• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1402
کد مطلب : 217778
+
-

گردش در شهر‌ بادگیرها با اتوبوس برقی

اتوبوس‌های برقی در سال آینده وارد خیابان‌های یزد می شوند

گزارش
گردش در شهر‌ بادگیرها با اتوبوس برقی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

با آغاز دهه فجر پایتخت شاهد حرکت آزمایشی نخستین اتوبوس‌ برقی در خط7 سامانه اتوبوس تندرو بود.  درست همین روزهامسئولان یزد نیز در تعامل با شرکت‌های تامین‌کننده اتوبوس برقی هستند واینطور که مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری یزد به همشهری می‌گوید تا اوایل سال آینده شاهد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در یزد خواهیم بود. از ‌آنجا که پروژه سند یزد نوین برای هوشمند‌شدن شهر یزد از سال گذشته در حال پیگیری است، برای ایجاد زیرساخت اتوبوس‌های برقی نیز بعد از پایتخت پیشگام شده‌،زیرا یکی از معیارهای شهر هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند است.

بستر مناسب حمل‌ونقل برقی
شهر هوشمند بستری برای ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بالا به شهروندان است و تحقق شهر هوشمند با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در شهر ممکن می‌شود. رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری یزد نخستین دلیل استقبال شهر یزد برای راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی را اهمیت حفظ محیط‌زیست می‌داند و می‌گوید: «یزد کلانشهر نیست ولی از شهرهای بزرگ صنعتی است. برای حفظ محیط ‌زیست از اتوبوس گازوئیلی به اتوبوس‌های برقی مهاجرت می‌کنیم.»  مهدی فعالی درباره وضعیت زیرساخت‌های یزد برای تحقق این امر می‌افزاید: «در حال مذاکره با شرکت تامین‌کننده اتوبوس‌های برقی هستیم. یزد شاهد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی خواهد بود و زمان آن را اوایل سال آینده می‌دانیم.»

مسیر اتوبوس برقی در خیابان کاشانی
اتوبوس‌های برقی در یکی از مسیرهای اصلی یزد تردد خواهند کرد. مسیر خیابان کاشانی یکی از مسیرهای پرمسافر است که جنوب شهر را به شمال شهر وصل می‌کند. در این خیابان آتشکده زرتشتیان، موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد، موزه قصر آیینه یزد، ساعت مارکار یزد، آب انبار رستم گیو، مسجد حاج محراب چهارکوچه، خانه کسرا  و کوچه مازاری‌ها واقع است و از این‌رو مسیر پرترددی برای گردشگران نیز محسوب می‌شود. فعالی در توضیح بیشتر می‌گوید: «طبق آمار حمل‌ونقل عمومی در حال حاضر این مسیر با بیش از 7هزار سفر در روز پشتیبانی می‌شود که پیمایشی حدود 270کیلومتر در روز طی می‌شود. به 10دستگاه اتوبوس برقی در این مسیر نیاز داریم.»  
به‌گفته سیدسجاد انوشه، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی کشور بعد از راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در استان یزد نوبت راه‌اندازی تاکسی‌های برقی است.

شارژ آنلاین حساب شهروندی
به‌گفته مهدی فعالی‌ رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری یزد، پرداخت هزینه اتوبوس با حساب شهروندی از دیگر موارد تحقق حمل‌ونقل هوشمند در این شهر است: «امکان پرداخت هزینه بلیت از حساب شهروندی به جای کارت شهروندی و به‌صورت آنلاین به‌زودی فراهم می‌شود. هر فردی می‌تواند پرداخت سرویس حمل‌ونقل عمومی را با این حساب انجام دهد و در هر نقطه شهر هم که باشد حساب خودش را شارژ کند.» ‌‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید