• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89546
+
-

چالش مالیات و بیمه به نفع مردم یا دولت؟

مدیران شرکت‌های بیمه می‌گویند وضع مالیات ارزش افزوده بر خرید بیمه‌های تکمیل درمان و عمر و زندگی نه‌تنها جلوی رشد ضریب نفوذ بیمه را می‌گیرد که باعث افزایش قیمت تمام‌شده خدمات بیمه‌ای و فشار به مردم می‌شود. به گزارش همشهری، درحالی‌که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، رشته بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار است و تا پیش از این قانون بر این معافیت مالیاتی تأکید داشت، در تازه‌ترین پیش‌نویس لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی مصمم شده تا این معافیت مالیاتی را بردارد.
کاهش محسوس درآمدهای نفتی باعث شده تا دولت روی کاهش سقف معافیت‌های مالیاتی متمرکز شود، اما رفتار تصمیم‌گیران به‌نظر متناقض با سیاست‌های عدالت مالیاتی و حمایت معیشتی از سلامت و آینده شهروندان است زیرا از یک‌سو پس از جنجال بر سر معافیت مالیاتی، بخش فرهنگی و هنری و عقب‌نشینی سازمان برنامه و بودجه، هنرمندان و به‌اصطلاح سلبریتی‌ها از پرداخت مالیات معاف شدند. این اتفاق باعث شده بسیاری از بخش‌های اقتصادی به حذف معافیت مالیاتی اعتراض  کنند؛ در تازه‌ترین واکنش مدیران صنعت بیمه در 2روز گذشته نسبت به خطر لغو معافیت مالیاتی بر خدمات بیمه‌ای هشدار داده و خطاب به دولتمردان گوشزد کردند که گرفتن مالیات بر ارزش افزوده بر برخی رشته‌های بیمه‌ای به‌ویژه بیمه زندگی و تکمیل درمان از یک‌سو باعث کاهش انگیزه مردم در استفاده از خدمات بیمه‌ای و تضعیف ضریب نفوذ بیمه می‌شود و از سوی دیگر هزینه تمام‌شده خدمات بیمه‌ای را افزایش می‌دهد و باعث فشار بر سبد هزینه‌ای مردم خواهد شد.

موضوعی که دیروز غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی در مراسم روز ملی بیمه آشکارا با حسن روحانی، رئیس‌جمهور در میان گذاشت و خواستار مساعدت دولت شد. البته روحانی در سخنرانی یک ساعته خود اشاره‌ای به خواسته‌های مدیران صنعت بیمه نکرد و از آنها خواست برای افزایش ضریب نفوذ بیمه از طریق پرداخت به موقع خسارت و افزایش فرهنگسازی در صنعت بیمه تلاش کنند. به‌گزارش همشهری، در طول سال‌های گذشته بارها وزیران اقتصاد در دولت حسن روحانی دست‌کم در همایش سالانه بیمه و توسعه موافقت خود را با کاهش قیمت تمام‌شده خدمات بیمه‌ای و حذف هزینه‌های مازاد تأکید کرده و قول داده بودند تا این مطالبه مردم را در دولت پیگیری کنند. امسال در همایش بیمه و توسعه دیگر کسی سراغ حذف هزینه‌های اضافه از خدمات بیمه‌ای مردم نبود زیرا دولت به‌جای کاهش هزینه‌ها، مصمم شده تا معافیت مالیاتی 9درصدی روز برخی رشته‌های مهم ازجمله بیمه تکمیل درمان را هم بردارد. اتفاقی که ممکن است هدف‌گذاری در برنامه ششم توسعه برای افزایش ضریب نفوذ بیمه به میزان 6درصد را به تأخیر اندازد. به گفته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ضریب نفوذ بیمه گسترش خوبی یافت و به ۲.۴درصد رسید، اما هنوز تا هدف پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه یعنی ۶درصد فاصله داریم تا آنجا که معادل ۵۰۰میلیارد دلار در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی دیروز در مواجهه با پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت معافیت مالیاتی برخی رشته‌های بیمه اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس در بررسی‌های خود مالیات در بیمه زندگی و درمان را حذف کرده و به این دو بخش معافیت مالیاتی داده است. غلامرضا سلیمانی، تأکید کرد: دولت نیز در ابتدا در لایحه پیشنهادی خود به صنایع بیمه معافیت داده بود، اما در کمیسیون اقتصادی مجلس با این ادعا که در شرایط بد اقتصادی نباید همه صنعت بیمه معاف شود، در پی اخذ مالیات از بیمه‌ها بود. به گفته او، علاوه بر بیمه زندگی و درمان تلاش می‌شود تا همه بخش‌های بیمه‌ای را از مالیات معاف کنیم تا با این روش ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد. الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که کمیسیون متبوع‌اش به وضع مالیات بر خدمات بیمه‌ای رأی مثبت داده بود، دیروز در همایش سالانه بیمه توسعه گفت: در لایحه‌ای که ظرف چند روز آینده به مجلس برای بررسی می‌آید تلاش می‌کنیم، مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه حذف شود. او در واکنش به انتقادهای مدیران صنعت بیمه اعلام کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده از کمیسیون خارج شده اما می‌شود اقداماتی انجام داد و علاوه بر معافیت مالیاتی بیمه درمان تکمیلی و زندگی که در اصلاحیه کمیسیون هست، بیمه شخص ثالث هم دیده شده است.

   آغاز پرداخت خسارت ناآرامی‌ها

رئیس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان ناشی از ناآرامی‌های اخیر اعلام کرد: شماری از بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها و مراکز تجاری در اغتشاش‌ها آسیب دیدند و برخی از این واحدها دارای بیمه آتش‌سوزی با پوشش آشوب و بلوا بوده‌اند که فرایند پرداخت خسارت به آنها آغاز شده و این واحدهای آسیب‌دیده به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اند که در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند. سلیمانی افزود: پرداخت خسارت به واحدهایی که خسارت کمی را دیده‌اند انجام شده، اما آنهایی که میزان خسارت‌شان زیاد بوده، ارزیابی‌ها در حال انجام است و تا اوایل هفته آینده به شرکت‌های بیمه مهلت داده شده تا ارزیابی‌های لازم را در این‌باره انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید