• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79246
+
-

پروژه سبزه میدان ۲ ساله اجرا می‌شود

براساس قرارداد بین شهرداری و پیمانکار، زمان اجرای پروژه سبزه‌میدان ۲ سال در نظر گرفته شده است. برای آگاهی شهروندان زنجانی از روند این عملیات، تابلو روزشمار در محل پروژه نصب می‌شود. 

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در این خصوص به ایرنا گفت: پیمانکار هماهنگی‌های لازم را برای تجهیز کارگاه عملیات اجرایی پروژه سبزه‌میدان انجام داده است و، با استقرار تدریجی امکانات لازم، طی چند روز آینده این مهم تحقق می‌یابد. 

حمیدرضا حمیدی اظهار کرد: در صورتی که پیمانکار در اجرای پروژه تاخیر داشته باشد، برای هر ماه ۲ میلیارد تومان جریمه در نظر گرفته شده است و از طرفی به ازای هر ماه تعجیل نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان تشویق اضافه بر قرارداد پرداخت خواهد شد.
 
وی افزود: در این طرح، پوشش گیاهی نیز مورد توجه قرار گرفته است و از درختانی منطبق با آب‌وهوای این شهر و با عمر بالا استفاده خواهد شد و با توجه وضعیت جوی و فرارسیدن فصل سرما این مهم به پیمانکار اعلام شده است که اجرای طرح متوقف نخواهد شد. 

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان این‌که در اجرای این طرح خیایان زینبیه زنجان بسته نخواهد شد، در خصوص ویژگی‌های طرح قبلی و فعلی سبزه‌میدان توضیح داد: در طرح قبلی ۱۲۴ هزار مترمربع بارگذاری ساختمانی وجود داشت که ۸۵ هزار متر‌مربع آن تجاری در نظر گرفته شده بود یعنی به اندازه کل مغازه‌های واقع در خیابان سعدی محدوده (ارتش تا انقلاب) و خیابان امام (آزادی تا امیرکبیر) که یک مرکز تجاری عظیم را شامل می‌شد. 

حمیدی یادآور شد: در طرح فعلی، کل بارگذاری ساختمانی 4 هزار متر‌مربع است و فقط 2500 متر‌مربع آن تجاری خواهد بود و به عبارتی دیگر سبزه‌میدان یک میدان شهری است. 

وی گفت: در ساختار سنتی بافت مرکزی زنجان 4 عنصر مسجد جامع به عنوان محل عبادت و برآورده‌کننده نیاز معنوی مردمان این شهر، بازار سنتی به عنوان مرکز تجارت و ‌کسب‌وکار و برآورده‌کننده نیاز مادی مردم، خانه ذوالفقاری، دارایی و شهربانی به عنوان عنصر حکومت و اقتدار و برقرار‌کننده نظم و امنیت مردم و در نهایت سبزه‌میدان قدیم به عنوان فضای تفریحی و برآورده‌کننده نیاز فراغت و استراحت مردم، شهر کاملی را به وجود آورده بودند. 

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان کرد: در طرح قبلی، ساخت مجتمع تجاری بزرگ در سبزه‌میدان علاوه بر فلج کردن بازار سنتی و مراکز تجاری مرکز شهر، ساختار سنتی فوق را فرومی‌ریخت حال آن‌که در طرح فعلی این ساختار تکمیل و تقویت می‌شود و عاملی برای تقویت بازار و محل‌های تجاری مرکز شهر به شمار می‌آید و در واقع سبزه‌میدان از رقیب بازار به رفیق بازار بدل خواهد شد. 

حمیدی ادامه داد: در طرح قبلی سبزه‌میدان 2400 واحد پارکینگ پیش‌بینی شده بود یعنی امکان پارک ۱۰ هزار خودرو در روز بود که ورود و خروج این میزان خودرو و نحوه رسیدن آنها به این نقطه از شهر معضلات فراوان ترافیکی را ایجاد می‌کرد. 

وی افزود: بر این مبنا، با حضور در شورای شهر به کمک دیگران طرح قبلی سبزه‌میدان متوقف و مسیر آن تغییر داده شد و بدون اغراق این اقدام شهر زنجان را از باتلاق بزرگ نجات داد.

به اذعان پیروز حناچی شهردار تهران، مهندس مالواجرد معاون وزیر مسکن، مشاور طراح قبلی و فعلی سبزه‌میدان، شورای عالی شهرسازی و معماری و بسیاری از کارشناسان و مدیران استانی تغییر این طرح بهترین و صحیح‌ترین اقدام بود. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: پس از طی مراحلی پیمان‌سپاری پروژه سبزه‌میدان با 7 رأی موافق و فقط با ۲ رأی مخالف به تایید اعضای شورای شهر رسید. طرح معماری پروژه نیز با 7 رأی مصوب شده بود. 

حمیدی یادآور شد: مبلغ پیشنهادی شرکت برنده ۶۵۰ میلیارد ریال است که در این پروژه با توجه به نوسان قیمت‌ها ضریب تعدیل قابل اعمال بوده است. بر این اساس درصدهای اعلامی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعمال خواهد شد. 

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم با اعمال ضریب تعدیل، هزینه نهایی اجرای پروژه به هزار میلیارد ریال برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید