• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222943
+
-

پروژه یادگار امام ره یک‌گام به اجرا نزدیک‌‌تر شد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از رفع بیشتر معارضان پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) خبرداد.
به‌گزارش همشهری، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درجریان بازدید از پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام اجرای این پروژه را کاری بسیار پیچیده اما راهگشا دانست و گفت: رفع معارضان این طرح در حال اتمام است و تنها چند ملک شخصی باقی مانده که رفع این موارد نیز به‌زودی به اتمام می‌رسد. وی درخصوص سختی کار اجرای این پروژه و تلاش دوره ششم مدیریت شهری برای اتمام این طرح بیان کرد: احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام پروژه‌ای بود که از قبل آغاز شده، اما چون پیچیده بود و مشکلات زیادی داشت، در دوره قبلی متوقف ماند و رها شد، به‌طوری‌ که به‌گفته پیمانکار، دستور داده شد شمع‌هایی که اجرا شده بود قطع شود. البته این کار انجام نشد و امروز می‌بینیم همین شمع‌ها قابل استفاده است و پایه پل‌ها روی آن قرار می‌گیرد.

هماهنگی برای ساخت تونل 350متری
رئیس شورای شهر تهران شاخه غربی بزرگراه یادگار امام را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر برشمرد و تصریح کرد: این طرح به زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. تونل ۳۵۰ متری‌ای که قرار است اجرا شود در فضای سختی از لحاظ موقعیت منازل مسکونی قرار دارد، اما اقدامات آن انجام شده و به هماهنگی‌های لازم با پلیس و شورای تامین شهرستان و استان نیاز دارد.  او با اشاره به اتصال پروژه تا آزادراه تهران- ساوه از مردم خواست در این زمینه همکاری داشته باشند و مسیر طولانی‌تری طی کنند تا با بهره‌برداری از این پروژه مهم از مزایای آن بهره‌مند شوند.
چمران با اشاره به درنظر گرفتن اصول مهندسی در اجرای این پروژه گفت: ما شهر و زندگی شهری را با یک بزرگراه قطع نکردیم، همان‌گونه که در بزرگراه نواب می‌بینیم و از لحاظ شهرسازی درست نیست.  او افزود: در این طرح تردد به‌خوبی صورت می‌گیرد، به تونل و اگزوزفن نیاز ندارد و طی عملیاتی جدید، از فضای میانی معبر برای روشنایی تونل استفاده شده است.
چمران درخصوص جزئیات رفع معارضان پروژه نیز گفت: رفع معارضان پروژه کار بسیار مهمی بود؛ مواردی از دادگاه حکم ماده۹ گرفتند و در موارد دیگر نیز توافق با وزارت دفاع، آموزش و پرورش، ارتش و صاحبان املاک خصوصی چند سال به طول انجامید که در دوره ششم پیگیری‌های لازم برای حل این مسائل انجام شد.  وی افزود: گرچه رفع معارضان این پروژه زمان برد، اما دیگر به پایان رسیده و فقط تعدادی املاک شخصی باقی مانده که آن هم به‌زودی به اتمام می‌رسد.

اختصاص ۶.۵ همت اعتبار
پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های عمرانی پایتخت محسوب می‌شود که در دوره ششم مدیریت شهری به مرحله اجرا درآمده است.  
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به هزینه‌های اجرای این طرح گفت: 5هزار میلیارد تومان برای اجرای شاخه غربی پروژه یادگار امام و یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع معارضان این طرح اختصاص یافته است. هادی حق‌بین در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار‌امام گفت: ما هر نقطه‌ای را که بتوانیم با آن طرح را افتتاح کنیم در برنامه قرار داده‌ایم. برای اجرای مسیر غرب به شمال این طرح با فرودگاه مهرآباد هماهنگی شد و یک واحد سنگ‌بری که از معارضان طرح بود، تملک و رفع معارض شد. طی 5‌ماه آینده این مسیر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ترافیک محدوده رفع خواهد شد. او با اشاره به اینکه این پروژه از جنوبی‌ترین نقطه بزرگراه یادگار امام در میدان جی آغاز می‌شود و با عبور از اراضی آموزش و پرورش، ارتش و وزارت دفاع به بلوار بهار، بزرگراه شهید بروجردی، بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل می‌شود، درخصوص زمان آغاز اجرای طرح گفت: حجم قابل توجهی از کار در میدان جی صورت می‌گیرد و در جلسات برگزارشده با پلیس راهور طرح‌های ترافیکی نهایی شده است و به محض اینکه انسداد ترافیکی صورت بگیرد اجرای آن آغاز خواهد شد.

انتقال ترافیک روی پل تا 6‌ماه آینده
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره جزئیات زمانبندی اجرای این طرح گفت: در گام اول، میدان فتح، مسیر غرب به شمال که از مسیرهای اصلی است، ظرف 2 تا 3‌ماه آینده به‌سرعت اجرا خواهد شد و به‌دلیل پیش‌تنیدگی دهانه‌ها و تکنیک‌های اجرایی، تا ۶‌ماه آینده ترافیک روی پل منتقل خواهد شد.  حق‌بین همچنین بیان کرد: معارضان در طول اجرای طرح رفع شده‌اند و از بخش‌های بعدی این پروژه به‌تدریج بهره‌برداری خواهد شد.

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره مزایای تکمیل پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام گفت: بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، میدان فتح و معابر اطراف با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام سبک خواهد شد.
سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور با بیان اینکه این پروژه در پادگان جی از بزرگراه یادگار امام به پروژه آزادگان متصل می‌شود گفت: بار ترافیکی در بزرگراه آیت‌الله سعیدی، میدان آزادی و بزرگراه شیخ فضل‌الله سنگین است و اگر شاخه غربی به سمت میدان فتح، بلوار بهار و بزرگراه شهید بروجردی افتتاح شود، محله‌های بزرگراه آیت‌الله سعیدی و میدان آزادی که با گره‌های ترافیکی روبه‌رو بودند، سبک‌تر خواهند شد. وی با تأکید بر اهمیت تکمیل شاخه شرقی طرح ادامه داد: در بزرگراه بسیج به‌علت تردد کامیون‌ها ترافیک سنگین است و با اجرای شاخه شرقی این طرح، محله‌های ابوذر، نبرد و افسریه از ترافیک سنگین خارج خواهند شد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین اعلام کرد: در شمال تهران نیز به یک کمربندی نیاز داریم که از کنار کوه‌ها به بزرگراه ارتش متصل شود.

جزئیات تملک معارضان طرح
شهردار منطقه 9نیز جزئیات تملک معارضان پروژه را تشریح کرد. سیدرحیم مرتضوی گفت: ۴۰۰میلیارد تومان برای تملک بخشی از معارضان، ۲۲۰میلیارد تومان برای تملک اراضی ارتش و ۸۰۰میلیارد تومان برای تملک سوله‌های آموزش و پرورش و در مجموع، نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد. برای رفع معارضان شخصی نیز پیگیری‌های لازم صورت گرفت.
او با بیان اینکه ۴۲ملک با قیمت ۹۷۰میلیارد تومان شناسایی و قیمت‌گذاری شده‌اند گفت: ما ۵۴۰میلیارد تومان اعتبار از سازمان املاک و مستغلات دریافت کردیم و این درخواست را مطرح کردیم که اولویت‌ها از بین این ۴۲ساختمان اعلام شود تا بتوان تملک آنها را به نتیجه رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید