در مناطق غربی کاسته می‌شود.
بارش‌ها برای جنوب کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به شکل رگبار و رعد و برق خواهد بود که گاهی با گرد و خاک همراه است؛ چون وزش باد در این مناطق شدید پیش‌بینی شده است. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است روز سه‌شنبه نیز ادامه بارش‌ها در سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از شمال غرب کشور، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، البرز، تهران، زنجان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، خوزستان و شمال غرب اصفهان به‌صورت برف و باران باشد و این مناطق وزش باد شدید را هم داشته باشند.
براساس گزارش سازمان هواشناسی، از روز چهارشنبه سامانه بارشی که کشور را به زیر برف و باران می‌برد از ایران خارج می‌شود و آخر هفته‌ای نسبتا آرام در پی خواهد بود. نقشه‌های پیش‌بینی وضعیت هوا همچنین مشخص کرده‌اند که تا روز چهارشنبه بیشتر مناطق کشور با کاهش دمای ۸ تا ۱۵ درجه‌ای مواجه می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید