• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80348
+
-

رژه صلح و دفاع

رئیس‌جمهور: مرد دفاع و مذاکره هستیم نه اهل تسلیم

دفاعی
رژه صلح و دفاع

مراسم رژه نیروهای مسلح دیروز در مراکز استان‌های کشور برگزار شد اما چشم‌ها به دو جا بیشتر از بقیه بود؛ تهران و بندرعباس، ‌جایی که حسن روحانی و علی لاریجانی به‌عنوان سخنرانان اصلی مراسم رژه هم از طرح ایران برای صلح منطقه سخن گفتند و هم از کارآزمودگی نیروهای مسلح برای روز دفاع. در این میان بالستیک‌ها و جنگ‌افزارهای جدید ایران به نمایش گذاشته شد؛ در بندرعباس رژه ملی دریایی و هوایی اقتدار نظامی ایران را درخلیج‌فارس به رخ کشید. در رژه گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس در تهران 18فروند موشک بالستیک نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد. این موشک‌ها از نوع قدر، عماد، سجیل، خرمشهر و قیام بودند. خبرگزاری تسنیم نوشته است موشک ۲هزارکیلومتری «خرمشهر» در حالی به‌نمایش درآمد که یک سر جنگی جدید ‌روی آن نصب شده بود. موشک خرمشهر آخرین محصول معرفی‌شده کشور در رده بالستیک‌های برد بلند است و رونمایی آن بازتاب‌های زیادی بین تحلیلگران حوزه موشکی در دنیا داشت. سامانه سوم خرداد که اخیرا پهپاد آمریکایی را ساقط کرده بود از جلوی جایگاه عبور داده شد؛ در بندرعباس نیز سکوی پرتاب دو فروندی موشک بالستیک دزفول در معرض دید عموم قرار گرفت

از خطاهای همسایه‌ها می‌گذریم
رئیس‌جمهور شکاف میان ملت‌های منطقه را خواسته آمریکا و صهیونیسم دانست و گفت: با همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و از خطاهای گذشته آنها نیز می‌گذریم.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس با تأکید بر اینکه «با اقتدار نیروهای مسلح و ملت بزرگ، دشمن جرأت تعدی به ایران اسلامی را نخواهد داشت»، اظهار داشت: ما مرد دفاعیم و اهل تسلیم نیستیم و اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند. 
روحانی با اشاره به جنگی که به تعبیر او با نام جنگ عفلقیان و بعثی‌ها به ملت ایران تحمیل شد گفت: ارتجاع عرب با پول‌هایی که در اختیار عفلقیان قرار دادند و با بندرهایی که در اختیارشان گذاشتند، نتوانستند در مقابل اراده، وحدت، ایستادگی و یکپارچگی ملت ایران کاری کنند و جنگ تحمیلی 8ساله در کنار خسارت‌های فراوانش ارزش‌های زیادی برای ما داشت و به تعبیر رهبر انقلاب جنگی بود که برای ما گنج به ارمغان آورد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: به خاطر موفقیت‌ها در همان جنگ بود که امروز دشمنان این سرزمین را برای تجاوز به آب و خاک و سرزمین ما و تحمیل جنگی دیگر بر این ملت، به تردید و پشیمانی وا داشته است و دشمنان امروز جرأت تصمیم‌گیری در برابر نیروهای مسلح بزرگ ایران و ملت یکپارچه و مقاوم ما ندارند و نخواهند داشت. 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما اهل منطق و مذاکره هستیم اما اهل ذلت و تسلیم نیستیم، ما مرد دفاع و ایستادگی هستیم، اما مرد تجاوز به مرزهای دیگران نیستیم؛ همانگونه که اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند.
روحانی با اشاره به حضور آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران در منطقه، گفت:‌ هر کجا که دشمنان ما و آمریکایی‌ها در منطقه حضور پیدا کردند به‌عنوان بازیگر «امنیت‌زدا»، حضور یافتند چه در افغانستان، چه عراق و چه خلیج‌فارس و هر جای منطقه، ناامنی را به ارمغان آوردند. اما هر جا نیروهای مسلح ایران حضور داشتند به‌عنوان نیروهای «امنیت‌زا» بودند که امنیت را برای منطقه به ارمغان آوردند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: منطق ما، منطق خلیج‌فارسی است که امنیت آن از درون باشد، لذا امنیت خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، درون‌زاست و حضور نیروهای خارجی در این منطقه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

به صلح منطقه کمک می‌کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس در مراسم رژه ملی نیروهای مسلح که در بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه کشورهای عربی باید بدانند که آمریکا به آنان نگاه ابزاری دارد و به‌زبان تحقیر با آنها صحبت می‌کند، خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که همه ملت‌های مسلمان مخصوصاً همسایگان ایران با اخوت و برادری کنار یکدیگر بوده و ما بهترین روابط را با هم داشته باشیم و قدرت و انرژی خود را برای مقابله با بیگانگان و صهیونیست‌ها به‌کار ببریم. لاریجانی اضافه کرد: خونریزی و برادرکشی در منطقه ظلم به همه ملت‌های اسلامی است و ملت ایران آمادگی دارد به همه کشورهای منطقه کمک کند. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم نیروهای مسلح ایران اسلامی آمادگی دارند تا به زندگی عزتمندانه ملت‌های مسلمان و تقویت وحدت و برادری کمک کنند و همه همت نیروهای مسلح ما ایجاد امنیت پایدار در منطقه به‌دست خود ملت‌های مسلمان است. وی ادامه داد: آمریکا و صهیونیست‌ها عوامل مسئله‌سازی در منطقه هستند و امروز رئیس‌جمهور آمریکا عدم‌تعهد این کشور نسبت به هر پیمانی را عیان ساخته و آمریکا با صراحت از معامله قرن سخن می‌گوید تا رژیم صهیونیستی را بر ملت‌های اسلامی مسلط کند. لاریجانی با تذکر اینکه ایجاد ائتلاف برای امنیت آبراه تنگه هرمز توسط آمریکا وسیله جدیدی برای چپاول منطقه است، خاطرنشان کرد: خود کشورهای منطقه این توان را دارند که امنیت را برقرار کنند و نیروهای مسلح ایران اسلامی اجازه بازی با خلیج‌فارس برای ناامن‌سازی منطقه را نمی‌دهند و ما مطرح کردن اینگونه ائتلاف‌ها را شروع بازی جدیدی برای ناامن‌سازی منطقه می‌دانیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید