• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79566
+
-

اخطار به آمریکا

مقامات ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام داده‌اند هرگونه حمله ای با واکنش سریع و نامحدود ایران مواجه خواهد شد

ایران در یادداشت رسمی به دولت آمریکا که از طریق سفارت سوئیس در تهران ابلاغ شده به کاخ سفید درباره عواقب حمله احتمالی علیه ایران هشدار داده است. در این یادداشت که روز دوشنبه به سفارت سوئیس ارائه شده ارتباط ایران با حمله اخیر به تاسیسات آرامکو تکذیب و اظهارات مقامات آمریکایی درباره ایران محکوم شده است.

به گزارش همشهری، در این نامه همچنین هشدار داده شده درصورت اقدام خصمانه علیه ایران، کشورمان به سرعت و به‌شدت به آن واکنش نشان می‌دهد و این واکنش محدود به منشأ تهدید نخواهد بود. ایران 2‌ماه قبل پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج‌فارس و تهدید ترامپ مبنی بر حمله به ایران یادداشت مشابهی به دولت آمریکا داد و تهدید کرد هرگونه اقدامی با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.

منابع نزدیک به انصارالله یمن می‌گویند تصاویری از لحظات شلیک به سمت آرامکو در دست دارند که زمان، موقعیت و نحوه عملیات اخیر و کذب بودن ادعای عربستان و آمریکا مبنی بر شلیک از خاک ایران را به خوبی نشان می‌دهد.
از سوی دیگر این منابع گفته‌اند نیروهای انصارالله عملیات اخیر را به شکلی پیچیده و حساب شده و از داخل خاک عربستان انجام داده‌اند و به همین دلیل سعودی‌ها و عربستان دچار سردرگمی شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش به حمله به آرامکو نوشت: می‌دانیم کار چه‌کسی بوده، ما بسته به تأیید موضوع، آماده اقدام نظامی هستیم، او البته در توییت بعدی خود از اظهارات اولیه عقب نشست و نوشت: به نفت خاورمیانه نیازی نداریم ولی به متحدانمان کمک می‌کنیم. دیروز علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تأکید کرد: سیاست راهبردی ایران، کاهش تنش، اجتناب از هرگونه درگیری و رفع بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگوست. لیکن با آمادگی کامل هرگونه قصد و اقدام برای تعرض به کشور و یا منافع جمهوری اسلامی را زیرنظر داشته و به شدیدترین وجه که می‌تواند موجب شگفتی متجاوزین باشد به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع و همه‌جانبه خواهیم داد.
او همچنین تأکید کرد که سلاح‌های یمنی‌ها توسط خود آنان طراحی و ساخته شده و منتسب کردن آن به دیگران، فرار به جلو است.

باروت به منطقه می‌فرستید و به دیگر کشورها اتهام می‌زنید

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت به ماجراهای منطقه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز خواهان درگیری در منطقه نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: باید بدانیم که ملت یمن آغازگر درگیری‌ها نبودند، بلکه عربستان سعودی، امارات، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی بودند که در منطقه جنگ را به راه انداخته و یمن را ویران کرده‌اند. رئیس‌جمهور افزود: چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته 400میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، یک عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود؟ 
روحانی اظهار داشت: یمنی‌ها، مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار نداده‌اند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کرده‌اند تا به دشمنان خود هشدار دهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به‌دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگ‌افروزی بوده و از 19سال گذشته تاکنون هرجا در منطقه ازجمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج‌فارس آمدید، ناامنی را با خود آورده‌اید. وی ادامه داد: بیایید یک‌بار هم برای ملت‌های منطقه صلح بیاورید؛ چرا همواره برای ملت‌‌های منطقه باروت می‌فرستید و به آنان کمک نمی‌کنید و پس از آن به دیگر کشورها اتهام‌زنی می‌کنید و این در حالی است که هیچ‌کس این اتهام را باور نمی‌کند.

منطق یمن روشن است

وزیر دفاع در حاشیه جلسه چهارشنبه هیأت دولت نقش ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را رد کرد. به گزارش ایسنا، سرتیپ امیر حاتمی با رد برخی اظهارات درباره نقش داشتن ایران در این عملیات، گفت: فکر می‌کنم موضوع بسیار روشن است. این اتفاق بین 2کشور در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است و یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند. او با بیان اینکه منطق کار یمنی‌ها روشن است، ادامه داد: کشوری که سالیان سال تحت حملات شدیدی بوده و تعداد زیادی تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنین کاری زده است. به لحاظ نظامی نیز این موضوع دور از ذهن نیست؛ حدود 2سال قبل یمنی‌ها عملیاتی علیه یک فرودگاه در امارات انجام دادند و طی آن یک موشک با برد 1200کیلومتر را شلیک کردند؛ هرچند به‌نظر می‌آمد این شلیک از دقت لازم برخوردار نیست اما اینکه یمنی‌ها بعد از 2سال به دقت بالایی رسیده باشند از لحاظ نظامی قابل‌قبول است. 
وزیر دفاع تأکید کرد که برای عربستان از این جهت کاملا روشن است که این موضوع متعلق به درگیری‌هایی میان 2کشور است، چراکه از طرف مقابل انگیزه کامل وجود دارد. امیر حاتمی همچنین با اشاره به تلاش‌هایی برای باز شدن پای ایران به درگیری‌های منطقه‌ای تصریح کرد: دلیل اینکه دیگران را ازجمله جمهوری اسلامی ایران در این خصوص متهم می‌کنند نیز کاملا روشن است؛ عربستان و رژیم صهیونیستی کشورهایی هستند که از ابتدا به‌دنبال کشیدن پای آمریکایی‌ها به درگیری‌های منطقه بوده‌اند و آرزویشان همواره این بوده که چنین اتفاقی بیفتد. بر همین اساس تلاش کرده‌اند تا از هر حادثه جنگی که میان 2کشور اتفاق می‌افتد هدف خود را دنبال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید