• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 86029
+
-

یک نفر برای یک فیلم

با 10فیلم یک بازیگر تاریخ سینما آشنا شوید


آرش نهاوندی ـ مترجم


معدودند فیلم‌هایی که با تنها یک بازیگر به موفقیت کم‌نظیری رسیده باشند. در این مطلب به‌طور موجز نگاهی خواهیم داشت به 10فیلم منتخب دارای یک بازیگر.

ماه (2009)


ماه، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی است. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی دونکن جونز محسوب می‌شود. در این فیلم سام راکوول در نقش سام بل زمانی که در حال نزدیک شدن به پایان مأموریت 3ساله خود در کره‌ماه است، بحران شخصی را تجربه می‌کند.









مردی که گاری هل می‌دهد (2006)


مردی که گاری هل می‌دهد، فیلمی مستقل از رامین بحرانی کارگردان ایرانی مقیم آمریکاست که داستان احمد (با بازیگری احمد رازویی) یک خواننده راک‌اندرول سابق پاکستانی را روایت می‌کند که در خیابان‌های منهتن نیویورک با یک گاری، قهوه و نان‌های بیکل می‌فروشد. این فیلم جایزه فیپرشی منتقدان در جشنواره فیلم لندن را از آن خود کرد.







مطرود (2000)


فیلمی است در موضوع  بقا ساخته رابرت زمکیس با بازیگری تام هنکس، هلن هانت و نیک سیرسی. این فیلم داستان یک کارمند سابق فدکس را روایت می‌کند که پس از سقوط هواپیمایش در جزیره‌ای در جنوب اقیانوس آرام تلاش دارد با بقایای آذوقه به‌جامانده از هواپیما در این جزیره بقا پیدا کند.







دفن‌شده (2010)


فیلم روانشناسانه و ترسناکی است به کارگردانی رودریگو کرتس. ریان رینولدز در این فیلم نقش پل کانووی راننده کامیونی که در عراق کار می‌کند را بازی می‌کند. پس از آنکه کامیون پل کانووی مورد حمله سربازانی که در کمین نشسته بودند قرار می‌گیرد، او بیهوش می‌شود و مدتی بعد به‌هوش می‌آید و خود را  درتاریکی مطلق یک قبر می‌یابد.







127ساعت (2010)


فیلمی زندگینامه‌ای در ژانر بقا، به‌کارگردانی دنی بویل و با بازیگری جیمز فرانکو است. این فیلم با اقتباس از کتاب خاطرات «بین یک تخته سنگ و جای سخت» اثر آرون رالستون ساخته شده و درباره گیر افتادن وی در شکافی در تنگه بلو جان در جنوب‌شرقی ایالت یوتاست.







مردی که می‌خوابد (1974)


مردی که می‌خوابد فیلمی فرانسوی است که مورد تحسین منتقدان واقع شده. برنارد کوایسان و ژرژ پرک به‌طور مشترک این فیلم را با اقتباس از کتاب خواب مرد اثر ژرژ پرک کارگردانی کرده‌اند. این فیلم نه‌تنها یک بازیگر دارد بلکه تنها بازیگر این فیلم در تمام طول فیلم حتی یک کلمه هم حرف نمی‌زند.








همه‌‌چیز از دست رفته (2013)


همه‌‌چیز از دست رفته، فیلمی در ژانر بقا به کارگردانی جی سی چاندور با بازیگری رابرت ردفورد است. رابرت ردفورد تنها بازیگر فیلم است. این فیلم دومین فیلم چاندور است و در جشنواره کن2013 در بخش غیررقابتی نمایش داده شده. این فیلم برنده جایزه بهترین صدا‌گذاری گلدن‌گلوب شد و رابرت ردفورد نیز نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب به‌خاطر نقش‌آفرینی در همه‌‌چیز از دست رفته شده بود.







لاک (2013)


استیون نایت این فیلم را کارگردانی کرده. فیلم لاک داستان یک ناظر ساختمانی به نام ایوان لاک (با بازیگری تام هاردی) را روایت می‌کند که همه‌‌چیز را به ناگهان رها می‌کند و با خودروی خود به لندن جایی که همسر و فرزندش منتظر وی برای دیدن یک مسابقه فوتبال هستند می‌رود.








دوندگی (1972)


یک فیلم پسا آخرالزمانی در ژانر علمی-تخیلی به کارگردانی داگلاس ترامبل با بازیگری بروس درن است. این فیلم داستان فضانوردی را در آینده‌ای دور روایت می‌کند که به او دستور داده شده آخرین گیاهان زمینی که در یک گلخانه و در یک فضا پیما نگهداری می‌شوند را از بین ببرد.







افتخار محرمانه (1984)


رابرت آلتمن افتخار محرمانه را کارگردانی کرده است. در این فیلم فیلیپ بیگر هال در نقش ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بازی می‌کند. این فیلم نگاهی خیال‌انگیز دارد به شخصیت نیکسون، زندگی و رفتارهای خانوادگی و سیاسی‌اش.

این خبر را به اشتراک بگذارید