• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218306
+
-

خودروسازان داخلی، خط تولید اتوبوس برقی ندارند

عبور ازآلودگی با واردات اتوبوس‌برقی

معاون شهردارتهران: چینی‌ها پذیرفتند برای تولید خودرو و قطعات برقی در ایران سرمایه‌گذاری کنند

تهران
عبور ازآلودگی با واردات اتوبوس‌برقی

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

چندی است که بحث بر سر واردات اتوبوس‌های چینی یا خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی مورد بحث و بررسی و دوگانه داخلی و خارجی شکل‌گرفته است. فارغ از اینکه مدیریت شهری به‌هر دو اتوبوس نیاز دارد.  لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این خصوص تاکید دارد که برای عبور از آلودگی هوا و برقی‌سازی تهران به سراغ نمونه‌های خارجی و واردات رفتیم و همچنان مدیریت شهری به هر دو مورد نیاز دارد.
او در گفت‌وگو به همشهری می‌گوید: «سفر چین، مهم‌ترین اقدام و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای تسهیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با رویکرد برقی‌سازی‌ تهران است. در جریان سفر شهردار تهران و هیأت همراه به کشور چین، قرارداد 2500دستگاه اتوبوس برقی، 150هزار دستگاه موتور برقی، 27هزار خودروی تاکسی برقی و 10هزار تاکسی ون برقی بسته شده است. به‌عبارت دیگر تمام قرارداد‌های منعقد شده با طرف چینی با موضوع و محوریت خودروهای برقی است.» او افزود: « درخصوص حمایت از تولید داخل هم توجه داشتن به این نکته لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد که اصولا کارخانجات و صنایع داخلی ما خط تولید خودرو‌های برقی ندارند که بخواهیم با اتکا به آن تمام یا بخشی از نیاز حمل‌ونقل شهر تهران به‌خودروهای برقی عمومی را از سبد تولید داخل تامین کنیم.»
فروزنده ادامه داد: «با توجه به این موضوع، اصولا در اینجا انتقادهایی که بعضا مطرح شده پیرامون لزوم حمایت یا ایجاد رقابت بین بخش داخلی و خصوصی با طرف چینی فاقد هرگونه موضوعیت است.»
معاون شهردار تهران با اشاره به قرارداد‌های منعقد شده با طرف چینی، گفت: «کار خوب و تدبیر شهردار تهران این بود که نحوه تعامل و همکاری ما با طرف چینی شامل 3مرحله می‌شود؛ مرحله نخست واردات برای تامین نیاز فوری شهر تهران به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. مرحله دوم شامل تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با یک تولید‌کننده داخلی با حمایت شهرداری تهران می‌شود. درواقع بخش دوم به این صورت است که قطعات از کشور چین وارد کشور شده و در اینجا مونتاژ خواهند شد. در مرحله سوم نیز باید انتقال تکنولوژی از سوی طرف چینی صورت بگیرد.»
او ادامه داد: «به‌عبارت دیگر طبق قرارداد منعقد‌شده، طرف چینی موظف شده است که تکنولوژی برقی‌سازی‌ را به تولید‌کنندگان ایرانی انتقال دهد تا ساخت قطعات و خودرو‌های برقی در داخل کشور بومی‌سازی‌ شود. همچنین آنها پذیرفتند در زمینه تولید خودرو و قطعات برقی در داخل ایران سرمایه‌گذاری انجام دهند. اکنون استفاده از این شرایط دیگر به هنر و توانایی خودروسازان ما برمی‌گردد.» او افزود: «اتخاد چنین رویکرد و فرایندی، علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا در کوتاه‌مدت بتوانیم مشکل کمبود در بخش حمل‌ونقل عمومی را تسهیل و گشایشی در آن ایجاد و به سمت برقی‌سازی‌ حرکت کنیم، سبب می‌شود تا در ادامه بتوانیم با بومی‌سازی‌ این تکنولوژی به یکی از تولید‌کنندگان خودرو‌های برقی تبدیل شویم و خطوط تولید خودروهای برقی در صنایع ما راه‌اندازی شوند.»
فروزنده افزود: «درحال حاضر با توجه به مجموع توان و ظرفیت تولید اتوبوس‌سازهای داخلی، توانسته‌ایم حدود 2هزار دستگاه اتوبوس گازوئیلی تامین کنیم، اما با توجه به موضوع کاهش آلودگی هوا و مباحث مربوط به هوای پاک، دیگر بنا نداریم تا اتوبوس‌های گازی و گازوئیلی را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کنیم؛ لذا با توجه به این رویکرد اقدام به بستن قرارداد با طرف چینی برای تامین اتوبوس و تاکسی‌های برقی کرده‌ایم، اما امیدواریم با اهتمام و همت خودروسازان داخلی و تأکید ویژه وزیر صمت روی این موضوع، بتوانیم یک تغییر رویکرد در کشور ایجاد کنیم تا خودرو‌های برقی جایگزین خودرو‌های بنزینی و گازوئیلی شوند تا شاهد کاهش آثار مثبت آن ازجمله کاهش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهر‌های کشور باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید