• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223117
+
-

سیر تا پیاز تاکسی‌های برقی از رنگ‌آمیزی تا پلاک‌گذاری

اصل ماجرا
سیر تا پیاز تاکسی‌های برقی از رنگ‌آمیزی تا پلاک‌گذاری

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی‌ها یکی از سیاست‌ها و ریل‌گذاری‌های مدیریت شهری پایتخت در این دوره از مدیریت شهری به‌شمار می‌رود که در سایه تعامل و همکاری با دولت سیزدهم کارهای مربوط به آن از سال گذشته آغاز شده است. با وجود دستاورد‌های ملموس و عینی شهرداری تهران در این زمینه، بعضا درباره زمان نتیجه‌دادن و به‌ثمر‌نشستن این موضوع نقد‌هایی به مدیریت شهری وارد شده است.

تعیین تکلیف پلاک تاکسی‌های برقی تا 2 هفته آینده
در واکنش به انتقاد‌های مطرح‌شده شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی و زمان پلاک‌گذاری آنها، اصل ماجرا را شرح داد. مالکی در این رابطه گفت: «خودروهای برقی 2شرکت کرمان‌موتور و آرین پلاک ملی را گرفته‌اند و منتظر دریافت پلاک تاکسی‌اند؛ به‌طوری‌که پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای‌عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودروها داده شود. طبق گفته شورای‌عالی ترافیک ظرف 2 هفته آینده، وضعیت پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی تعیین‌تکلیف می‌شود. »

اجازه تردد در شهر با برچسب‌های فیروزه‌ای
موضوع بعدی و دیگر انتقاد مطرح‌شده به رنگ تاکسی‌های برقی مربوط می‌شود. در این رابطه گفته می‌شود که برخلاف مصوبه شورای‌عالی ترافیک که تاکید کرده است رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد، تاکسی‌های برقی رونمایی‌شده که شامل تاکسی‌های برقی چینی رونمایی‌شده در اسفند‌ماه سال گذشته می‌شود، دارای رنگ‌بندی‌های متفاوتی ازجمله رنگ مشکی‌اند که با رنگ مصوب همخوانی ندارد.
پیرامون این موضوع هم مالکی با بیان اینکه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: «رنگ تاکسی‌های برقی طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک آبی فیروزه‌ای است و با توجه به اینکه پروژه برقی‌سازی‌ جدید است و خودروهایی که در گام‌های اول وارد کشور شده‌اند مشکی و سفیدند، مقرر شد این خودروها با نصب برچسب‌های آبی فیروزه‌ای اجازه تردد در شهر را بگیرند.»
او در ادامه با بیان اینکه ثبت‌سفارش‌های بعدی به رنگ آبی فیروزه‌ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: «فراخوان خودروهای برقی تا پایان این هفته منتشر می‌شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌کند که امیدواریم با استقبال رانندگان مواجه شود.»

ارائه خدمات پس‌ازفروش از سوی خودروسازان داخلی
نکته دیگر اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران هنوز درمورد نحوه خدمات پس‌ازفروش تاکسی‌های برقی کاری انجام نداده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را هم معرفی نکرده است. سرپرست سازمان تاکسیرانی درباره خدمات پس‌ازفروش خودروهای برقی و نگرانی‌هایی که در این رابطه وجود دارد هم توضیحاتی داد که نشان می‌دهد تاکسی‌های برقی مشکلی از این بابت نخواهند داشت. مالکی گفت: «تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودروها کرده‌اند، خدمات پس‌ازفروش را ارائه می‌دهند؛ به‌طوری‌که کرمان‌موتور تعمیرگاه خدمات پس‌ازفروش‌اش را در هفته آینده راه‌اندازی و افتتاح خواهد کرد. با توجه به اینکه این خودروها در گام‌های بعدی توسط این شرکت‌ها داخلی‌سازی‌ می‌شوند، هر شرکت موظف به ارائه خدمات پس‌ازفروش خواهد بود.»

ون‌های اهدایی وزارت کشور چه شد؟
همچنین گفته می‌شود که وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی اقدامی انجام نداده و پیگیری‌های شهرداری تهران نیز به نتیجه نرسیده است؛ این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص‌داده‌شده نوسازی ون‌ها انجام شود که این موضوع محقق نشده است. در این رابطه هم مالکی با اشاره به تعهدات وزارت کشور برای ورود ون‌های تازه‌نفس به سیستم حمل‌ونقل عمومی گفت: «وزارت کشور از ۶۴۰ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ون را تحویل داده و ۴۰ون هنوز پلاک‌گذاری نشده است. علت تاخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران‌خودرو بسته شود و به‌دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند و شهرداری به‌طور مستمر پیگیر موضوع است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید