• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87300
+
-

نوید اشتغال در سفر کاروان امید به یزد و کرمان

رئیس جمهوری در سفر به این دو استان برخی پروژه های ملی و استانی را افتتاح می‌کند

نوید اشتغال در سفر کاروان امید به یزد و کرمان

فاطمه عباسی _  خبرنگار

  استان‌های یزد و کرمان امروز و فردا ( 19 و 20 آبان) میزبان رئیس دولت تدبیر و امید خواهند بود.
4 سال از آخرین حضور هیات دولت در استان یزد می‌گذرد و سال 96 نیز آخرین سفر ریاست جمهوری به استان کرمان رقم خورد. در این سفرها طرح‌های زیادی به تصویب رسید که بسیاری از آنها همچنان نیمه‌تمام مانده و در انتظار تامین اعتبارند. حالا مردم این استان‌ها امید دارند که سفر دوباره حسن روحانی برای آنها منشأ برکات اقتصادی این خطه از کویر باشد. 

مهم‌ترین خواسته شهروندان از هیات دولت
اولین برنامه هیات دولت در میدان تاریخی امیرچخماق یزد، سخنرانی رئیس جمهوری در جمع مردم این شهر است. مهدی منشادی، یکی از صنعتگران یزدی، مطالبه اصلی مردم استان را تامین آب شرب می‌داند و به همشهری می‌گوید: کمبود آب در استان سال‌هاست که مردم را درگیر کرده و  اصلی‌ترین درخواست یزدی‌ها روشن شدن تکلیف خطوط انتقال آب باشد. او معتقد است راه‌اندازی طرح‌های صنعتی نیز می‌تواند موجب اشتغال جوانان و رونق اقتصادی در این استان شود. فاطمه دره‌زرشکی، شهروند یزدی، با اشاره به بیکاری 2 فرزند تحصیل‌کرده‌اش به همشهری می‌گوید: نرخ بیکاری در یزد روز به روز بیشتر می‌شود و اگر کاری هم باشد، اغلب برای نیروهای ساده کارگری یا اتباع بیگانه است. وقت آن رسیده که مسئولان برای تحصیل‌کرده‌های یزدی  هم چاره‌ای بیندیشند. 
 
طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت اجرا
افتتاح پروژه فولاد چادرملو در اردکان، فاز یک بندرخشک پیشگامان در مهریز، بیمارستان خاتم الانبیای ابرکوه، گازرسانی به شهرک فولاد اشکذر، 90 کیلومتر از دوخطه‌سازی راه‌آهن بافق به میبد و 25 کیلومتر از باند دوم جاده یزد - طبس از مهم‌ترین طرح‌های آماده بهره‌برداری است که به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس افتتاح خواهد شد. استاندار یزد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت سفر رئیس جمهوری به یزد است، می‌گوید: در جریان سفر اول رئیس جمهوری به استان، 46 پروژه با اعتباری بالغ بر 971 میلیارد تومان برای استان مصوب شد که 54 درصد این پروژه‌ها پایان یافته، 42 درصد آن در حال اجراست و تنها 4 درصد این مصوبات به مرحله اجرا درنیامده است که در این سفر تامین اعتبار خواهد شد. 
محمدعلی طالبی با بیان این‌که در سفر امروز رئیس جمهوری به یزد برای بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام تصمیم‌گیری‌های خوبی صورت خواهد گرفت، می‌افزاید: رویکردی که برای پروژه‌های نیمه‌تمام در استان وجود دارد این است که این پروژه‌ها حتما باید تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
به گفته استاندار یزد، پروژه راه‌آهن اقلید – یزد از جمله مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام این استان بوده که مدت‌هاست برای تکمیل نیازمند اعتبار است. این طرح با ۲۷۱ کیلومتر طول، فاصله مرکز استان فارس با استان‌های شرقی و مرکزی را ۳۱۱ کیلومتر (حدود چهار و نیم ساعت) کاهش خواهد داد. طالبی در این باره می‌گوید: اعتبار مورد نیاز طرح راه‌آهن اقلید- یزد در مصوبات سفر رئیس جمهوری دیده شده و قرار است این اعتبار تامین شود. همچنین بعضی از پروژه‌های ورزشی از جمله پیست بین‌المللی دوچرخه‌سواری یزد که نیازمند اعتبار زیادی است، در این سفر تامین اعتبار و اجرای آن تصویب خواهد شد.

تدوین 15 تفاهم‌نامه چندجانبه
این مقام مسئول درباره پروژه‌های آماده افتتاح در سفر هیات دولت به یزد اظهار می‌کند: برای اجرای پروژه‌های آماده بهره‌برداری، 25 هزار میلیارد ریال هزینه شده که 10 هزار میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دولتی و 15 هزار میلیارد ریال نیز سهم بخش خصوصی بوده است.
طالبی همچنین از تدوین و آماده‌سازی 15 تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مالی و بانک‌ها خبرداده و می‌گوید: این تفاهم‌نامه‌ها در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان امضا خواهد شد. عمده این تفاهم‌نامه‌ها با توجه به اولویت‌های استان، در زمینه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی، پروژه‌های آب، اشتغال تحصیل‌کردگان دانشگاهی، گردشگری، اقتصاد دانش‌بنیان و... است.
استاندار یزد توجه به توسعه متوازن همه شهرستان‌های استان را از رویکردهای اصلی در تدوین طرح‌های آماده شده برای تصویب در سفر دولت به استان عنوان می‌کند و می‌گوید: اجرای این طرح‌ها با توجه به عنایتی که از سوی دولت و بخش‌های دیگر نسبت به پیشنهادهای استان صورت گرفته، زمینه جهش اقتصادی در 2 سال باقی‌مانده از دولت تدبیر و امید را برای استان فراهم می‌کند.
طالبی در زمینه مباحث آب و برنامه دولت برای کاهش مشکلات استان در این زمینه یادآور می‌شود: در قالب خط انتقال آب خلیج فارس که تا سال آینده با اتمام مراحل لوله‌گذاری، آب این خط انتقال به استان یزد خواهد رسید، 20 میلیون متر مکعب سهمیه برای استان در نظر گرفته شده بود که درخواست استان افزایش این سهمیه به 40 میلیون متر مکعب است. با تحقق این مهم شاهد کاهش مشکلات آب استان خواهیم بود. استاندار یزد به مشکلات حوزه اشتغال اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: در حوزه اشتغال اعتبار قابل توجهی در قالب سرمایه‌گذاری برای استان یزد مصوب شده که با مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای تعداد قابل توجهی از طرح‌های اقتصادی استان تامین خواهد شد و این زمینه را برای تامین اشتغال مورد نیاز استان یزد فراهم می‌کند. اولویت ما جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای بومی تحصیل‌کرده است تا بتوانیم آمار بیکاری را در استان یزد کاهش دهیم.    

تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه‌تمام
معاون استاندار یزد سرنوشت طرح‌هایی مانند راه‌آهن بافق به میبد را نیز در گرو تامین بودجه لازم برای اجرا می‌داند و به همشهری می‌گوید: در سفر هیات دولت به استان بیشتر مبنای ما برای تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه‌تمام است. طرح‌هایی مانند خط راه‌آهن بافق- میبد که جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود، قرار است در این سفر تامین اعتبار و 90 کیلومتر از آن افتتاح شود. محسن صادقیان اضافه می‌کند: به طور کلی نزدیک به 650 پروژه با اعتباری بالغ بر 2860 میلیارد تومان در سراسر استان افتتاح خواهد شد. از لحاظ ریالی بیشترین پروژه‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت با 1178 میلیارد تومان اعتبار است و از نظر تعداد پروژه نیز بیشترین طرح مربوط به حوزه ارتباطات با 432 پروژه و جهاد کشاورزی با 141 پروژه خواهد بود.
او به بهره‌برداری از 28 پروژه در حوزه کشاوری و آب‌رسانی در سفر رئیس جمهوری به استان اشاره می‌کند و می‌گوید: از 27 پروژه مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامداری و از بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی یکپارچه به روستاهای استان شامل 155 روستا با جمعیت 123 هزار نفر با اعتبار 355 میلیارد تومان در این سفر بهره‌برداری خواهد شد.

ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در کرمان
روز دوشنبه رئیس جمهوری به همراه وزرای کابینه پس از ورود به استان کرمان در ورزشگاه تختی رفسنجان با مردم دیدار خواهند کرد. 
استاندار کرمان با بیان این‌که سفر رئیس جمهوری به استان ۲ روزه است و دکتر روحانی به شهرستان‌های سیرجان، بافت و کرمان سفر می‌کند می‌گوید: با حضور دکتر روحانی ده‌ها پروژه به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن آن‌که رئیس جمهوری در سفر به سیرجان از پروژه‌های صنعتی، معدنی بازدید و در شهرستان بافت نیز با حضور دکتر روحانی طرح فولاد به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.
محمدجواد فدایی حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌ها را بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان و میزان اشتغال‌زایی مستقیم طرح‌ها را حدود ۲۵۰۰ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان برای پروژه‌های صنعتی و معدنی، آب و فاضلاب، ایجاد اشتغال و گردشگری از جمله مهم‌ترین مواردی است که در پروژه‌ها در نظر قرار گرفته است. مشاور استاندار در امور رسانه و روابط عمومی استانداری کرمان نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره طرح‌های نیمه‌تمام استان از سفر قبلی هیات دولت به کرمان می‌گوید: برخی از پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار در استان همچنان نیمه‌تمام مانده‌اند که سعی ما این است در سفر رئیس جمهوری به کرمان اعتبار این طرح‌ها مانند منطقه نمونه گردشگری هنزا، پتروشیمی فجر کرمان، آزادراه کرمان به بندرعباس و پروژه‌های تامین آب مصوب شود.
عباس تقی‌زاده درباره طرح‌هایی که در این سفر به اجرا در خواهند آمد می‌افزاید: طرح آهن اسفنجی در شهرستان بافت با ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال و اشتغال‌زایی 240 نفر، خط یک ذوب و فولادسازی شرکت جهان فولاد در سیرجان با ظرفیت تولید سالانه 1.2 میلیون تن با اشتغال‌زایی 730 نفر، طرح تولید آهن اسفنجی در گلگهر سیرجان با اشتغال‌زایی 229 نفر و 11 کیلومتر از خط انتقال آب به کرمان از سوی شرکت آب منطقه‌ای از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی است که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افتتاح خواهند شد. تابستان گذشته شهر کرمان مشکلاتی در زمینه تامین آب داشت که افتتاح پروژه خط انتقال آب به کرمان برخی از این مشکلات را رفع می‌کند.

استاندار یزد: در حوزه اشتغال اعتبار قابل توجهی در قالب سرمایه‌گذاری برای استان یزد مصوب شده که با مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای تعداد قابل توجهی از طرح‌های اقتصادی استان تامین خواهد شد

   افتتاح یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان یزد

واحد احیای مستقیم فولاد چادرملو که تولید آزمایشی خود را از اواخر سال گذشته در مجتمع صنعتی اردکان آغاز کرده و به سرعت به ظرفیت اسمی رسانده است، با حضور رئیس جمهوری رسماً افتتاح می‌شود. این واحد فولادی قادر است سالانه یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. 
نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی درباره افتتاح این پروژه و اشتغال‌زایی آن به همشهری می‌گوید: در ساخت این پروژه تلاش شده که بیشترین صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی صورت گیرد. افتتاح این طرح می‌تواند برای 180 نفر به صورت مستقیم و برای 2500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.  محمدرضا تابش با اشاره به فواید حضور رئیس جمهوری در استان یزد می‌افزاید: حضور رئیس جمهوری در بین مردم و صنعتگران و کارآفرینان نقطه قوت و امید برای مردم است که منجر به تحکیم وحدت و همبستگی ملی می‌شود و اعتماد عمومی را که سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است، افزایش می‌دهد. هیات دولت نیز در این سفر با مجموعه ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی که در این استان نهفته است آشنا می‌شوند و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع موجود در یزد قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید