• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223445
+
-

لزوم بهبود کیفیت جابه‌جایی مسافران مترو

نگاه
لزوم بهبود کیفیت جابه‌جایی مسافران مترو

مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت متروي تهران

آنچه تاکنون درخصوص اقدامات توسعه‌ای خطوط هفت‌گانه متروي تهران صورت پذیرفته است، قابل تامل و ارزنده بوده و البته در کنار مسائل کمی، باید به مسئله کیفیت جابه‌جایی مسافران بیش از پیش توجه شود؛ درواقع زمانی می‌توان از بهبود کیفیت خدمات این شبکه سخن گفت که شاهد افزایش استقبال مسافران از سیستم حمل‌ونقل عمومی انبوه بر باشیم.
در همین راستا پیگیری روند احداث پایانه‌های باقیمانده خطوط موجود باید به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد و امسال قصد داریم این موضوع را سرعت بخشیم. درواقع اگر نتوانیم فرایند تکمیل پایانه‌های خطوط فعلی را در مدت زمانی مشخص تعیین تکلیف کنیم، در آینده‌ای نه چندان دور نه‌تنها موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان حمل‌ونقلی شبکه مترو به مشکل برمی‌خورد بلکه سرویس‌دهی روزانه به مسافران نیز با اما و اگرهای فراوانی مواجه خواهد شد و این امر به‌معنای کم‌اثر شدن اقدامات توسعه‌ای شبکه موجود خواهد بود.
نکته مهم دیگر در برنامه‌های سال۱۴۰۳ این است که روند عملیات اجرایی خطوط جدید تسریع یافته و البته در کنار این امر مهم، پروژه‌های توسعه‌ای خطوط موجود که عرصه فراگیری شبکه مترو در اقصی نقاط پایتخت را گسترش می‌دهد، به‌طور جدی دنبال شود.
این پروژه‌ها شامل توسعه شرقی خط۲، توسعه شرقی و غربی خط4، توسعه جنوبی خط۶ و همچنین توسعه شمال غربی خط۷ است که برخی از آنها پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند.با این تفاسیر می‌توان گفت، تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده خطوط ۶ و ۷ به همراه پیگیری پروژه‌های مربوط به توسعه خطوط 2، 4، 6 و ۷ و همچنین سرعت گرفتن عملیات اجرایی خطوط جدید شبکه متروي پایتخت در کنار مسئله احداث پایانه‌ها و پارکینگ‌های خطوط مختلف مترو، اهم اقدامات اجرایی شرکت متروي تهران در سال۱۴۰۳ خواهد بود.
اما اجرایی شدن برنامه‌های امسال شرکت متروي تهران، مستلزم تامین بموقع منابع مالی لازم است و آنچه مدنظر متولیان امر در حوزه مدیریت شهری است، با تامین و تخصیص بودجه مورد نیاز محقق می‌شود. در زمینه توسعه پایانه‌ها و پارکینگ‌های قطارهای شبکه متروي پایتخت، در سال‌جاری قصد داریم عملیات اجرایی پایانه دولت آباد در خط۶، پایانه آزادگان در خط ۳ و فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط۴ را به‌صورت ویژه پیگیری کرده و پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر در مورد این ۳پایانه را حاصل کنیم. نقش انکارناپذیر پایانه‌ها در روند تعمیر و نگهداری واگن‌ها از یک طرف و تأثیر پایانه‌ها در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها از سوی دیگر، اجرای پررنگ و جدی این ماموریت شرکت مترو در ارتقاي سطح کیفی خدمات رسانی به مسافران میلیونی شبکه موجود را ضروری‌تر از همیشه ساخته است. ناگفته پرواضح است که در برهه‌هایی از طول دوره فعالیت شرکت مترو، گسترش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در اولویت قرار داشته و در حقیقت بحث کلیدی ایجاد پایانه‌ها در ابتدا و انتهای هر خط، در سایه قرار گرفته است.
 امروز که فرایند تکمیل ایستگاه‌های خطوط هفت‌گانه مترو به خط پایان نزدیک شده است، موظف هستیم سایر بخش‌های شبکه موجود را نیز تکمیل کنیم تا با رفع نواقص و اتمام کارهای باقیمانده، از امکانات سخت افزاری ایجاد شده، بهترین بهره‌برداری را احصا کنیم. درواقع توسعه متوازن تمام بخش‌های یک شبکه ریلی زیرزمینی، آن چیزی است که باید جدی گرفته شود تا کارایی و بهره‌وری داشته‌های امروز، در حد اعلای آن به منصه ظهور برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید