• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8608
+
-

شهرهای اروپا در جاده اتوبوس‌های برقی

گزارش منتشرشده توسط اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی، از گرایش فزاینده شهرهای قاره اروپا و سراسر جهان به استفاده از اتوبوس‌های برقی و در نتیجه کاهش میزان آلاینده کربن در بخش حمل‌ونقل همگانی حکایت دارد.

بر اساس گزارش مجله « ZeEUS eBUS» که بخشی از پروژه سیستم‌های اتوبوسرانی شهری با آلایندگی صفر است، 19سازمان و شرکت بهره‌بردار حمل‌ونقل همگانی که در حدود 25شهر اروپا را تحت‌پوشش خود دارند، نسبت به گسترش استراتژی خود مبنی بر استفاده از اتوبوس‌های برقی در سال2020 اقدام کرده‌اند.

بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی تا این لحظه، بیش از 2500دستگاه اتوبوس برقی در این شهرها مشغول به خدمت‌رسانی هستند که 6درصد کل ناوگان 40هزار دستگاهی آنان را در بر می‌گیرد. 

علاوه بر این، 13شرکت بهره‌بردار حمل‌ونقل عمومی و سازمان اروپایی دیگر نیز استراتژی خود را مبنی بر استفاده از اتوبوس‌های برقی تا حداکثر سال2025 اعلام کرده‌‌اند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که 6100دستگاه اتوبوس برقی وارد عرصه فعالیت شوند و 43درصد کل ناوگان 14هزار دستگاهی را از آن خود کنند. همچنین در این گزارش، تجزیه و تحلیلی روی بازار تولید‌کنندگان اتوبوس انجام پذیرفته که نتایج آن نشان می‌دهد که مجموعه اتوبوس‌های برقی تولیدشده در اروپا نیازمند تکامل و بهسازی تا سال‌های 2018 و 2020 هستند.

همچنین در گزارش مجله «ZeEUS eBUS» نگاهی به میزان استفاده از اتوبوس‌های برقی در مقیاس جهانی انداخته شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تعداد کل ناوگان اتوبوس‌های برقی در سراسر جهان به حدود 173هزار دستگاه رسیده است که در این بین کشور چین با دراختیارداشتن 8درصد از سهم کل ناوگان جهان که در شهرهای پکن، شانگهای و شنژن مشغول فعالیت هستند، در این زمینه پیشتاز است. این اقدام، با کمک برنامه «اتوبوس‌های بهره‌مند از انرژی‌های نو» این کشور به انجام رسیده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون 1300دستگاه اتوبوس برقی در قاره اروپا تحویل یا سفارش داده شده‌اند. این اتوبوس‌ها انواع گوناگونی از تکنولوژی‌های اتوبوس‌های برقی همچون هیبرید یا باتری را شامل می‌شوند. 
انگلستان با 18درصد در صدر این فهرست سفارش‌ها قرار دارد و پس از آن کشورهای هلند، سوئیس، لهستان و آلمان (با سهمی در حدود 10درصد) جای گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید