• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77282
+
-

حق نگهداری اعضای خانواده ایثارگران


امروز توجه به معلولان علاوه بر آنکه یک اقدام انسانی تلقی می‌شود، دولت‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای خود توجه ویژه‌ای به آن دارند. توجه به معلولان و لزوم حضور آنان در عرصه‌های اجتماعی تا آنجا پیش رفته است که نهادهای متعدد بین‌المللی به همین منظور تاسیس شده و دولت‌های زیادی به عضویت این نهاد درآمده‌اند.
هنگامی که قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در دولت و مجلس در حال بررسی بود، توجه مسئولان به فرزندان معلول ایثارگران معطوف شد. در تبصره یک ماده14 قانون جامع آمده است: سازمان بهزیستی کشور موظف است با اولویت نسبت به پذیرش فرزندان معلول ایثارگران در مراکز دولتی و غیردولتی اقدام نموده و خدمات مربوطه را به آنها ارائه نماید. اعتبارات مربوط به این خدمات از محل اعتبارات مصوب سازمان مذکور تامین و پرداخت می‌گردد. ایثارگرانی که برابر تعریف بند الف ماده یک قانون جامع شامل شهدا، جانبازان، اسرا، آزادگان و رزمندگان می‌شوند، در صورتی که فرزندان معلول داشته باشند، می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.
علاوه بر تبصره فوق، ماده22 قانون جامع بیان می‌دارد: بنیاد حسب مورد به همسر و والدین شاهد، جانبازان و آزادگان، که بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد دارای عائله تحت تکفل محجور و معلول (ذهنی، جسمی، حرکتی) باشند، علاوه بر پرداختی‌های موضوع این قانون، در صورتی که نسبت به نگهداری فرد یا افراد یاد‌شده در میان خانواده اقدام نمایند، حداقل به میزان یارانه موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پرداخت می‌نماید.
در تبصره یک ماده26 قانون جامع، والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی - حرکتی می‌باشند، پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول ماده‌26 یعنی حق پرستاری می‌شوند.در تاریخ 97/8/17 معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد از اجرایی‌شدن ماده‌22 قانون جامع به ایثارگران دارای عائله تحت تکفل محجور خبر داد. وی اعلام کرد: دستورالعمل اجرایی ماده22 و 26 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران توسط ریاست بنیاد ابلاغ شده است که پیش از این ماده26 این قانون اجرایی شده و ماده22 نیز از آبان‌ماه اجرا می‌شود و حدود 32هزار نفر به میزان یارانه موضوع قانون حمایت از حقوق معلولان در حکم حقوقی برخوردار خواهند شد.
هر‌ساله مبنای پرداخت یارانه موضوع قانون حمایت از حقوق معلولان توسط هیأت وزیران افزایش می‌یابد. سخنگوی دولت در تاریخ 98/6/6 علام کرد‌: با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی مقرر شد، معلولان درجه یک 627هزار تومان، معلولان درجه2، 560هزار تومان در مراکز روزانه دریافت کنند. همچنین در مراکز شبانه‌روزی معلولان درجه یک، 924هزار تومان و معلولان درجه2، 840هزار تومان دریافت خواهند کرد.
ربیعی افزود: برای بیماری‌های روانی مزمن، شدید و خیلی شدید دولت تصویب کرد که دریافتی داشته باشند. این دریافتی برای معلولان و سالمندان معلول و بیماری‌های مزمن یک میلیون و 110هزار تومان در مراکز شبانه‌روزی است.
ضمنا حق پرستاری نیز هر‌ساله مناسب با افزایش حقوق کارگران افزایش می‌یابد، بنابراین حق پرستاری در ماده26 و تبصره یک آن باید مناسب با افزایش حقوق کارگران تغییر کند.
ایثارگرانی که دارای شرایط فوق هستند، می‌توانند ضمن پیگیری از طریق بنیاد خواستار ایجاد و یا افزایش این حقوق قانونی بشوند و از این مزایا بهره‌مند گردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید