• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88912
+
-

گفت‌و‌گو با امیر قهرمانی، معاون مهندسی نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی

پرچمدار عمران مکران

پرچمدار عمران مکران


اسماعیل سلطنت‌پور ـ خبر‌نگار

هفتم آذر یادآور حماسه‌آفرینی پرسنل ناوچه پیکان در برابر حملات رژیم بعثی عراق است که در تقویم به‌ عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده است. در جریان آن عملیات که به مروارید شهرت یافت ضربات اساسی به نیروی دریایی و هوایی ارتش عراق وارد شد . رهبرمعظم انقلاب در توصیه‌های خود به فرماندهان نداجا بر راهبردی بودن نیروی دریایی، ضرورت تامین امنیت سواحل، اهمیت اقتدار دریایی و دریانوردی اقیانوسی تأکید کرده‌اند.  رهبر انقلاب علاوه بر این، بارها بر توسعه سواحل مکران و اهمیت این مناطق تأکید کرده‌اند؛ ماموریتی که این روزها بر دوش نیروی دریایی ارتش قرار دارد. در همین رابطه مصاحبه‌ای با امیر حسین قهرمانی، معاون فنی و مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امیر! یکی از حوزه‌های فعالیت ارتش حضور در عرصه سازندگی و عمرانی بوده، مشخصا نیروی دریایی در این رابطه چه برنامه‌ای را دنبال کرده است؟
ابلاغیه‌ای از قرارگاه مرکزی خاتم درخصوص تشکیل ناوگان نیروی دریایی و استقرار در سواحل مکران داشتیم که از سال 85 به این طرف نیروی دریایی در سواحل مکران این اتفاق افتاد؛ هرچند قبل از آن هم ما در برخی مناطق حضور داشتیم.
نحوه استقرار نیروی دریایی ارتش در جنوب و جنوب‌شرق کشور به چه شکل است؟
نداجا در سواحل مکران از منطقه یکم یعنی بندرعباس، منطقه دوم ولایت جاسک، منطقه سوم نبوت در کنارک و پایگاه دریایی پسابندر حضور دارد و همه این مناطق طرح جامع دارند. زمانی که این ماموریت استقرار به ما داده شد، نیروی دریایی برای احداث زیرساخت‌های مورد نیاز خود و نیز محرومیت‌زدایی دست به‌کار شد.
برای رفع مشکلات مردم محروم جنوب شرق کشور چه برنامه‌هایی دارید؟
می‌دانید آمایش سرزمینی در مبحث پدافند غیرعامل و استقرار یگان‌های نیروهای مسلح علاوه بر تامین امنیت مناطقی که در آن مستقر می‌شوند، باعث آبادانی هم می‌شود و استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران هم علاوه بر تامین امنیت باعث آبادانی این سواحل هم شده و دولت هم در این زمینه کمک‌های خوبی کرده تا زیرساخت‌های لازم برای احداث راه‌های دسترسی، خانه‌های بهداشت بین‌راهی، ایستگاه‌های بین‌راهی که از مطالبات همیشگی مردم این مناطق بوده، پیگیری شود.علاوه بر این، استقرار نیروی دریایی در مناطق سواحل مکران باعث انتقال جمعیت به این مناطق نیز شده که همین باعث بازدارندگی هم می‌شود.همچنین ما تلاش می‌کنیم مایحتاج پروژه‌های خود را از همان منطقه تامین کنیم که این باعث ایجاد شغل و رونق اقتصاد منطقه می‌شود.
یکی از مناطق مهم، سواحل مکران است. برای توسعه این مناطق چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
نیروی دریایی پرچمدار آبادانی سواحل مکران است. همه تلاش خود را می‌کنیم تا زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم. هرگونه نیاز زیرساختی باشد، خودمان انجام می‌دهیم. به‌عبارت دیگر قادریم راه، باند، جاده، اسکله و فرودگاه بسازیم. در راستای توسعه سواحل مکران مرمت و احداث جاده‌های دسترسی را پیگیری کردیم که جاده بندرعباس به میناب و میناب به جاسک دوبانده شد. طرحی هم برای دوبانده شدن جاده جاسک به کنارک در دست انجام است که بخش اعظم آن محقق شده و حدود 60، 70کیلومتر آن باقی مانده است تا تردد کامیون‌های سوخت‌بر به سهولت انجام شود. ما از دفتر مقام معظم رهبری ابلاغیه داریم که این نوع مطالبات مردم منطقه را پیگیری کنیم و حتی ما در جلسه‌ای که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور درباره توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود، این مطالبات را اعلام و پیگیری می‌کنیم. در راستای بندر راهبردی جاسک هم باید اشاره کنم این منطقه واقعا محروم و امکانات و امنیت این منطقه کم بود که با تردد‌هایی که نیروی دریایی داشت و با حضور پرسنل و خانواده‌ها این شرایط تغییر کرد. ما حدود 4هزار واحد مسکونی باید در جاسک بسازیم و احداث اماکن اداری هم به همین شکل در دستور کار است. ما آنجا موج‌شکن و اسکله ساخته‌ایم و این امکانات پیشرفت و توسعه را برای منطقه به‌دنبال دارد. توسعه بندر جاسک از زمان استقرار نیروی دریایی بالای 2500درصد افزایش زیرساختی داشته است. الان ما 1200تا 1300واحد سازمانی در جاسک احداث کرده‌ایم و بیش از 2400واحد مسکونی در سواحل مکران  ساخته‌ایم و پرسنل با خانواده‌ها مستقر شده‌اند که همین حضور باعث توسعه منطقه می‌شود. هم‌اکنون پیش‌بینی ساخت پالایشگاه در جاسک در دست بررسی است. ما در بندر جاسک فرودگاه ساخته‌ایم، باند فرودگاه جاسک 1860متر بوده، ما طول باند را 550متر اضافه کرده‌ایم و الان هواپیمای فوکر به‌راحتی می‌تواند در این باند فرود بیاید. علاوه بر این، برای این فرودگاه سالن ترانزیت و انتظار هم ساخته‌ایم و الان آماده بهره‌برداری است و بیمارستان 64تختخوابی ما هم به‌زودی عملیات اجرایی‌اش آغاز می‌شود.
نیروی دریایی در رابطه با توسعه بندر چابهار چه فعالیت‌هایی بر عهده دارد؟
ما در تامین امنیت بندر شهیدبهشتی چابهار مشارکت داریم اما توسعه از طریق دولت انجام می‌شود.
در حوزه امنیت آب‌ها نیروی دریایی چه وظایفی بر عهده دارد و آیا آماری از اقدامات این نیرو دارید؟
یکی از ماموریت‌های اصلی نیروی دریایی تامین امنیت دریایی است. از اوایل جنگ بیش از 10 هزار واحد شناورهای تجاری را نیروی دریایی اسکورت کرد؛ یعنی اقتصاد جنگ را نیروی دریایی نجات داد. هم‌اکنون هم با توجه به بحران‌ها و دزدی‌های دریایی که وجود دارد بالغ بر 6000مورد اسکورت در 2 ، 3 سال اخیر داشته‌ایم و بیش از 67ناوگروه اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی در راستای تامین امنیت شناورهای اقتصادی شامل نفتی و کانتینربر اعزام کرده‌ایم و در زمینه مبارزه با دزدی دریایی هم مشارکت داریم و نیروی دریایی با قدرت، تامین امنیت یگان‌های شناور و امنیت این مرز و بوم را برعهده دارد.
در یک سال اخیر شرایط خلیج‌فارس دستخوش تحولاتی شد؛ ازجمله توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس. بعد از آن اعلام شد که نیروی دریایی آمادگی اسکورت نفتکش‌ها را دارد. آیا این اتفاق افتاده است؟
وظیفه نیروی دریایی تامین امنیت آب‌های ساحلی و دوردست است و از طرفی ماموریت نیروی دریایی راهبردی آب‌های دوردست است و نیروی دریایی همیشه آمادگی دارد که شناور‌های اقتصادی ایران را اسکورت و امنیت آنها را تامین کند و این کار هم‌اکنون هم در حال انجام است.
مناطق استقرار نداجا در سواحل مکران از مناطق محروم کشور است. در خصوص محرومیت‌زدایی این مناطق چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با پیگیری‌های نیروی دریایی احداث 12باب خانه بهداشت روستایی در چابهار و کنارک، 6مرکز اورژانس جاده‌ای در محور جاسک - کنارک، 4مرکز اورژانس در بندرعباس تا جاسک اجرا شده‌ است. برای ارتقای بیمارستان 32تختخوابی جاسک به 64تختخوابی اقداماتی صورت گرفته است. انتقال آب سد جگین به جاسک و ساخت 2واحد آب شیرین‌کن در کنارک و پسابندر از دیگر اقداماتی بوده که یکی عملیاتی شده و دیگری در دست انجام است. علاوه بر این اقدامات، احداث مجتمع‌های آموزشی در جاسک و کنارک که مجتمع‌های مجهز به سالن‌های ورزشی هستند و الان در حال بهره‌برداری‌اند و همچنین ساخت یک بیمارستان 64تختخوابی در کنارک از دیگر طرح‌های در دست انجام است که در صورت تجهیز توسط دولت قادر به خدمت‌رسانی به مردم منطقه خواهند بود. در بندرعباس هم یک بیمارستان 96تختخوابی ساخته‌ایم که قرار است افتتاحیه آن بهمن‌ماه امسال با حضور رئیس‌جمهور انجام شود و به بهره‌برداری برسد.
ارتش در سیل فروردین امسال نقش فعالی داشت. آیا نیروی دریایی در زمینه مقابله با بحران‌ها ماموریت و فعالیت مستمر دارد؟
 ما واحدی به نام مهندسی رزمی داریم که ماشین‌آلات دارند و در بحران‌هایی مانند سیل وارد عمل می‌شوند. علاوه بر این، اگر راه‌های دسترسی روستا‌ها به‌دلیل بارندگی‌ها دچار مشکل شوند، اقدام می‌کنند. در بحران‌ها کمک شایانی می‌کنیم. در سیل اخیر هم نیروی دریایی شامل تکاوران، پرسنل بهداشت و مهندسین ما کمک شایانی کردند و مستقر بودند. الان هم آمادگی داریم در شمال و جنوب کشور اگر بحرانی ایجاد شود، نداجا با تمام توان وارد عمل شود.
یکی از مشکلات استان خوزستان در حوزه لایروبی اروند و کارون است. در این زمینه نیروی دریایی برنامه‌ای برای اقدام دارد؟
اگر به ما ماموریت بدهند ما این توانمندی را داریم. ما یک لایروب بسیار بزرگ به نام نگین داریم که تا 27متر عمق را می‌توانیم لایروبی کنیم و الان در حال لایروبی حوضچه‌های خودمان در هرمزگان است. اگر نیاز باشد و اعلام کنند ما می‌توانیم برای لایروبی نواحی جنوب اقدام کنیم. همچنین پیگیر هستیم یک دستگاه لایروب برای شمال کشور تدارک ببینیم.
رهبر انقلاب دستوری مبنی بر دریانوردی اقیانوسی داشتند. اخباری هم درباره حضور نیروی دریایی در اقیانوس اطلس مطرح شد. این برنامه الان در چه مرحله‌ای است؟
معاونت مهندسی در راستای احداث زیرساخت شناورهای ما اعم از ناو، ناوشکن و رزمناو‌های سطحی و زیرسطحی فعالیت دارد و در این رابطه موج‌شکن‌های زیادی ساخته‌ایم. در رأس‌المیدانی پروژه احداث موج‌شکن خواهیم داشت. مقام معظم رهبری فرمودند صرف دریانوردی در دریاها اقتدار است. ناوگان نیروی دریایی در اقیانوس اطلس حتما حضور خواهد یافت. کارهای اولیه در دست اقدام است که به‌موقع خودش اعلام خواهد شد و ناوگان نیروی دریایی پرچم ایران را در اقیانوس اطلس به اهتزاز درمی‌آورد.


عکس: همشهری/ مهدی بیات

 

این خبر را به اشتراک بگذارید