• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85666
+
-

شور‌حسینی‌ درکربلا

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت تاکنون استان‌های تهران خوزستان و اصفهان بیشترین تعداد زائران را در میان رهروان کربلا داشته‌اند

شور‌حسینی‌ درکربلا

اربعین دیگر فقط یک نام و یک مراسم سوگواری نیست. سال‌هاست اربعین موجی خروشان از عزاداران و حرکتی عظیم در جهان است به سوی نقطه‌ای که میلیون‌ها زائر به شوق زیارت سالار شهیدان گرد هم جمع می‌شوند. به گزارش گروه استان‌های همشهری،  اربعین بزرگ‌ترین همایشی است که نه‌فقط مسلمانان، بلکه از ادیان دیگر هم در آن شرکت دارند و هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود. مردم عاشقی که با نیت قلبی خود آنچه در توان دارند در طبق اخلاص می‌گذارند تا به نوعی در این همایش عقیدتی و مذهبی سهیم شوند. 

85  هزار البرزی در راه کربلا
مردم البرز نیز مانند دیگر استان‌ها هر سال مشتاقانه‌تر از قبل در این راه قدم برمی‌دارند. بیش از 85 هزار نفر از البرز برای حضور در این راهپیمایی ثبت‌نام کرده‌اند. سلیمان شکری ، رئیس ستاد عتبات عالیات البرز سهم خدمات‌دهی به زائران اربعین از سوی استان را 37 هزار نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: در مراسم اربعین 64 موکب از البرز در عراق فعال است که از این تعداد 26 موکب در نجف، 23 موکب در مسیر نجف به کربلا و 15 موکب در کربلا  قرار دارند.

300  هزار اصفهانی در راه کربلا 
براساس آخرین آمار، ۲۹۵ هزار نفر از اصفهان برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین در سایت «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند. مدیر کل حج و زیارت اصفهان با اعلام این خبر می‌گوید: آمار ثبت نامی شهرستان کاشان هم ۳۱ هزار نفر بوده است که در مجموع ۲۹۵ هزار نفر از استان اصفهان در سایت «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند. غلامعلی زاهدی پیش‌بینی می‌کند تا روز اربعین، شمار زائران استان به جز شهرستان کاشان به 300 هزار نفر برسد و ادامه می‌دهد: هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام در اربعین نداریم و همه کسانی که توان زیارت دارند، می‌توانند در سایت سماح ثبت‌نام کنند. 

63 هزار یزدی در راه کربلا 
امسال 63 هزار یزدی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده و در حال اعزام هستند و این افراد قرار است در قالب 33 هزار و 757 گروه در این اجتماع بزرگ دینی شرکت کنند. محمدرضا جعفری خرمی ، یس ستاد بازسازی عتبات استان یزد با بیان این‌که این ستاد مسئول کمیته اسکان و پذیرایی زائران است، می‌گوید: برای 42 موکب پروانه صادر کرده‌ایم.

26 هزار زائر چهارمحال و بختیاری در راه کربلا
مدیر حج و زیارت چهارمحال و بختیاری می‌گوید: ۲۶ هزار و ۹۸۶ نفر از استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام مردم ۳ برابر پارسال است.
یوسف آقابزرگی می‌افزاید: شهرستان لردگان با ۶ هزار و ۸۶۳ نفر، شهرکرد با ۶ هزار و ۶۶۴ نفر بیشترین آمار ثبت‌نامی و صمصامی با ۱۴ نفر کمترین آمار ثبت‌نامی در سامانه سماح را به خود اختصاص داده‌اند.

202 هزار فارسی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت فارس هم از ثبت‌نام حدود ۲۰۲ هزار زائر اربعین حسینی این استان در سامانه سماح و افزایش 5/2 برابری این افراد نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.  علیرضا زینلی با بیان این‌که سال گذشته تعداد کل ثبت‌نام زائران اربعین حسینی در 2 استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد به ۸۰ هزار نفر رسید، می‌افزاید: سامانه ثبت‌نام از زائران اربعین حسینی همچنان فعال است و ثبت‌نام ادامه دارد.

83 هزار بوشهری در راه کربلا 
استاندار بوشهر هم می‌گوید: امسال تعداد ثبت‌نام‌های مردم بوشهر برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی نسبت به سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.  عبدالکریم گراوند می‌افزاید: بیش از ۸۳ هزار نفر از بوشهر برای حضور در مراسم اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند.  5 موکب در مرز شلمچه، 3 موکب در نجف، ۲۳ موکب در کربلا و ۱۲ موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر شده است. 

31 هزار زائر کهگیلویه و بویراحمد در راه کربلا
 استاندارکهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بیش از 31 هزار زائر اربعین حسینی در استان ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.  حسین کلانتری می‌افزاید: ۴۶ موکب در کهگیلویه و بویراحمد به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهند که ۱۱ موکب آن در کشور عراق و ۳۵ موکب دیگر در مسیر استان تا شلمچه مستقر شده است. 

112  هزار ‌ مازندرانی در راه کربلا
مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای مازندران می‌گوید: ۹۵۱ اتوبوس 112 هزار زائر استان را برای پیاده‌روی اربعین به مقصد مهران جابه‌جا می‌کنند. عباسعلی نجفی می‌افزاید: این اداره کل برای هماهنگی بازگشت زائران استان از ۲۰ مهر نیروهای خود را در مرز مهران و پسکرانه مستقر کرده است.

51 هزار گیلانی در راه کربلا
مدیر حج و زیارت گیلان از ثبت‌نام بیش از 51 هزار زائر استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: زائران باید برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی بیمه و گذرنامه داشته باشند. به گفته حسن فعال، ۱۷ موکب از گیلان در مرز مهران، کربلا و نجف برپا شده است که 2 موکب در مهران و بقیه در نجف و کربلا قرار دارند.

 49 هزار هرمزگانی در راه کربلا 
جانشین مدیر کل حج و زیارت هرمزگان با بیان این‌که از ابتدای ثبت‌نام در سامانه سماح  بیش از 49 هزار نفر از مردم استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی نام‌نویسی کردند، می‌گوید: مهلت نام‌نویسی پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح به نشانی اینترنتی
 samah. haj. ir تا ۲۷ مهر است. سجاد قادری می‌افزاید: سال گذشته ۲۵ هزار نفر از هرمزگان در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند.

65 هزار همدانی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت همدان می‌گوید: بیش از 65 هزار نفر  از مردم این استان برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کردند. محسن ساغرچی می‌افزاید: میزان نام‌نویسی زائران برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی امسال حدود صددرصد افزایش داشته است.

39 هزار گلستانی در راه کربلا
استاندار گلستان با بیان این‌که احتمال ثبت‌نام بیش از 39 هزار زائر گلستانی برای شرکت در مراسم معنوی اربعین حسینی داده می‌شود، می‌گوید: بیش از 39 هزار زائر در سامانه سماح (سامانه مشتاقان اربعین حسینی) ثبت‌نام کرده‌اند. هادی حق‌شناس می‌افزاید: 12 کمیته ذیل ستاد اربعین ماه‌هاست برای برگزاری، اعزام و همراهی در برگزاری این مراسم در حال فعالیت هستند و 16 موکب گلستانی در مرز و خاک عراق به خدمت‌رسانی می‌پردازند.

42 هزار زائر قزوینی در راه کربلا 
با ثبت نام بیش از 42  هزار نفر در سامانه سماح برای شرکت در مراسم اربعین، تعداد زائران قزوینی در این ایام نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. مدیر کل حج و زیارت قزوین در این باره می‌گوید: سال گذشته ۱۸ هزار نفر از قزوین در مراسم اربعین حسینی (ع) حضور داشتند.
 محمدرضا یوسفی: پیش‌بینی می‌شود این رقم همچنان افزایش داشته باشد.

36 هزار زنجانی در راه کربلا 
مدیر حج و زیارت زنجان با بیان این‌که 36 هزار و 461 نفر از زنجان برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرزهای کشور خارج شده اند، می‌گوید: 22 هزار و 575 نفر از مرز مهران و 12 هزار و 849  نیز از مرز خسروی به زیارت عتبات عالیات مشرف شده‌اند.  فرامرز بابایی تعداد افرادی که با هواپیما به عتبات عالیات سفر کرده‌اند را 198 نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: امسال نسبت به سال گذشته بیش از دو و نیم برابر زائران در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند.

121 هزار قمی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت قم با بیان این‌که تاکنون ۱۲۱ هزار نفر از قم برای حضور در مراسم اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: ثبت‌نام در سامانه سماح مبنای برنامه‌ریزی، تدارک امکانات و تسهیل خدمت‌رسانی به زائران است و از همه مشتاقان حضور در مراسم پیاده‌روی عظیم اربعین درخواست می‌شود فقط با پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان در این سامانه ثبت‌نام و به‌صورت قانونی به عراق سفر کنند. مهدی صالحی می‌افزاید: از همه همشهریان گرامی می‌خواهیم بدون ثبت‌نام در این سامانه به عراق نروند و این کار را به‌روزهای پایانی موکول نکنند. 

57 هزار زائر مرکزی در راه کربلا
محسن امیدی، دبیر ستاد اربعین مرکزی می‌گوید: امسال ۱۷ موکب در استان از زرندیه، ساوه، اراک و شازند به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین 2 موکب در نقطه صفر مرزی مهران، ۱۳ موکب در نجف اشرف، ۱۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۱۰ موکب در شهر کربلا، یک موکب در سامرا و یک موکب در کاظمین از ۱۰ روز مانده به اربعین مستقر می‌شوند و فعالیت آنها تا 2 روز بعد از اربعین ادامه دارد. بیش از 57  هزار نفر از مرکزی برای شرکت در این آیین معنوی ثبت‌نام کرده‌اند.

27 هزار سمنانی در راه کربلا
سمنان در ایام اربعین به برپایی ۳۴ موکب برای میزبانی میلیون‌ها زائر در مسیر حرم تا حرم و عراق اقدام کرده است. تاکنون 27 هزار نفر از استان سمنان برای شرکت در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی با نام‌نویسی در سامانه سماح اعلام آمادگی کرده‌اند. رمضان علی حلوایی، مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین سمنان، با بیان این‌که امسال ۳۴ موکب اسکان و تغذیه از استان راهی مراسم عظیم اربعین در کربلا و نجف اشرف شده‌اند، می‌گوید: سهمیه اسکان سمنان، ۴۸ هزار زائر طی هر شبانه‌روز است.

54 هزار کرمانشاهی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت کرمانشاه اعلام می‌کند که از ابتدای نام‌نویسی در سامانه سماح برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) تاکنون بیش از 54 کرمانشاهی ثبت‌نام کرده‌اند.  حامد دارابی می‌افزاید: سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین نام‌نویسی کرده بودند. به گفته دارابی، متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین تا روز ۲۴ مهر می‌توانند در سامانه سماح نام‌نویسی و برای سفر به کربلا اقدام کنند.

9 هزار کردستانی در راه کربلا
9  زائر کردستانی برای پیاده‌روی بزرگ اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و روند نام‌نویسی تا ۲۵ مهر ادامه دارد.  مدیر کل حج و زیارت کردستان در این باره می‌گوید: ثبت‌نام زائران عتبات عالیات در سامانه سماح برای خروج از مرز الزامی است.  هاشم ناظمی جلال با بیان این‌که آمار ثبت‌نام در این سامانه لحظه به لحظه در حال تغییر است، می‌افزاید: زائران با داشتن گذرنامه معتبر و همچنین ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند در ۱۶ دفتر خدمات زیارتی استان یا مراجعه به سایت  در همایش اربعین شرکت کنند.

325 هزار خوزستانی در راه کربلا
مسئول واحد عتبات عالیات مدیریت حج و زیارت خوزستان می‌گوید: بیش از 325  زائر خوزستانی در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت نام کردند. محمدامین یاقوت می‌افزاید: ثبت‌نام از زائران مشتاق اربعین تا ۲ روز مانده به روز اربعین ادامه دارد ولی تا پایان ماه صفر می‌توانند به شهرهای مقدس عراق عزیمت کنند.  به گفته وی، نام‌نویسی در سامانه سماح برای زائران اربعین شرط لازم و اساسی برای سفر معنوی به کربلای معلا و نجف اشرف است. 

74 هزار نفر لرستانی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت لرستان از افزایش آمار ثبت‌نام زائران لرستانی در سامانه «سماح» به  بیش از  74  هزار نفر خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران پیاده‌روی اربعین در کشور به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد. سال قبل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند. محمد خسروی با بیان این‌که مرز خروجی زائران لرستان مرز مهران است، می‌افزاید: زیرساخت‌های خوبی در این مرز تدارک دیده شده است.  

22 هزار ایلامی در راه کربلا
مدیر حج و زیارت استان ایلام می‌گوید: همزمان با آغاز ثبت‌نام در سامانه سماح بیش از 22 هزار نفر از مردم استان ایلام در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. سید حمید مصطفایی می‌افزاید: این تعداد افراد در قالب 9509 گروه در سامانه سماح برای عزیمت به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته وی، هزینه ثبت‌نام در سامانه سماح مبلغ ۲۲ هزار تومان است که از این مبلغ ۱۷ هزار تومان مربوط به خدمات درمانی و بیمه زائران و ۵ هزار تومان بابت هلال ‌احمر است.

300 هزار خراسانی در راه کربلا
رئیس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی  می‌گوید: بیش از 256 هزار نفر از استان خراسان رضوی برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و به زائران توصیه می‌شود که اقامت خود در کربلای معلا را به حداقل برسانند.  جواد شاد می‌افزاید: سال گذشته ۱۸۵هزار نفر از استان در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کردند. همچنین بیش از 20 هزار نفر از خراسان ‌شمالی و بیش از 28 هزار نفر از خراسان ‌جنوبی راهی کربلا شده‌اند. 

۱۱۶ هزار کرمانی در راه کربلا
مدیر کل حج و زیارت کرمان شمار زائران اربعین سال گذشته این استان را ۶۳ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: آمار زائران اربعین امسال این استان تاکنون بیش از 100 هزار نفر شده است.  
محمود عرب‌نژاد با بیان این‌که ۱۱۴ دفتر زیارتی دائمی و ۲۰ دفتر موقت کار ثبت‌نام زائران اربعین را طی سال جاری بر عهده دارند، می‌افزاید: سفر رسمی زائران از ۱۹ شهریور آغاز شده است و تا هفتم آبان ادامه دارد.

5 هزار سیستان‌ و بلوچستانی در راه کربلا
از آغاز ثبت‌نام تا این لحظه 5600 نفر در استان سیستان و بلوچستان با مراجعه به سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. 10 دفتر زیارتی فعال در استان در حال ارائه خدمات روادید به زائران هستند. مرز شلمچه نیز به عنوان مرز خروج زائران استان اعلام شده است.

   استان‌های پیشتاز در پیاده‌روی اربعین 

مدیر کل عتبات سازمان حج اعلام کرد: بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند.
حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی می افزاید: تهران، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اربعین حسینی را داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید