• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221030
+
-

1403، سال پیروزی محور مقاومت است

دیدار و گفت‌وگو با مهران رجبی، به بهانه تقارن نوروز و‌ ماه رمضان

گزارش
1403، سال پیروزی محور مقاومت است

فرشاد شیرزادی-روزنامه‌نگار

مهران رجبی، یکی از پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون است. او بهار را به‌گونه خودش و از دیدی هنرمندانه توصیف می‌کند و خاطرات بلند‌بالایی دارد از 32سال پیش که‌ ماه مبارک رمضان با نوروز مصادف شده بود. مهران رجبی شخصیتی طناز دارد و صد‌البته مردم‌دار. گرچه با هر خبرنگاری صحبت نمی‌کند، عموما همه را از خود می‌داند و به اغلب اشخاص اعتماد دارد؛ یعنی نقطه عزیمتش از نگاهی مثبت به آحاد مردم برمی‌خیزد... شاید این همان دلیلی باشد که مردم‌دار هم است. مردی مهربان اما در عین حال در مقابل افتراهایی که به او می زنند رک و پوست کنده می‌گوید: «من پوست‌کلفت‌تر از این حرف‌ها هستم.» گفت‌وگوی ما را با مهران رجبی به مناسبت مصادف‌‌شدن رمضان با نوروز1403 بخوانید.

   نوروز1403 تفاوتی با نوروز‌های دیگر دارد و اینکه با رمضان‌المبارک مصادف شده است. ابتدا می‌خواهم بدانم که در این سال جدید چه آرزویی برای مردم ایران دارید؟
من همواره برای مردم ایران، سلامتی و شادکامی و البته (با لبخند) یک مقداری زندگی با دلار ارزان‌تر را آرزو می‌کنم. همچنین وفای‌به‌عهد نمایندگانی که ‌تازه وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند از دیگر آرزوهایی است که امسال از سوی خودم برای همه مردم ایران دارم، چون آنها نمایندگان مردم‌اند. برای مردم هم آنچه از درگاه خداوند منان می‌طلبم، این است که ظلم در جهان برای همیشه و در همه‌جا ریشه‌کن شود.
   برای مردم جهان چه آرزوی مشخصی دارید؟
عقل‌رس‌شدن حاکمان آمریکا و اسرائیل ‌ آرزویی است که برای مردم جهان و به‌ویژه مردم مظلوم و مقتدر غزه دارم.
   جهان با مصائب‌ مختلفی درگیر است. برای محور مقاومت چه آرزویی می‌کنید؟
هم آرزو دارم و هم پیش‌بینی. پیش‌بینی و آرزویم این است و برایم مانند روز روشن است که حتما گشایش‌های متعدد و مثمر‌ثمری در محور مقاومت شکل خواهد گرفت؛ چنان‌که تا به حال هم شاهد این گشایش‌ها بوده‌ایم. سال گذشته محور مقاومت با مشکلات متعدد روبه‌رو بود. نهایتا اما از نگاه و نظر من گشایش حاصل خواهد شد و البته فراموش نکنیم که اساسا گشایش بدون تحمل رنج و سختی و زحمت فراهم نمی‌شود. امیدوارم مردم غزه بتوانند حرفشان را به کرسی بنشانند و جبهه مقاومت بتواند آن عزت و احترام دنیای اسلام و کشور فلسطین را به دست آورد و عزت از‌دست‌رفته را حاصل کند. حتما اختلاف مشرکان را هم باید مشاهده کنیم که سال گذشته چقدر وضعشان بهتر بود و امسال وضعشان بدتر است و به ذلت افتاده‌اند.
   اگر بخواهید شهری را برای سفر نوروزی به هموطنان‌مان پیشنهاد کنید، این شهر کدام است؟
شهرهای جنوبی را بیشتر پیشنهاد می‌کنم.
   چرا؟
چون نسبت به شهرهای شمالی میدان وسیع‌تری برای گردشگری و همچنین تنوع بیشتری دارد. همچنین دشت‌های حاصلخیز و زیبا و پر از گل و لاله و سوسن و نسترن در ایام نوروز در اغلب جاهای خوش آب و هوایش به چشم می‌خورد. روستاهای شمالی معمولا هنوز در نوروز سوز سرما دارد. در حاشیه البرز تا انتهای فروردین چندان خبری نیست. فشردگی طبیعت همچنان باقی است، خصوصا امسال که دیرتر سرما شروع شد و قدر مسلم پیشنهاد من شهرهای جنوبی است. از مردم تقاضا دارم همه جوانب و ضوابط راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا خدای ناکرده مشکلی برایشان پیش نیاید.
   32سال پیش رمضان در نوروز افتاد. از آن سال چه خاطره‌های زیبا و ماندگاری در ذهن دارید؟
خاطره‌مان این بود که (با لبخند) مهمان به خانه‌مان می‌آمد و (با لبخند) خوشمان نمی‌آمد!
   چرا؟ از قدیم گفته‌اند مهمان حبیب خداست؟
بله، اما‌ مهمان پذیرایی می‌خواهد. وقتی پذیرایی در کار نباشد، شرمنده می‌شوی! برای اینکه باید از آن عزیزان پذیرایی می‌کردیم. مهمان‌های ما یکی‌در‌میان روزه نبودند و ما روزه می‌گرفتیم و از سوی دیگر احساس گناه هم می‌کردیم که نمی‌توانیم مانند دیگر نوروزها از آنها پذیرایی کنیم. احساس شرمندگی هم می‌کردیم که طبیعتا مهمان پذیرایی می‌خواهد. رویمان هم نمی‌شد به آنها بگوییم بعد از افطار تشریف بیاورند. این افسر و ارشد خاطره‌های نوروز در رمضان آن سال است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید