• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199529
+
-

چرا صهیونیست‌ها نتانیاهو را جاسوس ایران می‌دانند؟

جاسوسی آخرین و احتمالا بزرگ‌ترین اتهامی است که تاکنون متوجه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده است. این اتهام را «اوفر بارتل»، وکیل و حقوقدان اسرائیلی که زمانی نامزد دیوان عالی دادگستری و دادستانی رژیم صهیونیستی بود، در برنامه زنده کانال ۱۲ تلویزیون تل آویو اعلام کرد و گفت: «ببخشید که رک و پوست کنده صحبت می‌کنم اما به‌نظر من، بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) جاسوس ایران است.» صهیونیست‌ها ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌دانند و معتقدند که تهران بی‌تعارف هدف خود را برای نابودی اسرائیل و آزادی کامل فلسطین با جدیت دنبال می‌کند. از این‌رو اتهام همکاری و جاسوسی برای ایران در تل آویو گناهی نابخشودنی به شمار می‌رود. البته ادعای این حقوقدان صهیونیست درباره جاسوسی نتانیاهو برای ایران آنقدر خبرساز و چالش برانگیز شد که او چند ساعت پس از حضور در برنامه زنده تلویزیونی در حساب فیسبوکی خود اعلام کرد که به‌دلیل ناراحتی‌اش از آسیب‌های وارد شده به اسرائیل توسط نتانیاهو این حرف را مطرح کرده و واقعا منظورش جاسوس بودن نتانیاهو نبوده است.
برنامه نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی و حذف نظارت دیوان عالی برعملکرد نخست‌وزیر آنقدر جامعه صهیونیستی را
 دچار شکاف و بحران داخلی کرده که برخی کارشناسان گفته‌اند تل آویو بدون شلیک حتی یک گلوله از سوی ایران به دلیل اختلافات داخلی برسر برنامه نتانیاهو در حال فروپاشی است. فراتر از نقش نتانیاهو در بحران‌های کنونی و اتهام زنی جاسوسی به او برای ایران، اما به‌طور کلی‌تری اقدامات امنیتی و اطلاعاتی ایران در سرزمین‌های اشغالی پیشینه قابل توجهی دارد. اقدامات امنیتی ایران در اسرائیل تا‌کنون یک پله پایین‌تر از نخست‌وزیر تا سطح وزیر هم با موفقیت انجام شده است.
در دی‌ماه 1397، وزارت دادگستری اسرائیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «گونن سِگِو»، وزیر اسبق انرژی کابینه رژیم موقت صهیونیستی پیش از محاکمه، اتهام جاسوسی به نفع ایران را پذیرفته و دادگاه او را به 11سال حبس محکوم کرد. در قوانین اسرائیل جاسوسی به نفع دولت‌های خارجی جرمی بسیار سنگین محسوب می‌شود و برای آن مجازات‌های سختی پیش‌بینی شده، اما وزیر انرژی اسرائیل با قبول اتهام جاسوسی برای ایران بدون برگزاری محاکمه، مجازات سبک‌تری را تجربه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید