• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221497
+
-

نخستین بخشش سال 1403ثبت شد

گذشت از قصاص به حرمت رمضان

دادسرا
گذشت از قصاص به حرمت رمضان

پدر و مادر پسری جوان که 6سال قبل در جریان درگیری به دلیل مسئله‌ای جزئی و پیش پا افتاده، جانش را از دست داده بود، به‌خاطر رضای خدا و حرمت ‌ماه رمضان، قاتل پسرشان را بخشیدند تا نخستین بخشش سال در پایتخت به نام آنها ثبت شود.
به گزارش همشهری، پرونده این جنایت قریب به 6سال قبل در پایتخت به جریان افتاد. روز حادثه پسری 30ساله سوار بر پراید خود به یکی از محله‌های جنوبی پایتخت رفت تا دوستش را ملاقات کند. وی در جست‌و‌جوی جای پارک بود و به محض اینکه جایی را کنار پنجره ساختمانی یافت، به سمت آنجا رفت و ماشینش را پارک کرد، اما در همان لحظه پسری جوان سرش را از پنجره ساختمان بیرون آورد و به راننده پراید اعتراض کرد و خواست که در آنجا پارک نکند. با این حال راننده پراید مدعی بود جایی که ماشینش را پارک کرده، هیچ مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و همین مسئله باعث شروع مشاجره میان آنها شد که پایان تلخی داشت.

گزارش یک قتل
دقایقی از مشاجره میان 2مرد جوان گذشته بود که موبایل کشیک ویژه قتل تهران به صدا درآمد و گزارش یک درگیری مرگبار به بازپرس وی‍ژه قتل اعلام شد. مأموران برای انجام تحقیقات راهی محل حادثه شدند و دریافتند که پسر جوانی بر اثر تصادف عمدی به قتل رسیده است. شاهدان می‌گفتند که راننده پراید پس از مشاجره با جوان 22ساله بر سر محل پارک ماشینش، او را زیر گرفته و سپس فرار کرده است. اگرچه پسر جوان برای درمان به بیمارستان انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت، اما شدت حادثه به حدی بود که او جانش را از دست داد. در این شرایط بود که مأموران، تحقیقات خود را برای بازداشت راننده پراید که شاهدان می‌گفتند تعمدی، مقتول را زیر گرفته بود، آغاز کردند. با توجه به سرنخ‌های موجود، راننده پراید خیلی زود شناسایی و توسط مأموران دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

ندامت
عامل جنایت مردی 30ساله بود که در ابتدا قبول نمی‌کرد عمدا، مقتول را زیر گرفته، اما وقتی دید شواهد و مدارک علیه وی است، لب به اعتراف گشود و به قتل اعتراف کرد. او گفت: ماشینم را داخل کوچه‌ای پارک کردم که ناگهان پسری جوان سرش را از پنجره بیرون آورد و گفت جای پارک آنهاست و هیچ‌کس حق ندارد، در کنار ساختمان آنها پارک کند. می‌گفت پنجره‌شان هم باز است و صدای پارک ماشین، برایشان ایجاد مزاحمت می‌کند. من اما چند دقیقه‌ای بود که به‌دنبال جای پارک می‌گشتم و واقعا کلافه شده بودم. اعتراض پسر جوان هم مرا عصبی کرد و گفتم حاضر نیستم ماشینم را از آنجا بردارم. همین موجب شد تا درگیری میان ما شکل بگیرد. وی ادامه داد: پسر جوان از ساختمان خارج شد و از من خواست تا هرچه زودتر آنجا را ترک کنم. من هم که به‌شدت عصبانی بودم عمدا او را زیر گرفتم، اما قصد کشتن او را نداشتم. بعد از قتل هم فرار کردم و وقتی شنیدم او فوت شده به‌شدت ناراحت شدم و عذاب وجدان دارم. الان هم آرزویم این بود که زمان به عقب بازمی‌گشت و من هرگز مرتکب چنین اشتباهی نمی‌شدم.

مکث
نجات یک زندگی

بررسی‌ها حکایت از این داشت که مقتول 22ساله بوده و به‌تازگی نامزد کرده است. خانواده او که داغشان سنگین بود با مراجعه به دادسرای جنایی تهران درخواست قصاص قاتل را کردند. پس از تکمیل تحقیقات، پرونده به دادگاه کیفری فرستاده شد و متهم پای میز محاکمه رفت. با حکم دادگاه، عامل این درگیری مرگبار به قصاص محکوم شد و قضات دیوان عالی کشور مهر تأیید را بر رأی صادر شده زدند. به این ترتیب پرونده روی میز شیما جعفرمحمدی، دادیار شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار گرفت و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد. در این شرایط بود که از زندان خبر رسید، عامل جنایت رفتارهای مناسبی در پیش گرفته و در انجام کارهای خیر نیز فعالیت‌های متعددی دارد. همین کافی بود تا دادیار دادسرا جلسه صلح و سازش برگزار کند، اما پدر و مادر مقتول هنوز نتوانسته بودند با رنج از دست دادن پسرشان کنار بیایند؛ به همین دلیل اصرار بر قصاص قاتل داشتند. با این حال تلاش دادیار اجرای احکام ادامه داشت و در شرایطی که نام جوان قاتل در لیست افراد اعدامی قرار گرفته بود، پدر و مادر مقتول در شعبه سوم اجرای احکام حاضر شدند و بدون هیچ قید و شرطی به قاتل پسرشان زندگی بخشیدند. آنها حتی حاضر به دریافت دیه هم نشدند و تنها خواسته‌شان این بود که قاتل پس از آزادی راه درستی را در پیش بگیرد. پدر و مادر مقتول گفتند که به‌خاطر رضای خدا و حرمت‌ماه رمضان به قاتل پسرشان زندگی می‌بخشند. به این ترتیب نخستین بخشش سال جدید پایتخت با رضایت این پدر و مادر ثبت شد تا قاتل به‌زودی از لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه برود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید