• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8121
+
-

رویشی از جنس انسانیت و گذشت در روز درختکاری

بوستان نفس برای یادبود اهداکنندگان اعضا در پایتخت افتتاح می‌شود

رویشی از جنس انسانیت و گذشت در روز درختکاری

روزهایی در سال در تقویم ثبت شده‌اند تا پیام‌های خاصی را یادآوری کنند و بگویند که متفاوت‌تر از روزهای دیگر سال هستند. به نیمه اسفندماه که می‌رسیم، عبارتی خاص روی صفحه تقویم به چشم‌مان می‌خورد: روز درختکاری؛ روزی که باید دست دوستی به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم با آن برقرار‌سازیم. حالا امسال آغاز این روز آغاز ماجرایی است برای انس و الفت بیشتر. چرا که قرار است به همت شهردار، پایتخت‌نشینان همراه با موسم رویش جوانه‌ها در طبیعت بوستانی مزین شود به‌نام اهداکنندگان و گیرندگان اهدای عضو. بوستانی به نام نفس برای رویشی از جنس انسانیت و گذشت. مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در این‌باره به همشهری، گفت: در چهاردهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) شهردار تهران در این مراسم برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور و زنده نگه داشتن یاد افرادی که با اهدای اعضای آنها، بیماران جدیدی جان می‌گیرند و ازخطر مرگ نجات می‌یابند، پیشنهاد داد که دیوار یادبود اهداکنندگان در بوستان‌ها ایجاد و به‌نام آنها نهالی کاشته شود.

کتایون نجفی‌زاده در ادامه افزود: به همین سبب بوستانی در منطقه یک‌پایتخت برای این اقدام انتخاب و مقرر شد تا همزمان با روز درختکاری و با حضور و همراهی خانواده‌های اهدا‌کنندگان و گیرندگان اعضای پیوندی، تعدادی نهال در این بوستان‌ها کاشته شود.

همچنین در این بوستان مقرر است فعالیت‌های فرهنگی انجمن اهدای عضو ایرانیان در راستای ارتقای فرهنگ مقدس اهدای  انجام شود.

جشن نفس همه‌ساله با حضور خانواده‌های اهدا‌کنندگان، گیرندگان اعضای پیوندی، هنرمندان و ورزشکاران و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی برگزار می‌شود. مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: این مراسم محفلی است برای بزرگداشت بیماران مرگ مغزی که با اهدای اعضایشان زندگی دوباره‌ای به انسان‌های دیگر می‌بخشند و با توجه به اینکه درحال حاضر حدود ۲۵ هزاربیمار منتظر اهدای عضو در کشور وجود دارد و روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار به‌علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند نیاز به فرهنگسازی در این زمینه به‌شدت احساس می‌شود. ضمن اینکه سالانه حدود 5تا 8هزار مورد مرگ مغزی در کشور ما رخ می‌دهد که 50درصد از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند؛ اما هم‌اکنون تنها یک‌چهارم این موارد به اهدای عضو می‌رسد که اگرچه علت آن متفاوت است اما مهم‌ترین آن دلایل فرهنگی و عدم‌‌باور خانواده‌ها به موضوع مرگ مغزی است. به همین سبب امیدواریم چنین اقداماتی که با هدف توسعه و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه انجام می‌شود بتواند از مرگ منتظران در صف اهدای عضو بکاهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید