• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80753
+
-

طرح اصلاح باغ‌های چهارمحال و بختیاری در دستور کار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با تصویب پرداخت ۵۰ درصد هزینه یارانه‌ای نهال، طرح اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی و توسعه باغ‌های چهارمحال و بختیاری در دستور کار دولت قرار گرفت.

«ذبیح الله غریب» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این طرح به منظور افزایش تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری با حمایت مستقیم دولت در سطح باغ‌های این استان اجرا می‌شود. 
وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و حمله آفات، بیماری‌ها و ضعف درختان در باغ‌های استان گفت: با اجرای طرح درجه‌بندی باغ‌های استان، باغ‌های درجه ۳ حذف و با کشت نهال‌های جدید، اصلاح شده و از طریق اعتبارات یارانه‌ای استانی احیا می‌شوند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: با برنامه‌‌ریزی انجام شده در سال جاری ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های استان اصلاح و ۶۵۰ هکتار باغ جدید جایگزین شود.
وی با بیان این‌که بیشترین سطح باغ‌های درجه ۲ استان به ترتیب در شهرستان‌های سامان و بن وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات اصلاح و احیای باغ‌های درجه ۲ با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ نیز در دستور کار قرار دارد.

غریب در خصوص اصلاح سیستم آبیاری باغ‌های استان نیز گفت: با تغییر روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری قطره‌ای و نوین، شیوع آفات، بیماری‌های باغی و مصرف آب در سال جاری 6/0 درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با ابلاغ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ۵۰ درصد هزینه‌های طرح بازسازی و نوسازی باغ‌ها در استان به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری مناسب و صرفه‌جویی در آب اقداماتی را انجام داده است، افزود: اولویت افزایش درآمد بهره‌برداران و افزایش بهره‌وری است که بیش از ۷۲ درصد اراضی شهرستان سامان به سامانه آبیاری‌ نوین مجهز شده است‌.چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن محصولات باغی، زراغی، دامی، شیلات و عسل به عنوان یکی از قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید