• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85898
+
-

قانون فراگیر

وزارت میراث‌فرهنگی از یک ماه قبل تنقیح قوانین را آغاز کرده است - لایحه قانون جامع میراث فرهنگی به مجلس می‌رود - قانون فراگیر میراث و گردشگری طی یک سال تصویب می‌شود

قانون فراگیر

محمد باریکانی _ خبرنگار

 وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تنقیح قوانین مربوط به 3حوزه فعالیت خود برای تـدوین نهایی قـانـون جـامع میـراث‌فرهـنـگی، گـردشگـری و صنایع‌دستی است تا پس از نهایی شدن تنقیح قوانین و تدوین قانون جامع،  لایحه دولت برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای نخستین‌بار دارای قانون جامع شود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری چند روز پس از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بلافاصله فرمان 34ماده‌ای خود را به وزیر وزارتخانه تازه تاسیس کشور ابلاغ کرد و بدین‌ترتیب اولویت فعالیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخص شد.

تنقیح و تدوین، دستور رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهوری در بند نخست اولویت‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از این وزارتخانه خواسته است، آسیب‌شناسی، تنقیح قوانین و شناسایی حفره‌ها و معضلات قانونی مرتبط با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را انجام داده و در بند دیگر به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکلیف کرده است تا برنامه‌ریزی در جهت تعیین تکلیف قوانین میراث فرهنگی و شناسایی حفره‌های قانونی همچون تعیین تکلیف نفایس ملی، توقف روند خروج از ثبت، طبقه‌بندی اشیای تاریخی فرهنگی، تهیه فهرست از اشیا، ساماندهی انبار و گنجینه‌های موزه‌ها، حفاری‌ها و یا جرایم مربوط به قاچاق عتیقه و کالاهای میراث فرهنگی و حق کشف و صادرات و واردات را نیز انجام دهد.
15آبان ماه براساس آنچه رئیس‌جمهوری به وزیر میراث‌فرهنگی تکلیف کرده است، زمان گزارش‌گیری از فعالیت‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است تا مشخص شود وزارتخانه جدید تا چه اندازه در پیشبرد اهداف مدنظر رئیس‌جمهوری موفق عمل کرده است.
اکنون یک ماه و نیم از فرمان 34گانه رئیس‌جمهوری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گذشته و پیگیری همشهری از آن وزارتخانه مشخص کرده که از یک ماه گذشته موضوع تنقیح قوانین در آن وزارتخانه آغاز شده است. تیم حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی تلاش دارد پس از اتمام تنقیح قوانین، تدوین لایحه «قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» به‌عنوان نخستین قانون فراگیر حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور را برای ارائه به مجلس به اتمام برساند.

شناسایی قوانین منسوخ و متروک 
حسین اربابی، معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنـگـی، گردشــگری و صنایع‌دستی در این رابطه به همشهری می‌گوید: فعالیت اجرایی برای تنقیح قوانین وزارت میراث‌فرهنگی با دستور مدبرانه رئیس‌جمهوری در وزارت میراث فرهنگی آغاز شده است.
او فرمان 34گانه رئیس‌جمهوری به وزیر میراث‌فرهنگی را نشانه نگرش خاص و حساسیت ویژه رئیس‌جمهوری به 3حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد و گفت: در تنقیح قوانین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، کلیه قوانین و مقررات این حوزه اعم از قوانین بالادستی تا پایین‌دستی مورد بررسی قرار می‌گیرند و تمامی قوانین براساس قانون اساسی به‌عنوان قانون مادر، قوانین عادی، مقررات و بخشنامه‌ها بازنگری و تنقیح می‌شوند.
معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلــس وزارت میراث‌فرهنگی افزود: در مرحله نخست پروسه تنقیح قوانین، تمامی قوانین 3حوزه شناسایی می‌شوند و در مرحله دوم اقدام به پایش قوانین می‌شود تا در این مرحله قوانین منسوخ، قوانین متروک و قوانین دارای ایراد شناسایی شوند.
 او تنقیح قوانین حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را براساس ابلاغ رئیس‌جمهوری و درخواست مجلس شورای اسلامی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، جزو تکالیف قانونی این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: در تفاهمنامه‌ای که به‌منظور تنقیح قوانین حــوزه میراث فرهنگی، گردشگــــری و صنایع‌دستی منعقد شده است، پس از اتمام تنقیح قوانین، تدوین قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگـــری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار می‌گیرد تا برای نخستین‌بار قانون جامع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و نمایندگان مجلس پس از بررسی این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی به تصویب قانون اقدام کنند. 

   تصویب قانون فراگیر ظرف یک سال 

حسین اربابی همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که پروسه تدوین و تصویب نخستین قانون جامع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور چه زمان در وزارت میراث فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد؟ اعلام کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی مجلس شورای اسلامی هستیم و مواردی با قید یک یا دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، پیش‌بینی می‌شود ارسال لایحه «قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» به مجلس بین 6تا 8‌ماه به طول ‌انجامد که با بررسی‌های کمیسیونی در مجلس، به‌نظر می‌رسد ظرف یک سال آینده، «قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» به تصویب مجلس برسد. اربابی با ابراز امیدواری به تصویب سریع‌تر «قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» در مجلس اعلام کرد: تمامی قوانین تصویب شده در گذشته شامل قانون حمایت از مالکین خانه‌های تاریخی و قانون حمایت از استادکاران صنایع‌دستی و... ذیل «قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» قرار می‌گیرند و حتی اگر قرار باشد این قوانین پس از تصویب قانون جامع موجودیت داشته باشند، در این قانون مشخص می‌شود. معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حتی قوانین مغایر با این حوزه را شناسایی و آنها را مرتفع می‌کند.

یک ماه و نیم از فرمان 34گانه رئیس‌جمهوری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گذشته و پیگیری همشهری از آن وزارتخانه مشخص کرده است، از یک ماه پیش تنقیح قوانین در آن وزارتخانه آغاز شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید