• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222317
+
-

بیم و امید دنیا از جنگ و تورم

بازارهای دنیا هرچند دیروز و امروز در وضعیت تعطیل به سر می‌برند اما همچنان نگرانی از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه در پی استمرار جنایت جنگی اسرائیل و البته قیام دوباره تورم به قوت خود باقی است. ازجمله اینکه کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول پس از انتصاب دوباره‌ای برای ریاست بر این نهاد هشدار داد که تورم در سال ۲۰۲۴ کاهش بیشتری خواهد یافت اما به‌طور کامل شکست نخواهد خورد و در شرایط کنونی، بانک‌های مرکزی باید رویکرد محتاطانه‌ای را برای کاهش نرخ بهره اتخاذ کنند.تا بحث تورم داغ است این را هم بدانید که نرخ تورم سالانه در کشور بحران زده آرژانتین به 288درصد رسیده است، این در حالی است که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را از ۸۰درصد به ۷۰درصد کاهش داده که سومین کاهش نرخ بهره از زمان روی کار آمدن خاویر میلی به شمار می‌رود.

ریزش اتریوم و بیت‌کوین
از بازار رمز ارز هم خبر رسیده که ارزش اتریوم حدود ۱۰درصد و بیت‌کوین تقریبا 5 درصد سقوط کرده است. فعالان این بازار می‌خواهند بدانند که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادارآمریکا به صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم چراغ سبز نشان خواهد داد یا خیر. گفته می‌شود که ارزش جهانی ارزهای دیجیتال در یک روز 7.6درصد کم شده است.

شتاب هندی‌ها و جنگ تراشه‌ها
هند به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی دنیا سریع‌ترین رشد در شاخص تولید صنعتی را طی 4‌ماه اخیر ثبت کرده و چینی‌ها هم تصمیم گرفته‌اند تا به جنگ تراشه‌ها ادامه دهند و به همین دلیل قرار است تراشه‌های خارجی از شبکه مخابراتی این کشور کنار گذاشته شود. البته این مهلتی است که دولت پکن زمان آن را سال 2027 اعلام کرده که روی ارزش سهام و بازار شرکت‌های آمریکایی اینتل و ای‌ام‌دی اثر منفی گذاشته است.

تحریم فلزات روس
در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین هم 2کشور آمریکا و انگلیس تصمیم گرفتند تا تحریم‌های جدیدی علیه فلزات روسیه وضع کنند و به این ترتیب این دو کشور معامله آلومینیوم، مس و نیکل روسیه در بازارهای بورس فلزات و ورود آنها به آمریکا و انگلیس را ممنوع کردند. هدف از این تحریم‌ها مختل کردن درآمدهای روسیه از محل صادرات فلزات است. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم، مس و نیکل است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید