• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221527
+
-

پسماند در سالی که گذشت

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند با اشاره به طرح مسیر سبز- ایران پاک در استان‌های کشور، گفت: در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیستی کشور، موضوع عدم‌مدیریت اصولی پسماندها به‌ویژه درحاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و طبیعی و پراکنش انواع پسماندها به‌ویژه پلاستیک، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و... است که علاوه بر زشت و نازیباکردن سیمای طبیعت، موجب ایجاد آلودگی و تخریب منابع زیستی(آب، خاک و...) و بروز اثرات سوء بهداشتی و محیط‌زیستی می‌شود و این موضوع با توجه به حضور گسترده مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات نوروز و از طرفی نبود زیرساخت‌های گردشگری و برنامه‌ریزی مطلوب به‌منظور بهره‌گیری معقول از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود تشدید خواهد شد.
مهدی خادم‌ثامنی درباره اهم اقدامات دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال‌۱۴۰۲ اظهار کرد: بخش مهمی از کار ما نظارت بر حسن اجرای قانون مدیریت پسماندها و ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با آن است که از طریق اخذ گزارش از دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی عملکرد آنها درخصوص وظایف محوله در قانون مدیریت پسماندها، اخذ گزارش از ادارات کل حفاظت محیط‌زیست درخصوص تشکیل کارگروه‌های استانی مدیریت پسماندها، تشکیل منظم و ماهانه جلسات کارگروه ملی مدیریت پسماندها و بازدیدهای استانی و میدانی این مهم را به انجام رساندیم.
خادم‌ثامنی ضمن تأکید بر نقش کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند کشور، گفت: در سال گذشته، ۳۲ جلسه کمیته تخصصی ذیل کارگروه ملی مدیریت پسماندها تشکیل شد. همچنین اتمام اصلاحیه ضوابط اجرایی مدیریت پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته، مشارکت تخصصی در تدوین دستورالعمل تعیین تعرفه مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی، مشارکت تخصصی در تدوین استاندارد پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و مشارکت در تدوین احکام برنامه هفتم توسعه درخصوص مدیریت پسماندها از اقدامات مهم این دفتر بود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث بین‌المللی نیز شرکت در اجلاسیه‌های بین‌المللی کنوانسیون‌ها (COP) و میناماتا و ارائه نظرات و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران درخصوص اصلاحیه‌های کنوانسیون‌های بازل، میناماتا و استکهلم صورت پذیرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید