• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94555
+
-

سخنرانی پیروزی

دونالد ترامپ، در سخنرانی سالانه خود، همچون یک فاتح در کنگره سخن گفت و بدون اشاره مستقیم به استیضاح، جشن پیروزی گرفت

استیضاح ترامپ
سخنرانی پیروزی

جواد نصرتی _ خبرنگار

نمایندگانی که همین 7هفته پیش در مجلس نمایندگان به استیضاح دونالد ترامپ رأی داده بودند، در سخنرانی سالانه او، در سکوت و بهت شاهد جشن پیروزی او و فریادهای انتخاباتی رقبای جمهوریخواه خود بودند.
ترامپ، در یکی از جنجالی‌ترین سخنرانی‌های سالانه یک رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های اخیر، علاوه بر بی‌محلی به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با رفتارهای انتخاباتی‌اش که نشان‌دهنده عزم قوی او برای ماندن در کاخ سفید در دور دوم بود دمکرات‌ها را بهت زده کرد.
به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ در سخنرانی 74دقیقه‌ای خود به موضوعات مختلفی، از اقتصاد و اعلام سیاست‌های جدید گرفته تا مبارزه با اعتیاد و به توضیح دستاوردهای دولت‌اش پرداخت. او در بخشی از سخنانش،‌ادعاهای بی‌اساس علیه ایران را هم تکرار کرد. سخنان او، با شعارهای انتخاباتی نمایندگان جمهوریخواه همراه بود و در لحظاتی، کنگره عملا به میتینگ انتخاباتی تبدیل شد. 

او در طول سخنانش، حتی یک‌بار هم نام استیضاح را به زبان نیاورد، اما با نوع خطاب قراردادن افراد و کنایه‌هایش به دمکرات‌ها درباره پیروزی‌اش در ماجرای استیضاح فخرفروشی کرد. او، ‌یک شب پیش از رای‌گیری سنا درباره سرانجام محاکمه استیضاحش صحبت می‌کرد. از همان روز نخست محاکمه، مشخص بود که جمهوریخواهان با رأی بالاتر خود، او را تبرئه خواهند کرد اما مخالفت آنها با پیشنهادهای متعدد دمکرات‌ها در جریان محاکمه، ازجمله احضار شهود جدید، ثابت کرد که جمهوریخواهان، در حمایت از ترامپ، ‌مطیع و همراه حزب هستند و هیچ استثنایی را در این‌باره تحمل نخواهند کرد.
ترامپ در بخشی از سخنرانی خود، رو به میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان کرد و با گفتن «متشکرم میچ»، سپاسگزاری عمیق خود از تلاش‌های او را بروز داد. مک‌کانل یک‌تنه سناتورها را در حمایت مطلق از ترامپ بسیج کرد و نقش مهمی در پایان سریع محاکمه داشت.
ترامپ که عاشق رویدادهای تلویزیونی است، به خوبی قدر پخش وسیع تلویزیونی صحبت‌هایش را می‌دانست و همچون یک شومن، نمایش‌های خاصی را برای این سخنرانی تدارک دیده بود. او ساعاتی پیش از آن هم به دمکرات‌ها به‌خاطر افتضاح انتخابات درون‌حزبی‌شان در ایالت آیوا حمله کرده و با اعتماد به نفس بالایی در کنگره حاضر شده بود.
با وجود ژست فاتحانه ترامپ، دمکرات‌های کنگره هم برنامه‌های خاص خودشان را برای استقبال دوپهلو از او داشتند. برخلاف سنت همیشگی، پلوسی در ابتدای سخنرانی، هنگام معرفی ترامپ به کنگره، از عبارت «مفتخرم» استفاده نکرد. این حذف آگاهانه، احتمالا پاسخی به رفتار زشت ترامپ بود که دست درازشده پلوسی را نادیده گرفت و با او دست نداد. پلوسی، به‌عنوان رهبر دمکرات‌ها و رئیس مجلس نمایندگان، در نحوه میزبانی از ترامپ هم رندی خود را داشت و در کمیته اسکورت رئیس‌جمهور به جایگاه سخنرانی، افرادی را گنجانده بود تا ماه‌های پرتلاطم اخیر را به ترامپ یادآوری کند و احتمالا چالش‌های پیش رو را هم به رویش بیاورد. یکی از این افراد، حکیم جفریس، نماینده مجلس نمایندگان بود که به‌عنوان یکی از 7 مدیر استیضاح (دادستان‌های محاکمه ترامپ در سنا)، در هفته‌های اخیر بارها و بارها علیه ترامپ سخن گفته و موضع گرفته بود.
پلوسی، ضربه آخر را وقتی به ترامپ وارد کرد که بلافاصله بعد از اتمام سخنرانی او، دو بار و آن هم طوری که دوربین‌های تلویزیونی بتوانند به وضوح رفتارش را ثبت کنند، متن سخنرانی ترامپ را با شدت پاره کرد. با وجود این رفتارهای پرتنش میان رهبران دمکرات‌ها و رئیس‌جمهور آمریکا، به راحتی می‌توان گفت که برنده واقعی این شب، ترامپ بود و او همچون یک فاتح، بعد از چند هفته پرتلاطم در واشنگتن، در خانه دشمنانش جشن گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید