• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8530
+
-

یخاب زباله‌دانی شد

خشکسالی، چاله‌‌های‌ زباله‌ و غفلت مردم حیات مناطق گردشگری شهرستان آران و بیدگل را در معرض خطر قرار داده است

اصفهان
یخاب زباله‌دانی شد

آلا توحیدی/ اصفهان - خبرنگار

اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل، از آبان 89، مسئولیت نظارت بر منطقه حفاظت شده یخاب و کویر مرنجاب را بر عهده دارد. پوشش گیاهی مناسب، منابع آبی فراوان و چشم‌‌اندازهای زیبا و منحصر به فرد از ویژگی‌های یخاب است که موجب شده زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی چون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکا و خرگوش باشد. این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی چون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره، دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار‌جعفری، تیرمار، شترمار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم‌پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم‌سیاه است. این 2 منطقه ارزشمند در آران و بیدگل اما این روزها تبدیل به محل دپوی ‌زباله‌های شهری شده‌‌اند یا بخش‌های دیگر آن محل تفریح مردمی که بدون دانستن ارزش زیست‌محیطی، آن را تخریب می‌کنند. انگار کسی نیست به داد مرنجاب، یخاب و ابوزیدآبادی برسد که درد خشکسالی هم به بیماری بدخیم آن‌ها اضافه شده است.

 

 آسیب گردشگران به مرنجاب

رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل می‌گوید: آران و بیدگل منطقه‌ای کویری است و گردشگران زیادی از شهرهای مختلف برای استفاده از ریگزارهای مرنجاب با ماشین به آنجا می‌روند و در منطقه‌ای که سال‌‌ها از سوی محیط‌‌‌‌‌‌بانان و دوستداران محیط‌ زیست حفظ و حراست شده است، بدون هدف گردش می‌کنند.

الهیار دولتخواه با بیان این‌که ورود گردشگران به منطقه برنامه‌ریزی‌شده نیست و به گونه‌های گیاهی و جانوری آن آسیب می‌زنند، می‌افزاید: اداره محیط زیست آران و بیدگل تصمیم گرفته است اجازه ورود اتومبیل‌های سواری را به این منطقه ندهد. همچنین با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر این منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است و اگر خشکسالی ادامه پیدا کند، مرنجاب و یخاب با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد.

 

 

مقابله با تهدید زباله‌ها

رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل در ادامه صحبت‌هایش به موضوع دفن زباله‌ها در منطقه حفاظت شده یخاب هم اشاره می‌کند و می‌گوید: از اوایل دهه 60 قرار بود 20 هکتار از اراضی ابوزیدآباد از سوی منابع طبیعی برای دفن زباله‌های کاشان و آران و بیدگل در نظر گرفته شود، اما از سال 60 تا کنون حدود 160 هکتار از این اراضی تبدیل به چاله ‌زباله شده است. روزانه حدود 200 تن زباله به این مکان منتقل می‌‌شود و حجم زیادی از اراضی را اشغال می‌‌کند.

دولتخواه با بیان این‌که مردم این مناطق به دلیل بوی بد و جلوه بصری نامناسب انباشت زباله‌ها معترض هستند، می‌افزاید: اداره محیط زیست با همکاری مراجع قضایی این مشکل را به حداقل خواهد رساند. البته این اتفاق همت همه مسئولان را می‌‌طلبد. وی به ورود منابع طبیعی به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: تا کنون از افزایش چاله ‌زباله جلوگیری شده است و فعلا زباله‌ها در همان محوطه‌های قبلی تخلیه می‌شود. همچنین در نزدیکی مناطق یادشده کارخانه بازیافت و کمپوست برای تفکیک زباله‌‌ها راه‌اندازی شده است و بخش زیادی از زباله‌ها برای تفکیک و بازیافت از این اراضی خارج می‌شود.

 

 

یخاب در آستانه یک بحران

با وجود این، یک فعال محیط زیست مشکلات یخاب را بحران زیست‌محیطی فرامنطقه‌ای می‌داند و به همشهری می‌گوید: منطقه حفاظت شده یخاب به دلیل چاله زباله‌ها و پسماند شهری در معرض خطر بحران بزرگ زیست‌محیطی است و با وجود پیگیری‌‌های مستمر، هنوز اقدامی برای رفع این معضل صورت نگرفته است.

صابر هاشمی وجود چاله زباله در کنار اراضی کشاورزی و به‌ویژه منطقه نمونه یخاب را علاوه بر تبعات زیست‌محیطی، به دلیل تکثیر میکروب و انواع بیماری‌‌ها، تهدیدی برای سلامت مردم ابوزیدآباد می‌داند و می‌افزاید: به دلیل ورود زباله‌ها به این مناطق، آب سفره‌های زیرزمینی کاشان و آران و بیدگل هم تهدید می‌شود.

وی هرچند معتقد است فعالیت کارخانه کمپوست می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند، اما تاکید می‌کند: با توجه به حجم بالای زباله‌‌های کاشان و شهرهای اطراف، باید اقدام لازم شامل ساخت نیروگاه، کارخانه بازیافت و کارخانه کمپوست صورت گیرد تا گامی موثر برای حفظ محیط زیست و حفظ زیستگاه‌های جانوری برداشته شود.

 

 

   ورود خودروهای دو دیفرانسیل به یخاب ممنوع شد

چند روز پیش خبر ممنوعیت ورود خودروهای 2 دیفرانسیل و موتورهای بالای ۲۰۰ سی سی به محدوده پناهگاه حیات وحش یخاب منتشر شد. پیش از این ورود خودورهای شاسی‌بلند به کویر مرنجاب ممنوع شده بود. این ممنوعیت به حکم و دستور دادستان شهرستان آران و بیدگل و با هدف پیشگیری از تخریب زیستگاه‌های ارزشمند طبیعی منطقه یخاب در نظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید