• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206057
+
-

پشت پرده شایعه تعطیلی باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران چیست؟

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

 چند روز قبل بود که خبری عجیب و البته غیرواقعی با عنوان «تلاش برای تبدیل فضای بزرگ‌ترین باغ علم نوجوان کشور به فروشگاه تجاری» در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازنشر و حتی در ادامه به تیتر برخی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری تبدیل شد. دلیل این موضوع هم تجاری‌سازی‌ و درآمدزایی بیشتر برای باغ کتاب اعلام شده بود. به‌نظر می‌رسد پایان قرارداد بهره‌بردار باعث شد تا شایعه تعطیلی و جمع‌آوری باغ علم نوجوان مطرح شود، هرچند این شایعه در همان روزها توسط مدیریت باغ کتاب تکذیب و در این خصوص توضیحاتی ارائه شد و شفاف‌سازی‌ صورت گرفت تا رسانه‌ها و مردم در جریان اصل ماجرا قرار بگیرند، در بخشی از این تکذیبیه آمده بود: « شرکت مرصاد دانشگاه تهران بهره‌بردار باغ علم نوجوان است که قراردادش ۳۱‌شهریور به اتمام رسیده و مسئولان باغ کتاب در هر دوره و در آستانه اتمام قرارداد بهره‌بردار، با بررسی عملکرد و اثرگذاری آنها درباره ادامه یا قطع همکاری تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابراین تغییر بهره‌بردار باغ علم نوجوان و جایگزینی بهره‌بردار جدید به ‌معنای از بین رفتن و تعطیل شدن باغ علم نوجوان نیست، بلکه استفاده بهینه از فضای مذکور با هدف خدمت‌رسانی بهتر و مفیدتر به کودکان و نوجوانان شهر تهران را با مدیریتی پویاتر ممکن می‌سازد.»
در ادامه باغ کتاب تهران با دعوت از رسانه‌ها، خبرنگاران را از نزدیک در جریان آخرین وضعیت «باغ علم نوجوان» و «باغ علم کودک» و فعالیت‌ها و امکانات آن قرار داد. در این بازدید مشخص بود نه‌تنها هیچ تعطیلی و کوچک‌سازی‌ای‌ صورت نگرفته است که برنامه‌هایی برای گسترش و توسعه این بخش انجام شده یا در دست انجام است؛ ازجمله این برنامه‌ها، اضافه شدن 3دستگاه جدید و به روزرسانی و آپدیت آنها براساس علوم جدید است. همچنین بازدید از این باغ علم‌ها یک‌بار در طول سال برای تمام مدارس دولتی در تمام مقاطع تحصیلی رایگان است. بازدید از این باغ علم‌ها که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و منطبق بر دروس علمی مدارس است، حدود 2ساعت زمان می‌برد.
مجید صادقیان، قائم‌مقام باغ کتاب تهران با رد هرگونه تغییر کاربردی در این مجموعه گفت:«هیچ‌گونه تغییر کاربردی در باغ علم نوجوان و کودک انجام نشده است. ضمن اینکه ما به‌دنبال توسعه در این بخش هستیم. مجموعه باغ کتاب تهران فضای بسیار وسیعی در حدود 6500مترمربع را به بخش حوزه علمی اختصاص داده و به این بخش سوبسید خوبی داده می‌شود.» صادقیان درخصوص قیمت‌ محصولات ارائه شده در مجموعه باغ کتاب تهران هم گفت:«ما نمی‌توانیم در مسئله قیمت‌گذاری دخالت مستقیم داشته باشیم. البته اگر شکایتی برسد، رسیدگی می‌کنیم. مسئولیت این موضوع با سازمان تعزیرات حکومتی است و درحال برنامه‌ریزی هستیم تا نمایندگان این سازمان برای نظارت بر نرخ کالاها و رسیدگی به شکایت‌های احتمالی در مجموعه حضور داشته باشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید