• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88656
+
-

وانت ۵۰۰ میلیون تومانی تمام برقی تسلا

بهترین مدل سایبرتراک می‌تواند با قابلیت حمل 5٫1 تن بار ۸۰۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند

وانت ۵۰۰ میلیون تومانی تمام برقی تسلا

 سایبرتراک نام وانت برقی جدیدی است که تسلا به‌تازگی آن را معرفی کرده است. هرچند این وانت چندان برای استفاده روزمره خریدارانش مناسب نیست اما تسلا و مدیرعامل آن ایلان ماسک نخستین بار این دلاور تمام برقی را در یک رویداد پر زرق و برق در لس‌آنجلس به نمایش گذاشتند. البته باید تصورات‌تان در مورد کلمه وانت را به‌طور کامل دور بریزید، چون سایبرتراک (Cybertruck) بیشتر به یک خودروی جنگی شباهت دارد. در کنار سایبرتراک، ایلان ماسک از دیگر تولید تسلا نیز پرده‌برداری کرد که کامیونی برقی با نام ATV بود؛ کامیونی که طبق ادعای سایت تسلا در سال 2021 ساخته می‌شود.

تسلا سایبرتراک در 3 مدل با قابلیت طی مسافت 400، 480 و 800کیلومتری با یک‌بار شارژ ارائه می‌شود و قیمت پایه آن 39900دلار خواهد بود. این وانت برقی می‌تواند محموله‌ای 5/6تنی را بکشد و 5/1تن بار را هم در بخش بارخود حمل کند. در عرض 9/2 ثانیه هم این وانت می‌تواند به سرعت ۹۶‌کیلومتر بر ساعت برسد. بهترین نسخه این وانت که 69هزار و 900دلار قیمت‌گذاری شده است، می‌تواند 800کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. گفته می‌شود که خط تولید این وانت تمام برقی اواخر سال 2022 راه می‌افتد.
به گزارش دیلی میل، ماسک در توضیحات کوتاه 25دقیقه‌ای‌اش در جریان معرفی این محصول جدید تسلا، از زمان آغاز تولید آن حرفی نزد، اما درباره اهمیت رفتن به سمت ساخت وانت که یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل در آمریکاست، گفت: ما به چیزی متفاوت احتیاج داریم؛ چیزی که انرژی‌های پایدار را حفظ کند. درست مثل سایر مدل‌ها، تسلا برای سایبرتراک هم تجهیزات خوبی درنظر گرفته است. این وانت برقی دارای پریز برق 120 و 240ولت و یک کمپرسور هواست که این کامیون را به یک نیروگاه سیار برای محیط‌های کاری خارجی تبدیل می‌کند. طبق آنچه ماسک قبلا درباره این وانت توییت کرده بود، این مدل حتی قادر به پارک خودکار است که البته حالا دیگر در بسیاری از ماشین‌ها آپشن معمولی به‌حساب می‌آید. به دلایل نامعلومی در برابر اسلحه‌های 9میلی‌متری ضدگلوله است. هرچند ماسک در جریان رونمایی وقتی از فرانتز ون هولزاسن - یکی از طراحان تسلا - خواست تا با پرتاب یک گلوله فلزی به سمت پنجره، آن را امتحان کند ترک‌های بزرگ روی شیشه، چیزی جز شرمندگی برای مدیرعامل تسلا باقی نگذاشت.

آینده‌ای برای وانت‌ها
اگر این بخش خجالت‌آور اجرای ماسک را کنار بگذاریم، می‌توان گفت سایبرتراک نماینده بخش مهمی از آینده بالقوه تسلاست. طبق آمار فروشگاه تحقیقاتی HIS Markit، وانت‌ها 15درصد از فروش وسایل نقلیه آمریکا را تشکیل می‌دهند و این میزان از سال 2009 به‌طور پیوسته رشد کرده است. در طول 36سال گذشته فورد F150 پرفروش‌ترین وسیله حمل‌ونقل مسافری در آمریکا بوده است و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هر سال نزدیک به یک میلیون از این خودرو را خریداری کرده‌اند. مهم‌تر از این، وانت‌ها فواید جدی زیادی دارند. به گزارش رویترز، جنرال موتورز تقریبا برای هر وانت 17هزار دلار هزینه می‌کند. به هر حال تسلا در آمریکا باید بازار رقابتی را به نفع خودش حفظ کند، آن هم بازاری که بیشتر محدود به سازنده‌های وطنی‌است و این جریان هم به لطف قانون مالیات لیندون جانسون است که تعرفه 25درصدی روی وانت‌های سبک وارداتی تعریف کرده است.
از آنجایی که ساختن Model 3 ارزان‌قیمت در نیمه اول سال2018 قدم به قدم پیش رفت و تسلا به حجم فروش آن دل خوش کرد، ماسک نیز به همین ترتیب به جهنم تولید رفت. هر خط تولید وسیله نقلیه‌ای که پول بیشتری از فروش هر ماشین داشته باشد می‌تواند فشار را کم کند؛ درست مثل سدان‌های لوکس و SUV ها. طبق گفته استفانی برنیلی آنالیست HIS Markit مردم حاضرند برای فضا و آپشن‌های بیشتر، پول بیشتری بپردازند.
این توانایی می‌تواند کلید موفقیت سایبرتراک باشد. برخلاف SUV‌ های لوکس با توانایی‌های آفرود که هیچ‌کس از آن استفاده نمی‌کند، وانت‌ها واقعا به‌کار می‌آیند. خبر خوب برای تسلا این است که وانت‌ها می‌توانند هم وسایل نقلیه برقی خوبی باشند و هم بد. وسایل نقلیه بزرگ و گرانقیمت، باتری‌های بزرگ و گرانقیمت را بهتر از یک سدان جمع و جور در خود جای می‌دهند. کمتر پیش می‌آید که مشتریان وانت‌ها در یک آپارتمان زندگی کنند. آنها معمولا خانه‌ای کوچک دارند که می‌توانند وانتشان را به شارژر خانگی‌شان وصل کنند. از سوی دیگر زیرساخت شارژ عمومی در وسط کشوری که وانت محبوبیت خاصی دارد، به سختی ایجاد شده است. به‌عنوان مثال شارژپوینت بزرگ‌ترین تامین‌کننده ملی شارژ خودروهای برقی در سن‌فرانسیسکو بیش از 500 ایستگاه دارد اما در شمال و جنوب داکوتا این تعداد به کمتر از 150می‌رسد. تسلا نیز تنها 8ایستگاه فوق شارژ در داکوتای جنوبی دارد اما در شمال هیچ ایستگاهی ندارد.

 رقابت سخت
عجیب نیست که در بازار ساخت وانت و کامیونت، تسلا تنها نیست و شرکت تازه‌وارد خودروساز ریویان نیز تصمیم دارد کامیون 69هزار دلاری خود را با نام RIT سال آینده بسازد. فورد نیز می‌خواهد در چند سال آینده مدل تمام برقی و باتری F150 را بسازد.
سایبرتراک برای رفتن راهی که Model 3 رفت، باید مشتری‌های جی‌ام، کرایسلر و سایر خودروسازان را برباید. ولی همه اینها زمانی نمود واقعی پیدا می‌کند که مدل اولیه ماسک که روی صحنه به نمایش گذاشت به شکل یک محصول واقعی تولید شود. پیش از این مدل‌های روداستار، Model S و Model X و Model 3 پس از معرفی ماسک روی صحنه، توانستند بازار را از آن خودکنند، اما رفته‌رفته تب آنها فروکش کرد و با مشکل از خط خارج شدند. تسلا حالا پیش از ساخت سایبرتراک باید Model Y را که فرزند SUV به‌حساب می‌آید، در‌ ماه مارس به تولید برساند. بنابراین ساخت سایبرتراک چند سال به طول خواهد انجامید.

این خبر را به اشتراک بگذارید