• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221884
+
-

سیاست‌های کلی نظام سلامت 10ساله شد، اما اجرا نشد

مریم سرخوش؛ روزنامه‌نگار

فروردین93 بود که سند سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و از آن زمان تاکنون 3دولت بر سر کار آمده‌اند. اما به‌گفته دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی موارد انجام شده طی یک دهه گذشته ناظر بر سیاست‌های ابلاغی نبوده، تمام اقدامات انجام شده در حوزه‌های مرتبط با سلامت طبق همان شکل سنتی اجرایی شده و قانون یا آیین‌نامه‌ای منطبق بر سیاست‌های ابلاغی تصویب نشده است. او با بیان نکاتی درباره اجرایی نشدن این شاخص‌ها تأکید می‌کند: «تداوم پیشرفت‌های جامعه پزشکی و راه برون‌رفت از برخی چالش‌ها تنها عمل به این سند و جلوگیری از تدوین بخش‌نامه‌ها و مقرراتی‌ متضاد با این سند است.»‌
ارتقای شاخص نجات مادران: درباره ارتقای شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب‌غربی، ایران در شاخص مرگ‌ومیر مادران باردار، جزو کشورهای برتر جهان به شمار می‌رود اما در برخی از زمینه‌ها اول نیستیم.
رشد کیفیت مراقبت‌های سلامت: کیفیت، ایمنی و مراقبت‌های سلامت طی ۱۰سال گذشته رشد کرده و در مسائلی مانند اعتباربخشی بیمارستان‌ها، ایمنی بیماران به‌صورت علمی بررسی شده و ملاک ارزیابی بیمارستان‌ها قرار گرفته است.
پوشش بیمه بیشتر شد: تمام افراد جامعه تقریبا به‌صورت ۱۰۰درصدی از بیمه پایه برخوردارند و دهک‌های یک تا ۳ جامعه به‌صورت رایگان بیمه شدند.
غفلت از حوزه توانبخشی: همین حالا تمامی حوزه‌ها در وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های این مجموعه دارای معاونت‌های متفاوتی است اما حوزه توانبخشی متولی خاصی ندارد.
عقب‌ماندگی در حوزه پیشگیری: در بند۲ این سیاست درباره اولویت پیشگیری بر درمان هم اتفاق خاصی رخ نداده و هنوز هم ساختار ما بیشتر درمان‌محور است. در حوزه پیشگیری شامل نظام ارجاع و پزشک خانواده هم حرکت خاصی طی یک دهه گذشته انجام نشده است.
طرح‌های توسعه بدون پیوست سلامت: براساس سیاست‌های ابلاغی قرار بود طرح‌های توسعه‌ای بدون پیوست سلامت اجرایی نشود اما تمام پروژه‌های صنعتی، ساختمانی، عمرانی، کشاورزی و شهرک‌های مسکونی طی یک دهه گذشته بدون پیوست سلامت بوده‌اند.
تعرفه‌ها واقعی نشد: تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و براساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی محقق نشده و تعرفه‌های پزشکی دستوری است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید