• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89494
+
-

روایت سخنگوی قوه قضاییه از تعداد بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان در حوادث اخیر

آمار ضدانقلاب کذب است

آمار ضدانقلاب کذب است

سخنگوی قوه قضاییه صف معترضان به گرانی بنزین را از اراذل و اوباش جدا دانست و اعلام کرد: «ما به‌عنوان قوه قضاییه کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و فاقد مجوز بود و آنهایی که فقط اعتراض داشتند را اراذل نمی‌دانیم.» غلامحسین اسماعیلی در پانزدهمین نشست خبری خود تأکید کرد: «تخریب اموال عمومی، آتش‌زدن اماکن، غارت فروشگاه‌ها و مراکز دولتی و شخصی، به شهادت رساندن تعدادی از مدافعان امنیت و همچنین کشتن جمعی از شهروندان بی‌گناه، کار گروهی خاص از اراذل و اوباش بود که تعدادی از آنها وابستگی‌شان به گروهک‌های ضدانقلاب محرز شد و جمعی تحت هدایت سرویس‌ها و رسانه‌های بیگانه عملیات خرابکارانه‌ای را در تعدادی از شهرها رقم زدند.» اسماعیلی از آزادی اکثر بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد و گفت که امروز عدد بازداشتی‌ها به حداقل رسیده است. در تهران تعداد بازداشتی‌های روزهای اغتشاشات حدود 300نفر است. وی با تأکید بر بررسی دقیق وضعیت بازداشت‌شدگان توسط مقامات قضایی گفت: «کسانی که از اغتشاشگران هستند در اسرع وقت پرونده‌شان به دادگاه ارسال می‌شود و کسانی که باید آزاد شوند، آزاد خواهند شد.» 
سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد کشته‌های حوادث اخیر، اعداد و ارقام اعلام‌شده توسط گروه‌های معاند را «کذب محض» خواند و گفت: «در بین اسامی که آنها اعلام کردند افراد متعددی داریم که زنده‌اند. کشته‌های بی‌ربط و عادی را هم آورده‌اند. گفتند نیکتا اسفندانی دختر 14ساله در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است. اما هم پزشکی‌قانونی و هم خانواده ایشان تأیید می‌کنند که در اثر مسمومیت فوت کرده است.» اسماعیلی «کشته‌سازی» را از شگردهای کهنه دشمنان انقلاب دانست و گفت: «علاوه بر شهادت مأموران انتظامی، در بین کشته‌شدگان و جانباختگان بخش قابل توجهی از آنها توسط همین اشرار کشته شده‌اند.» وی خطاب به مدعیان ضدانقلاب تأکید کرد: «به‌عنوان دستگاه قضا مدعی ضد‌انقلاب و اراذل و اوباش هستیم که تعدادی از اینها توسط شما کشته شده‌اند.»

تشکیل کارگروهی برای راستی‌آزمایی وعده‌های دولت
اسماعیلی در خصوص وظایف دستگاه قضایی و سازمان بازرسی در نظارت بر موضوعات وعده داده‌شده از سوی دولت به‌خصوص درباره ارائه سبد معیشتی نیز گفت: «تکلیف سازمان بازرسی کل کشور این بود که نظارت کند که آیا دولت به وعده‌ای که داده عمل می‌کند یا خیر.» سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: «کارگروهی در سازمان بازرسی تشکیل شده و روزانه محاسبه ارزش سوخت انجام و از دولت گزارش گرفته می‌شود و در مورد پرداخت سبد حمایتی راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد. وظیفه ما نظارت بر میزان درآمد و نحوه هزینه‌کرد این میزان درآمد است.»

تأیید بازداشت پسر وزیر سابق  به‌همراه 4متهم دیگر
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درخصوص بازداشت پسر آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز گفت: «اصل این خبر را تأیید می‌کنیم.» وی افزود: «این فرد بازداشت شده و ۴نفر دیگر مرتبط با پرونده هم در بازداشت هستند البته پرونده در مرحله دادسراست.» به گزارش فارس، مهدی آخوندی و شهرام اجتهادی به اتهام کارچاق‌کنی و تخلفات مالی بازداشت شده‌اند و بر این اساس، شهرام اجتهادی که با مهدی آخوندی و یکی دیگر از مسئولان ارشد دولتی نیز نسبت فامیلی دارد مدت‌ها به‌عنوان مشاور وزیر سابق و دست راست وی فعالیت می‌کرده است.

ارتباط داوری و آمدنیوز مطرح است
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص گمانه‌زنی‌ها درخصوص عبدالرضا داوری و بازداشت و اتهامات وی گفت: «اصل موضوع بازداشت را تأیید می‌کنیم اما ایشان اتهامات متعدد دارد البته موضوع ارتباط با شبکه آمدنیوز مطرح است و پرونده در حال انجام تحقیقات است.» داوری از فعالان سیاسی نزدیک به طیف احمدی‌نژاد است که هفته‌های گذشته خبر بازداشت او منتشر شد.

انهدام باند بزرگ پولشویی ۵هزار میلیاردی
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص دستگیری اعضای یک باند پولشویی در گلستان و رسیدگی به این پرونده گفت: پرونده در مرحله بازپرسی است و ۹نفر در بازداشت هستند. اسماعیلی گفت: ۳۰۰نفر اعضای این باند هستند و مبلغ پولشویی بیش از ۵هزار میلیارد تومان است و با تدبیر انجام‌شده سعی کردیم اموال متعلق به متهمان را توقیف کنیم. وی ادامه داد: در مجموع تا امروز ۷۸نفر را ممنوع‌المعامله و ۱۵۳نفر از متهمان را ممنوع‌الخروج کرده‌ایم. اسماعیلی گفت: البته ۱۸۰حساب بانکی توقیف شده و از متهمان تا این لحظه ۳۰کیلو شمش طلا و ۴خودرو به ارزش ۵۰۰میلیارد به‌دست آمده و ۱۰ملک در گرگان توقیف شده است. وی افزود: یک قطعه زمین ۲۰۰هکتاری و املاکی در قبرس و افغانستان و ۱۰۰دستگاه خودروی سنگین و ۳۰۰سند رسمی ملکی نیز از متهمان کشف شده است.

بازداشت یک ابربدهکار مرتبط با بانک اقتصادنوین
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در مورد بازداشت ابربدهکار جدید بانکی و نحوه رسیدگی به پرونده وی گفت: یکی از اقدامات ما این است که به سراغ بدهکاران بزرگ بانکی رفتیم. اسماعیلی گفت: این متهم از مشتریان بانک اقتصادنوین است که اکنون بازداشت شده. سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این فرد ۳۲۰۰میلیارد تومان بدهکار بوده که البته تا امروز ۲۵۰۰میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده و مقدماتی فراهم شده که تسویه کامل صورت بگیرد.

پرونده نمایندگان زنجان به کارشناسی ارجاع شده است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره وضعیت پرونده عزیزی و احمدی، 2نماینده استان زنجان در مجلس گفت: جلساتی برای رسیدگی به این پرونده برگزار شد اما تشخیص دادگاه این بود در بخش‌هایی از این پرونده نیاز به تحقیقات تکمیلی و کارشناسی وجود دارد؛ چراکه پرونده فقط ناظر به این 2فرد نبود. اسماعیلی افزود: از این‌رو و با نظر قاضی دادگاه، پرونده به کارشناس ارجاع شد و طبیعی است در این قبیل پرونده‌ها کارشناسی‌ها زمانبر خواهد بود. وی با تأکید بر ضرورت انجام بررسی‌های عمیق کارشناسی در پرونده‌های مشابه گفت: جدا از این پرونده در یکی از پرونده‌های مشابه پرونده‌ای مرتبط با یکی از واردکنندگان خودروهای خارجی داشتیم. این پرونده وارد‌کننده خودروهای لوکس و شاسی‌بلند با 414فقره مورد واردات خودرو به دادگاه ارسال شده بود. دادگاه لازم دانست کار کارشناسی شود. در نتیجه بررسی‌ها مشخص شد که این وارد‌کننده خودرو 54هزار خودرو شاسی‌بلند وارد کشور کرده که در اکثر موارد حقوق دولتی را نپرداخته است.به‌گزارش همشهری، اواخر مردادماه گذشته فریدون احمدی، نماینده زنجان و محمد عزیزی، نماینده ابهر به‌اتهام مشارکت و معاونت در اخلال بازار خودرو و در ارتباط با پرونده سایپا خبرساز شدند. این دو نماینده چند روز پس از بازداشت هریک با تودیع وثیقه 10میلیارد تومانی، آزاد شدند. هنوز دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو نماینده مجلس برگزار نشده است.

   تکذیب ادعای فرماندار از سوی استاندار

«انوشیروان محسنی بندپی» در حاشیه بازدید از محل ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به آشوب‌های هفته آخر آبان‌ماه گفت: همانطور که ریاست محترم قوه قضاییه اعلام کردند حتما در صدد هستیم که به بررسی و جبران خسارت افرادی بپردازیم که به‌واسطه اقدامات مخرب اغتشاشگران دچار خسارت شده‌اند. استاندار تهران درباره تعداد بازداشتی‌ها گفت: در وهله اول در جریان اغتشاشات، 2هزار و ۲۱نفر بازداشت شدند که خیلی از این افراد بلافاصله با یک بازجویی با دستور محاکم قضایی آزاد شدند. این افراد آزادشده همانطور که ریاست محترم قوه قضاییه گفتند افرادی بودند که به‌صورت احساسی و بدون آگاهی در جریان اغتشاشات حضور داشتند. اما پرونده کسانی که برای مخدوش کردن امنیت مردم دستور گرفته بودند و از گذشته سابقه داشتند، در حال بررسی است. وی افزود: ما در جریان این اغتشاشات در ملارد ۲شهید دادیم و زخمی‌های نیروی انتظامی بیشتر از زخمی‌های اغتشاشگران بود. به هر ترتیب طبق دستور ریاست محترم قوه قضاییه پرونده اغتشاشگران به سرعت در حال رسیدگی است. محسنی بندپی درخصوص برداشت‌هایی که از سخنان فرماندار قلعه‌حسن‌خان شده است، گفت: «از سخنان فرماندار قلعه‌حسن‌خان سوءبرداشت شده و خود این فرد در این رابطه توضیحاتی را داده که اگر کسی وارد فرمانداری شد باید تمهیداتی شود که به‌صورت فیزیکی مانع وجود داشته باشد وگرنه در خود فرمانداری اسلحه‌ای وجود ندارد.» به‌گزارش همشهری، اخیرا ویدئویی جنجالی از لیلا واثقی، فرماندار شهرقدس در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن می‌گوید: «معترضان در را شکستند و وارد شدند. سینه سپر می‌کردند و می‌گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید. چون می‌دانستند نیروی انتظامی دستور شلیک ندارد... اما ما این دستور را داده بودیم. من به آنها گفته بودم هرکسی را که وارد ساختمان فرمانداری شد، بزنید...»

این خبر را به اشتراک بگذارید