• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88869
+
-

جاسوس‌بازی در واشنگتن

بعد از رئیس‌جمهور و چند مقام ارشد تیم او، حالا ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره هم به دادن اطلاعات به کشورهای خارجی از جمله قطر و ایران متهم شده‌است

گزارش
جاسوس‌بازی در واشنگتن


 تئوری جاسوسی سیاستمداران آمریکا برای دولت‌های خارجی که دونالد ترامپ را هم شامل می‌شود، با مطرح‌شدن اتهاماتی درباره جاسوسی ایلهان عمر، نماینده کنگره این کشور، تقویت شده است و بعد از کشورهایی مانند روسیه و عربستان و امارات ‌حالا نام قطر هم به این پرونده کشیده شده است.
یک تاجر کانادایی متولد کویت در اظهاراتش به‌عنوان شاهد یک دادگاه در کالیفرنیا، با جزئیات درباره ارتباط عمر و قطر صحبت کرده و مدعی شده است که او اطلاعات ارزشمندی را به این کشور عربی داده است. براساس شهادت او برخی از این اطلاعات، ‌از طریق واسطه، به ایران منتقل شده‌اند. اظهارات الن بندر را رسانه سعودی العربیه منتشر کرده است. یکی از سخنگویان ایلهان عمر، این گزارش را کاملا رد کرده و هرگونه ارتباط عمر با قطر را از بن تکذیب کرده است. این نخستین‌بار نیست که ارتباط امنیتی برخی ‌مقامات رده بالای آمریکا با کشورهای بیگانه مطرح می‌شود و همچنان در آمریکا و کشورهای دیگر، شایعات زیادی درباره ارتباط ویژه ترامپ با روس‌ها مطرح است. افراد زیادی معتقدند ترامپ با کمک رو‌س‌ها به قدرت رسیده و عملا در زمین آنها بازی می‌کند.
علاوه براین، نام ترکیه هم به‌عنوان یکی از دول خارجی که به برخی مقامات بلندپایه آمریکایی پول می‌داده تا برای آنها کار کنند هم مطرح بوده است ژنرال مایکل فلین که نخستین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بوده است 2سال پیش رسما اقرار کرده که از دولت ترکیه نیم‌میلیون دلار دریافت کرده است که منافع این کشور در آمریکا را پیگیری کند.
اگر به این موارد، ‌لابی‌های سنگین امارات و عربستان در واشنگتن را هم اضافه کنیم که در یک مورد بی‌سابقه، باعث برکناری وزیر امورخارجه دولت ترامپ شد، به سختی می‌توان تئوری جاسوسی سیاستمداران آمریکایی یا دست‌کم تأثیرپذیری آنها از دول بیگانه را یک توهم توطئه کاملا بی‌اساس خواند.

عمر در تور قطری‌ها؟
براساس گزارش العربیه، الن بندر در پرونده شیخ خالد بن حمد آل‌ثانی، برادر امیر قطر شهادت می‌داد که متهم است به بادیگارد آمریکایی خود دستور داده 2نفر را به قتل برساند و یک آمریکایی را گروگان گرفته است. بندر که از طریق ارتباط ویدئویی از تورنتو در این دادگاه شرکت کرده، گفته است با نماینده امیر قطر در امور امنیتی، محمد بن احمد العبدالله آل مسند و همچنین 2مقام دیگر قطری در این‌باره صحبت کرده است. بندر گفته است: «آنها به من گفتند که اگر به‌خاطر پول‌های قطر نبود، ایلهان عمر فقط یک مهاجر سومالیایی بود که دنبال کمک‌های مردمی بود و آخر هفته‌ها در رستوران میزها را تمیز می‌کرد.»
آنها به بندر گفته‌اند که عمر را از زمانی که یک سیاستمدار جوان ایالتی در مینه‌سوتا بود، به خدمت درآورده‌اند. بندر حتی مدعی شده است که عمر در سال‌2017 و زمانی که نماینده مجلس ایالاتی بوده، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با او هم پیمان اتحاد بسته است.
سخنگوی عمر در گفت‌وگو با جروزالم پست، این ادعای العربیه را «پوچ» خوانده و گفته است: «رسانه‌ها و حساب‌های جعلی عربستان سعودی در شبکه‌های اجتماعی ، ‌از زمانی که عمر انتخاب شده با تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست، او را هدف گرفته‌اند.»

ارتباط روسی در کاخ سفید
تکذیب‌های این ارتباط توسط سخنگوی عمر، احتمالا مخالفان بسیار بی‌رحم او را قانع نخواهد کرد؛ همانطور که گزارش رابرت مولر، بدبین‌ترین منتقدان ترامپ را راضی نکرده است که رئیس‌جمهور آمریکا مهره روس‌هاست یا دست‌کم تحت نفود آنها قرار دارد. مسئله ارتباط ترامپ با روس‌ها چنان جدی بود که دادگستری آمریکا تحقیقات مفصلی را زیرنظر بازرس ویژه رابرت مولر به راه انداخت اما مولر، در تحقیقات مفصل خود به این نتیجه رسید که اتهام تبانی ترامپ با روس‌ها درست نیست. با این حال، در همین تحقیقات، مستندات زیادی درباره ارتباط افراد تیم ترامپ با شهروندان روسیه مطرح شد. برخی از این اتباع روس، رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارند.
در نزدیکان ترامپ، مورد فلین هم باعث سر و صدای زیادی در آمریکا شد؛ او مدت‌ها پیش از اینکه اسناد مربوط را تحویل مقامات آمریکایی دهد، به‌عنوان لابی‌گر ترکیه در واشنگتن فعالیت می‌کرد. در همان زمان که فلین این مسئله را اقرار کرد، تیم ترامپ اعلام کرد که از فعالیت‌های فلین خبر نداشته است اما نیویورک تایمز در گزارشی نوشته که وکلای فلین به وکلای ترامپ درباره نقش او به‌عنوان لابی‌گر ترکیه خبر داده بودند.
هر چند لابی‌گری برای کشورهای خارجی در آمریکا، قانونی است اما حجم تأثیرگذاری آن در سیاست‌های دولت آمریکا در سال‌های اخیر، بسیاری را نگران کرده است. مهم‌ترین مورد، برکناری رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکاست که با فشار مستقیم امارات و پول‌های فراوان این کشور در واشنگتن عملی شد. تیلرسون به‌شدت مخالف تحریم همه‌جانبه قطر از سوی امارات و عربستان بود و همین باعث ناخشنودی این دو کشور بود. در نهایت هم، بی‌بی‌سی بعد از دستیابی به ایمیل‌های یک تاجر آمریکایی که برای امارات لابی می‌کرد، نقش امارات را در برکناری تیلرسون فاش کرد. عربستان هم از طریق مشابهی، سعی می‌کند در امور داخلی آمریکا دخالت کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید