• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84271
+
-

جمعیت زیاد دانش‌آموزی و کاهش کیفیت آموزش

جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس همواره از سوی معلمان به عنوان یکی از عوامل کاهش کیفیت در آموزش اعلام می‌شود، تا جایی که به گفته آنها، با حضور حدود 40 دانش‌آموز و بیشتر از آن در کلاس درس، بخش عمده‌ای از انرژی و زمان معلم صرف کنترل دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش همشهری، به گفته یکی از معلمان دوره ابتدایی در کرج، تعداد دانش‌آموزان او در کلاس درس دوم ابتدایی 43 نفر است و همین موضوع بر کیفیت کار تأثیرگذار است. 

«سعیده پیری» با اشاره به روش ارزشیابی توصیفی که چندین سال است اجرا می‌شود، می‌گوید: نیاز است تا معلم در طول سال دانش‌آموزان را رصد کند و موفقیت این روش ارزشیابی در گرو تعداد اندک دانش‌آموز و تعامل بیشتر معلم با تک‌تک دانش‌آموزان است.

وی می‌افزاید: البته تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس فقط محدود به دوره ابتدایی نیست، بلکه در دوره متوسطه و شاخه نظری نیز گاهی شاهد کلاس‌‌های بالای 40 نفر هستیم. وی اظهار می‌کند: کلاس‌های شلوغ دور شدن از روابط عاطفی را به دنبال دارد. معلم فرصت نمی‌کند تا سرفصل ارائه‌شده را پیش ببرد، چه برسد به ارتباط عاطفی که باید جزو لاینفک آموزش باشد. 

پیری می‌گوید: طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در سه‌ساله نخست دوره ابتدایی، حداکثر 32 نفر و در سه‌ساله دوم حداکثر 35 نفر است. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس حداکثر 36 نفر است، در حالی که در همه مقاطع کلاس‌های ما بین 40 تا 45 دانش‌آموز دارد و این امر بدون شک بازدهی و راندمان مثبتی نخواهد داشت. 

این معلم بی‌نظمی و عدم کنترل لازم توسط دبیر، فرار دانش‌آموزان از پرسش شفاهی، دیر شناخته شدن دانش‌آموزان ضعیف، کم شدن فرصت آشنایی و صمیمیت بین معلم و دانش‌آموز، از قلم افتادن تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل جمعیت بالا در پرسش و پاسخ‌های شفاهی را از نمونه آسیب‌های تراکم بالای کلاس‌های درس عنوان می‌کند و می‌افزاید: پرسش شفاهی که برای از بین بردن استرس و همچنین دادن اعتماد به نفس دانش‌آموزان مهم است در این کلاس‌ها کارایی چندانی ندارد، چراکه به تعداد کمی از آنها زمان می‌رسد و مابقی دانش‌آموزان از چشم معلم دور می‌مانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید