• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194215
+
-

سهمیه ایثارگران در بودجه ۱۴۰۲ 5

در بند ب ماده ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ موضوع کمک معیشت جانبازان، آزادگان، رزمندگان و معلولان شدید و خیلی شدید معسر فاقد شغل و درآمد به تصویب رسیده است. در این بند آمده است:بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح مکلفند در سقف اعتبارات مصوب مربوط به جانبازان و آزادگانِ معسرِ غیرحالت اشتغالِ فاقدِ شغل و درآمد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد که براساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دهک‌های درآمدی یک تا ۷ قرار دارند با اولویت دهک‌های درآمدی پایین‌تر، کمک معیشت ماهانه که میزان آن در چارچوب آیین‌نامه اجرایی مصوبه هیأت وزیران تعیین می‌شود، پرداخت کنند.

افزایش در سقف اعتبارات
 پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی متناسب با دهک‌های درآمدی گروه‌های مشمول این حکم اعمال خواهد شد‌، به‌نحوی که دهک‌های درآمدی پایین‌تر در چارچوب آیین‌نامه اجرایی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار شوند.
جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این بند که توانایی انجام کار داشته و با وجود فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (حسب مورد) مشغول به‌کار نشده باشند، مشمول این حکم نیستند.
فرایند آزمون وسع جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد با تأکید بر پرداخت کمک معیشت به دهک‌های درآمدی یک تا ۷، تعیین تکلیف دریافت‌کنندگان کمک معیشت که در دهک‌های ۸ تا ۱۰ قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و همچنین مشمولانی که با وجود واجد شرایط بودن، موفق به دریافت کمک معیشت نشده‌اند، مطابق آیین‌نامه خواهد بود که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران (مسئول) ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف 2ماه پس از لازم ‌الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید.
چند سالی است که پرداخت کمک معیشت به جانبازان، آزادگان و رزمندگان فاقد شغل و درآمد آغاز شده است. این اقدام که در ابتدا با سهولت بیشتر انجام و با تحقق 2شرط فاقد شغل و درآمد بودن محقق می‌شد و تنها محدودیت آن کمبود منابع تامین‌کننده برای همه افراد مشمول این پرداخت بود، به مرور و با گذشت زمان دارای پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های متنوع و متعددی شد که پرداخت ابتدایی‌ترین حق جانبازان، آزادگان و رزمندگان را با چالش‌های متعددی مواجه کرد. در مطلب بعدی این موانع و محدودیت‌ها بررسی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید