• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93666
+
-

چالش بنزین سفر در مجلس

نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس، امروز اختصاص بنزین سفر در لایحه بودجه سال 99 را بررسی می‌کنند نمایندگان هنوز بر سر تخصیص بنزین سفر یک‌بار در سال برای نوروز یا دو بار در سال برای نوروز و تعطیلات تابستانی اختلاف دارند

چالش بنزین سفر در مجلس

محمد باریکانی- خبرنگار

 کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99کشور امروز موضوع اختصاص بنزین سفر را بررسی می‌کند. پیگیری‌های همشهری از نمایندگان مجلس مشخص کرد که اعضای کمیسیون تلفیق در موضوع تخصیص یک‌بار سهمیه بنزین سفر در سال آن‌هم برای سفرهای نوروزی یا تخصیص 2‌مرحله سهمیه بنزین سفر برای نوروز و تعطیلات تابستانی اختلاف‌نظر دارند و امروز همین موضوع را بررسی می‌کنند.
تخصیص بنزین سفر از سال‌ها پیش و در دولت‌های قبلی نیز پس از سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد که هربار نصفه و نیمه به اجرا درآمد یا تنها به کارکنان دولت تعلق گرفت. حالا اما 3 برابر شدن قیمت بنزین و مختل شدن سفرهای داخلی بیشترین تأثیر را بر حوزه سفر و گردشگری برجای گذاشته است و به اعتراض مداوم فعالان صنعت گردشگری کشور و حتی دغدغه جامعه ایرانی برای سفر با خودروی شخصی منجر شده است. در یک محاسبه کوچک اگر یک خانواده برای سفر به مشهد با خودروی شخصی از مبدأ تهران اقدام کند باید حدود 600هزار تومان برای بنزین سفر تنها در یک رفت و برگشت پرداخت کند. حساب سفر به مقاصد دورتر همچون خوزستان و سیستان‌وبلوچستان جداست و هزینه بنزین سفر به این مناطق بیش از این میزان است.

از مالیات بر خروج تا تخصیص بنزین سفر
مجلس شورای اسلامی هفته گذشته بستن مالیات بر سفر را در ماده 33لایحه بودجه سال 99کشور تصویب کرد. این اقدام واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و حتی فعالان صنعت گردشگری کشور در نامه به وزیر میراث‌فرهنگی به این موضوع اعتراض کردند و معاون گردشگری آن وزارتخانه نیز از غافلگیری در ماجرای این مالیات سخن گفت.
سخن منتقدان آن بود که در شرایط اخذ عوارض خروج از کشور چه لزومی بر گرفتن مالیات مجدد از گردشگران خروجی وجود دارد. اما نمایندگان مجلس پس از شنیدن مخالفت‌ها و واکنش‌های اعتراضی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها اعلام کردند قانون مالیات بر سفر همان قانون عوارض خروج از کشور است و تنها نام قانون قبلی تغییر کرده است.
اظهارات شفاهی نمایندگان مجلس درخصوص مصوبه جدید که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به مجلس ارائه شده بود، البته برخی را بر آن داشت تا رسانه‌ها ازجمله روزنامه همشهری را متهم کنند. به اذعان آنها « درحالی‌که نمایندگان مجلس گفته‌اند مالیات بر سفر همان عوارض خروج از کشور است، رسانه‌ها بدون تحقیق این موضوع را با عنوان مالیات بر سفر علاوه بر اخذ عوارض خروج منتشر کرده‌اند؛» درحالی‌که چنین نبود و ایراد اصلی به اقدام نمایندگان در تصویب ماده قانونی اخذ مالیات از سفر خارجی بود؛ چراکه این مصوبه هیچ تبصره‌ای مبتنی بر ملغا شدن قانون اخذ عوارض خروج از کشور از هنگام تصویب قانون جدید ندارد. گذشته از این مصوبه چالشی در مجلس، همین امروز نمایندگان مجلس قرار است در کمیسیون تلفیق مجلس موضوع تخصیص بنزین سفر را به‌عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های بخش گردشگری کشور در لایحه بودجه 99به بررسی بگذارند و برای تخصیص یک یا 2 مرتبه بنزین سفر در سال آن هم برای نوروز و تابستان بحث و بررسی کنند.

گردشگری تنها منحصر به نوروز و تابستان نیست
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با همشهری موضوع تخصیص بنزین سفر را اقدامی مثبت ارزیابی می‌کند اما معتقد است: گردشگری تنها مختص سفر در تعطیلات نوروز یا تعطیلات تابستان نیست و بنزین سفر چالش جدی بخش گردشگری در تمامی طول سال است.
با سهمیه‌بندی و سه برابر شدن قیمت بنزین، سفر با خودروی شخصی به هیچ‌وجه به‌صرفه نیست و ایرانی‌ها که براساس عادت دیرینه تمامی‌شان علاقه به سفرهای انفرادی با خودروی شخصی دارند دیگر توان مسافرت با خودروی شخصی را ندارند. این موضوع شاید به‌عنوان یک استراتژی خوب از سوی معاونت گردشگری کشور که سال‌ها در تلاش برای جایگزینی سفرهای گروهی با تور به جای سفرهای انفرادی بود، گزینه خوبی باشد اما مگر چه تعداد گردشگر ایرانی علاقه‌مند سفر با تورهای گردشگری است؟ ضمن آنکه سفر با تور تحت‌تأثیر افزایش قیمت بنزین و حتی بستن مالیات 5درصدی به حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری برای جابه‌جایی مسافران و گردشگران، خود تأثیر دیگری بر گران شدن سفر با تور دارد و این موضوع نیز مورد تأیید فعالان صنعت گردشگری کشور است.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری می‌گوید: در حوزه سفر با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم و براین اساس هر قانون و آیین‌نامه‌ای که تصویب یا ابلاغ شده است، بخشی از آن به صنعت گردشگری کشور لطمه وارد می‌کند.
او گفت: جدای از چالش‌های زیادی که ماجرای مالیات سفر ایجاد کرد، در بحث بنزین نیز همین چالش‌ها وجود دارد. مگر می‌شود سفر را فقط برای 15روز نوروز درنظر گرفت یا فقط به حدود 3‌ماه تابستان محدود کرد؟ نمایندگان مجلس یک میانگین از سفر زمینی به استان‌های جنوبی کشور بگیرند تا مشخص شود گردشگران چه میزان متحمل هزینه تامین سوخت سفر می‌شوند.
او گفت: این موارد مطالبه صنعت گردشگری است و فعالان صنعت گردشگری از نمایندگان مجلس انتظار دارند پیش از اقدام به تصویب قانون برای بخش گردشگری مطالبات و نظرات بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری کشور را نیز لحاظ کنند و با آنها بنشینند و در مورد تصویب این قوانین مشورت کنند.
به گفته رفیعی، در شرایط کنونی که کشور با وضعیت دشوار مواجه شده است، باید برای سفر قوانین ویژه‌ای در نظر گرفت تا بتوان جلوی توقف صنعت گردشگری کشور را گرفت. ماجرای بنزین یک لطمه به صنعت گردشگری بود. وضعیت اینترنت و اقدام اخیر در مالیات بر سفر نیز لطمه‌ای دیگر به صنعت گردشگری ایران است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تأکید کرد: تصویب برخی قوانین چوب لای چرخ صنعت گردشگری کشور گذاشته است که اگر عامدانه باشد باید حتما نهادهای نظارتی به این موارد ورود کنند.
رفیعی بار دیگر تأکید کرد: تخصیص سهمیه سوخت به گردشگری باید برقرار شود و البته تنها منتهی به نوروز یا تعطیلات تابستان نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید