• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199767
+
-

جاسوس دوتابعیتی، ایرانی نیست

حسین کاظم‌زاده *

قیافه حق به جانب می‌گیرند که اگر از همه اشکالات آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران بگذریم، از اینکه زندانی‌ها ایرانی هستند نمی‌شود گذشت.
عجیب است واقعا، قانون رسمی کشور (قوانین ذیل اصل 41قانون اساسی) اساسا دوتابعیتی را به رسمیت نشناخته و پذیرش تابعیت هر کشوری را مساوی با الغای تابعیت ایرانی می‌داند (البته با تشخیص مقامات صالحه به‌خصوص در موارد امنیتی) و در واقع به لحاظ قانونی ما اساسا دوتابعیتی نداریم؛ یا ایرانی است یا تابعیت کشور دیگری را پذیرفته است.
علاوه بر این نگاهی به زندگی و اقدامات و هویت 3زندانی دوتابعیتی از این 5نفر ماجرا را روشن‌تر می‌سازد.
۱- سیامک نمازی
جرم: جاسوسی برای آمریکا
از مؤسسان شرکت «آتیه بهار» بوده است؛ جالب است بدانید که این شرکت متهم به دلالی در قرارداد کرسنت است که ضرر نجومی‌ای را متوجه ایران کرد؛ به‌خاطر بیاورید.
تاسیس نهاد نایاک با همکاری تریتا پارسی، با ۷۰هزار عضو و حمایت مالی سیای آمریکا...
سیامک نمازی در همکاری با مرکز نیلسون و تحت پروژه‌ای با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال ارائه‌ راهکار برای تنگ‌کردن حلقه‌ تحریم‌های دارویی در ایران بود.
2-  مراد طاهباز
سرپل امنیتی 3سرویس جاسوسی آمریکا، انگلیس و اسرائیل که در پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی و به‌عنوان یکی از اعضای هیأت‌مدیره و بنیانگذار میراث پارسیان وارد ایران شد و اقدامات جاسوسی‌اش تا جایی پیش رفت که صدماتی در حوزه هسته‌ای - نظامی به کشور وارد کرد.
۳- عماد شرقی
شرقی سال ۱۹۹۲ تصمیم می‌گیرد تابعیت خود را تغییر داده و به قول خودش آمریکایی شود! او نام ادوارد را انتخاب کرده تا زندگی جدیدی را آغاز کند.
بلینکن او را گروگان سیاسی می‌نامد. در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰سال زندان محکوم شد.
در سال 2016 با هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلی‌کوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلی‌کوپتری جمع‌آوری کرده که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه‌زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلی‌کوپتر بوده است. زمانی هم که به قید وثیقه آزاد شده بود، یک عملیات بسیار پیچیده برای فرارش از کشور طراحی شد که با اقدام به‌موقع نیروهای امنیتی ایران، دستگیر شد.
آن دو نفر دیگر هم که اساسا آمریکایی هستند و اصلا هویت‌شان رسانه‌ای نشده است.
باور کنیم سیاسیونی که داد ایران و عزت ایران را سر می‌دهند، در اشکال به این دیپلماسی، صادق هستند؟!
جاسوسان دوتابعیتی که تحریم دارویی، هسته‌ای و نظامی ایران را دنبال می‌کنند و مورد حمایت مستقیم و غیرمستقیم دشمنان ایران هستند را می‌توان ایرانی نامید؟!

* پژوهشگر دین و اندیشه


 

این خبر را به اشتراک بگذارید