• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75310
+
-

افتتاح و کلنگ زنی5656  پروژه در 2  استان

ازاین پروژه ها 5429 پروژه در کرمانشاه و 227 پروژه در کردستان کلنگ‌زنی شدند یا مورد بهره‌برداری قرار گرفتند

پرونده
افتتاح و کلنگ زنی5656  پروژه در 2  استان

روژه‌هایی در راستای اشتغال‌زایی


فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:

هر سال در هفته دولت مدیران اجرایی استان‌ها علاوه بر گرامیداشت این هفته با اعلام فعالیت‌های انجام شده و نیز برنامه کاری‌شان برای سال بعد سنتی چندین ساله را به‌جا می‌آورند. مدیران استان‌های کرمانشاه و کردستان هم همچون سال‌های قبل کارنامه اجرایی نهادهای تحت مسئولیتشان را ارائه دادند.  بر همین اساس استاندار کرمانشاه در نشستی خبری با اصحاب رسانه از افتتاح و کلنگ‌زنی ۵ هزار و ۴۲۹ پروژه عمرانی و اقتصادی در هفته دولت در استان خبر داد و افزود: ۹۶۵ میلیارد تومان اعتبار این پروژه‌هاست. این پروژه‌ها ۵ هزار و ۶۹۵ نفر اشتغال‌زایی دارد. 

از این تعداد ۳هزار و ۳۳۸ پروژه عمرانی و ۲ هزار و ۹۱ پروژه اقتصادی هستند. همچنین در این هفته ۱۳۰ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.  «هوشنگ بازوند» با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی‌ها در مناطق زلزله‌زده افزود: ۱۹۲ واحد از مسکن مهرهای آسیب‌دیده در زلزله در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.  وی با بیان این‌که ساخت‌و‌سازها در سرپل ذهاب در سطح گسترده در جریان است، ادامه داد: گرانی بازار مصالح بر روند بازسازی تاثیر گذاشته و روند بازسازی را کُند کرده است. البته به دنبال راهکارهایی برای کاهش آسیب آن هستیم. ۶ هزار و ۴۰۰ واحد تخریبی در سرپل ذهاب داشتیم که در روند بازسازی‌ها این تعداد به ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسید. 


سرانجام وعده دولت برای جمع آوری کانکس ها

استاندار در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره وعده‌های دولت به مستاجران و جمع‌آوری کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده نیز گفت: برخی از کانکس‌هایی که در این مناطق مستقرند، متعلق به افراد غیربومی است. وی با تاکید بر جمع‌آوری کانکس‌ها از معابر و خیابان‌های مناطق زلزله‌زده اضافه کرد: اگر لازم باشد با همکاری قوه قضائیه، کانکس‌ها را جمع‌آوری خواهیم کرد. بازوند در مورد مستاجران نیز گفت: چون ارائه تسهیلاتی مانند خرید زمین به مستاجران زلزله‌زده کرمانشاه، در دیگر نقاط بحران‌زده کشور هم توقع ایجاد می‌کند، به این نتیجه رسیدیم که ۴۰ میلیون تومان برای ساخت‌و‌ساز به مستاجران داده شود. البته از آنجا که به علت وضعیت بازار این میزان تسهیلات برای ساخت‌و‌ساز خانه کافی نیست، به دنبال افزایش میزان تسهیلات به عنوان ودیعه مسکن هستیم که مستاجران زلزله‌زده خانه بخرند. در نهایت اگر این‌ امر هم محقق نشود، زمین به مستاجران داده می‌شود.

استاندار در این نشست درباره بازگشایی مرز خسروی نیز با تاکید بر این‌که از نظر دولت جمهوری اسلامی مرز خسروی در اربعین باز است، افزود: به بازگشایی مرز خسروی خوش‌بین هستیم اما ما یک طرف معادله هستیم و در آن طرف عراقی‌ها قرار دارند. شرایط و زیرساخت‌ها از سمت جمهوری اسلامی فراهم شده است و چهار، پنج استان نیز به عنوان معین کرمانشاه برای اربعین انتخاب شده‌اند. 


بسته شدن مرز سومار

بازوند درباره بسته شدن مرز سومار گفت: بخشی از مشکلات این مرز به خود ما برمی‌گردد و نباید بهانه دست عراقی‌ها داد. بستن مرز توسط عراق گاهی بهانه است. تجار ما نباید قوانین را زیر پا بگذارند و تابع قوانین کشور عراق در صادرات باشند. وقتی صادرات کالایی از سوی این کشور ممنوع می‌شود، نباید تجار به این کار دست بزنند. قبول دارم که ما نیز در نظارت‌ها کم‌کاری کردیم و نتیجه آن بسته شدن مرز شد.  این مقام مسئول ادامه داد: درخواست دیگر طرف عراقی ایجاد سکوی تجاری با طول و عرض ۵۰ متر در ۳ متر است که خروجی آن کاهش۸۰ درصدی صادرات. به هر حال واقعیت این است که آن طرف در اختیار ما نیست. تلاش ما این برای بازگشایی مرز سومار حتی با احداث سکوی صادراتی هرچه زودتر این مرز باز شود. برای بازگشایی مرز سومار کوتاهی نخواهیم کرد. تخلیه و بارگیری در آن سوی مرز سومار در عراق خواسته نابه‌جای دیگری است که آنها مطرح کرده‌اند. قرار است برای رفع مشکلات موجود تفاهم‌نامه‌ای در استانداری دیالی منعقد شود. 


درباره پروژه پالایشگاه آناهیتا

استاندار در ادامه درباره پروژه پالایشگاه آناهیتا گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا برای وارد شدن به این پروژه اعلام آمادگی کرده است و ما تعهد داده‌ایم که از محل صندوق توسعه ملی ۷۰ درصد هزینه‌های آن تامین شود. رایزنی‌ها در حال انجام است. صندوق توسعه ملی با توجه به شرایط تحریم‌ها اعلام کرده است که به جای ارز، نفت خام به قرارگاه دهد. این پیشنهاد با موافقت قرارگاه خاتم‌الانبیا روبه‌رو شده است.  بازوند در ادامه با اشاره به این‌که پروژه‌های سال ۹۸ با محوریت حوزه توریسم و گردشگری تعریف شده است، افزود: رویداد گردشگری ۲۰۲۰ یک فرصت برای توسعه استان است و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، در واقع غفلت کرده‌ایم. این رویداد برای ثبت جهانی اورامانات فرصت بسیار خوبی است.  وی از دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای ثبت جهانی اورامانات نیز گفت و اضافه کرد: این دستور در تسریع ارسال این پرونده به یونسکو و فراهم آمدن شرایط مناسب بی‌تاثیر نخواهد بود. 


لزوم کاهش 3 درصدی بیکاری 

استاندار درباره شاخص‌های اقتصادی نیز گفت: شاخص‌های کسب و کار در استان مناسب نیست و درصد قابل توجهی از آن برمی‌گردد به قوانین دست‌و‌پاگیری که از گذشته تا امروز وضع شده‌اند. در زمینه رونق تولید و بهبود شاخص‌های اقتصادی در استان علائم خوبی مشاهده می‌کنیم.  بازوند معتقد است: هنوز با شاخص‌های ایده‌آل فاصله داریم، اما با کمک 3 سند رونق تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی بنا داریم وضعیت شاخص‌ها را بهتر کنیم. برای مثال در حوزه نرخ بیکاری تا پایان سال کاهش 3 درصدی بیکاری را در استان رقم بزنیم. البته اصلاح این ساختار زمان‌بر است. 


‌توجیه اقتصادی پتروشیمی اسلام‌آباد غرب   

استاندار درباره پتروشیمی اسلام‌آباد غرب  گفت: پتروشیمی اسلام‌آباد یک فرصت ویژه برای استان است. این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 8/1میلیارد دلار پروژه‌ای بسیار عظیم است که اجرای آن از فرصت‌های خوب برای استان است و توجیه اقتصادی بالایی هم دارد. بازوند با بیان این‌که در آینده نزدیک با تلاش‌های مسئولان و نماینده اسلام‌آباد غرب شاهد عملیات اجرایی آن خواهیم بود، افزود: سهام‌داران فعلی قادر به اجرای این پتروشیمی نیستند. رایزنی‌هایی با هلدینگ خلیج فارس برای اجرای فاز اول این پتروشیمی انجام شده است. 

وی در ادامه بر فراهم کردن فضای کار برای سرمایه‌گذاران تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری بسیاری از مشکلات اجتماعی شهر و استان ما را حل خواهد کرد. بنابراین فضا را برای حضور سرمایه‌گذاران تاریک نکنیم. برخی با جوسازی‌های رسانه‌ای سرمایه‌گذاران را از این شهر فراری می‌دهند. به عنوان نمونه، یک سرمایه‌گذار که خواهان اجرای پروژه یک شهرک توریستی 100 هکتاری بود با همین جو‌سازی‌ها دلسرد شد و در استان همسایه این طرح را اجرایی کرد. تاریک نشان دادن فضای استان موجب فراری دادن سرمایه‌گذارها و رفتن آنها به استان‌های دیگر می‌شود.‌


گزارش

افتتاح پروژه ها در آستانه سفر رئیس جمهوری


محمد توفیق مشیرپناهی|   سنندج- خبرنگار:

 هفته دولت در کردستان در حالی برگزار می‎شود که تعداد پروژه‎های آماده افتتاح در حوزه‎های مختلف بیشتر است. علت آن هم این است که با تصمیم قبلی مدیران استان، تعدادی از پروژه‎های آماده افتتاح برای سفر آتی رئیس‌جمهوری کنار گذاشته‎ شده تا با حضور وی افتتاح و به بهره‎برداری برسد. پروژه‎های افتتاح شده در هفته دولت از بخش‎های عمرانی، خدماتی و فرهنگی است که در مجموع 227 پروژه با اعتبار 209 میلیارد تومان کلنگ‎زنی یا به بهره‏برداری می‎رسد.  در همین زمینه گفت‌و‎گوی همشهری را با «شهرام ملکی» معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار کردستان در ادامه می‎خوانید.


چه طرح‎ها و پروژه‎هایی در هفته دولت کلنگ‎زنی یا بهره‎برداری شد؟ 

طرح‎ها و پروژه‎های آماده افتتاح نتیجه زحمات دستگاه‎های اجرایی و بخش خصوصی در حوزه سرمایه‎گذاری است. تعداد این طرح‏ها بیشتر از آن چیزی است که در این هفته معرفی می‎کنیم، علت هم جمع‎بندی برای سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان در آینده نزدیک است. به عبارتی آقای استاندار و مجموعه مدیران این پروژه‎ها را از قبل تعریف کرده‌ا‌ند که در ایام سفر رئیس‎جمهوری، معاونان و وزرای مربوطه و متناسب با برنامه‎های آن فصل، رسما افتتاح و بهره‎برداری شود.

 لذا آن تعداد پروژه‌های عمرانی که در هفته دولت امسال سعی شده با پروژه‎های سفر تداخل نداشته باشد، از 15 دستگاه اجرایی و آماده افتتاح وکلنگ‎زنی است و مجموع مبلغ اعتباری این پروژه‎ها 149 میلیارد و 800 میلیون تومان برای 183 پروژه است. همچنین در بخش‎ طرح‎های تولیدی هم حدود 44 پروژه با 59 میلیارد تومان قابلیت بهره‎برداری است که مجموع طرح‎های قابل افتتاح، کلنگ‎زنی و تولیدی در استان 227 پروژه با مجموعه اعتبار هزینه‎شده و سرمایه‎گذاری 209 میلیارد تومان است.

اولویت‎های عمرانی استان در پروژه‎ها از چه بخش‎هایی است؟

یکی از اولویت‎های عمرانی استان، بخش گازرسانی روستایی است. اکنون به حدود هزار و 176 روستا گازرسانی شده است، یعنی نزدیک به 88 درصد روستاهای ما از نعمت گاز برخوردارند. امسال با هدف‎گذاری تعداد پروژه‎های تعریف شده، قصد داریم میزان برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار از حیث تامین گاز را به 93 تا 95 درصد برسانیم. با دستیابی به این برخورداری از جمله استان‎های موفق در کشور خواهیم بود. نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که با وجود سختی کار در گازرسانی روستاهای کردستان به لحاظ توپوگرافی مناطق صعب‌العبور و صخره‌ای، از دستگاه‎های موفق و پیشتاز در کشور هستیم. 

راه‎های استان به‌عنوان مهم‌ترین مولفه توسعه در چه وضعیتی قرار دارد؟ 

در استان هزار و 800 روستا با 6 هزار و 100 کیلومتر طول شبکه راه‎های روستایی وجود دارد. از سال 95 که حدود هزار و 100 کیلومتر راه روستایی به مناقصه گذاشته شد یا نیمه‌تمام بودند، کماکان در اولویت اجرای کار راه و شهرسازی استان قرار دارند. هدف این بود که رتبه 31 کشور در سال 95 را با یک شیب منطقی ارتقا دهیم و شاخص برخورداری استان را در راه روستایی به سطح مطلوبی برسانیم. در حال حاضر راه آسفالت روستایی از 2 هزار و 600 کیلومتر به 3 هزار کیلومتر رسیده است و وضعیتمان را از 44 درصد به 48 درصد ارتقا داده‌ایم. اگر هزار و 100 کیلومتر راه به اتمام برسد، 12 درصد به میزان برخورداری راه‎های روستایی ما اضافه خواهد شد و این وضعیت مناسب‎تری را برای استان رقم خواهد زد. این در حالی‎ است که میانگین کشوری بالای 65 درصد است. 

برای تقویت بخش راه روستایی در سال‎های 96 و 97، بنا بر تصمیم درست شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان، قرار شد از محل تملک دارایی‎های استان، هر شهرستانی بالغ‌بر 20 درصد از اعتبار ابلاغی‌اش را برای بخش راه روستایی اختصاص بدهد. به همین خاطر در سال 96 اعتبارات ما از 23 میلیارد تومان تا سقف 105 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. 

در کنار راه روستایی، ارتقای راه‎های اصلی و بزرگراهی نیز مورد توجه است. استان کردستان در سال 95 بر اساس شاخص تعریف شده کشور، یک بررسی انجام داد. بر اساس آن به ازای هر 100 کیلومتر راه اصلی در کشور معادل 21 کیلومتر بزرگراه و چهارخطه وجود دارد، ولی در استان این عدد 11 کیلومتر و رتبه ما 27 کشوری بود. 

طی 3 سال اخیر با حمایت‎های وزارت راه و شهرسازی شرایطی فراهم شد که اولا بتوانیم بیشترین سهم را برای ارتقای راه‎های اصلی و بزرگراهی‌مان از منابع ملی کسب کنیم. برای تحقق این امر، زمانی ‏که دولت لایحه بودجه را تنظیم کرد با ارائه توجیهات و مستندات تلاش کردیم بودجه اختصاص داده شده را به طور کامل مطالبه و این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنیم. وزارتخانه هم خوشبختانه قرار شده محورهایی از استان را که در پیوست قانون بودجه وجود دارد در اولویت افزایش اعتبارات قرار بدهد. 

دوما از جمله موضوعاتی که طی این دو، سه سال رشد خیلی خوبی در استان داشت، کریدور شمال به جنوب بود. این کریدور شامل 5 استان کشور می‎شود و از مرز بازرگان تا بندر امام امتداد دارد و از 1450 کیلومتر، سهم استان کردستان 320 کیلومتر است که از ورودی شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی تا خروجی شهرستان کامیاران به سمت کرمانشاه را شامل می‌شود. 

 خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی، کردستان را در اولویت گذاشته و به سهم 320 کیلومتری استان در بخش کریدور شمال به جنوب اهمیت داده است. رقم اعتباری این پروژه در سال 97، نزدیک به 62 میلیارد تومان بود. این عدد به 163 میلیارد تومان ارتقا یافت و رشد بالای 150 درصد رشد اعتباری داشت. 

پروژه دیگر در بخش راه، باند دوم سنندج به همدان است. نزدیک به 20 کیلومتر را در 3 قطعه به پیمانکاران واگذار کردیم. روند انجام کار این پروژه مناسب ا‎ست و در حال حاضر از 20 کیلومتر 9 کیلومتر آن آسفالت شده و تلاش می‎کنیم که قبل از فصل بارندگی کیلومتر بیشتری را مهیا و آماده بهره‎برداری کنیم. در حال حاضر هم این پروژه سال گذشته 4 میلیارد تومان اعتبار داشته که به 12 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است.

پروژه بعدی پروژه سنندج به مریوان است که از پروژه‎های اولویت‎دار به شمار می‌رود. به این دلیل که مطالبه جدی هم شهرستان مریوان و هم مردمی ا‌ست که در این مسیر ترازیتی برای دسترسی به بازارچه مرزی باشماق و اقلیم کردستان تردد دارند. با عنایتی که دفتر مقام معظم رهبری به این پروژه ملی و استانی داشتند طی 2 سال گذشته نزدیک به 150 میلیارد تومان از محل اعتبار سفر مقام معظم رهبری به این پروژه اختصاص داده شده است که بتوانیم شرایط بهره‎برداری را برای سال مالی 98 برای پروژه مریوان سنندج فراهم کنیم. 

کل بودجه عمرانی کشور در سال 98 حدود 6 درصد رشد داشته است، ولی با تلاش مجموعه استان این رشد در استان کردستان معادل 38 درصد است و این میزان قابل توجه است. 

پروژه‎های بخش آب چه تاثیری بر کشاورزی استان دارد؟ 

با توجه به این‎که در سنوات گذشته اراضی آبی استان کم بوده است یعنی از مجموع یک میلیون و 204 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 120 هزار هکتار آن(حدود 10 درصد) آبی بوده است. درآمد از زمین آبی چندین برابر زمین دیم است. اگر زراعت باشد 5 تا 6 برابر، اگر باغ باشد این عدد به 20 برابر می‎رسد. این میزان رشد روی اشتغال‌زایی‎های فصلی هنگام برداشت محصول تاثیر مستقیم دارد. با توجه به این‎که آب وارد چرخه تولید در بخش کشاورزی می‎شود و در نهایت به این بخش رونق می‎بخشد، در بحث اشتغال و افزایش تولید و نقش‎آفرینی استان در تولید ملی موثر است. 

خبر

باغ‌های کردستان توسعه می یابد


 استاندار کردستان در بازدید از پروژه‌های مهم استان که به مناسبت هفته دولت انجام شد، از اجرای طرح تخصیص آب و پیش‌بینی توسعه 20 هزار هکتار از باغ‌های آبی استان خبر داد و گفت: 5/1میلیارد دلار برای این کار اعتبار نیاز است.
به گزارش ایسنا «بهمن مرادنیا» در حاشیه بازدید از شبکه فرعی آبیاری تحت فشار سامانه سد آزاد سنندج، با اشاره به توسعه باغ‌های کردستان اظهار کرد: در حال حاضر 27 هزار هکتار باغ آبی در استان وجود دارد که پیش‌بینی شده 16 هزار و 800 هکتار دیگر در سال آینده به این باغ‌ها اضافه شود.

وی تصریح کرد: طرح توسعه 20 هزار هکتار باغ در طول 5 سال اجرا خواهد شد. برای اجرای این طرح سالانه باید 250 میلیون دلار اعتبار اختصاص یابد که امیدواریم این مبلغ جذب شود. استاندار کردستان گفت: در طرح توسعه باغ‌ها برای 24 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. در این زمینه طرح آبی کردن 50 هزار هکتار توسعه باغ‌ها نیز برنامه‌‌ریزی شده که در تا 5 سال آینده اجرا می‌شود. 

مرادنیا گفت: توسعه بخش کشاورزی و دامپروری از 2 سال گذشته در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه تخصیص آب به 96 هزار هکتار از اراضی استان تصویب شده و موجب افزایش سطح زیر کشت زراعت و باغ‌ها می‌شود. 
وی افزود: برای اجرایی کردن این طرح 5 ساله از رهبر معظم انقلاب درخواست 5/1 میلیارد دلار کرده‌ایم که امیدواریم این اعتبار را از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم. 
استاندار کردستان با اشاره به در دست اجرا بودن توسعه باغ‌ها 4 هزار و 309 هکتار از اراضی استان از طریق سامانه انتقال آب سد آزاد خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح 420 تن به تولید محصولات باغی استان افزوده می‌شود.


اتمام جاده جدید سنندج- مریوان تا پایان سال ‌

استاندار کردستان در ادامه بازدید از پروژه‌های مهم استان و در بازدید از جاده جدید سنندج- مریوان گفت: با توجه به این‌که زمان زیادی برای ساخت پروژه جاده جدید سنندج- مریوان صرف شده و هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، امیدواریم با تلاش مجموعه، 17 درصد باقی‌مانده ساخت این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام برسد.  مرادنیا اظهار کرد: عملیات ساخت این پروژه از سال 83 آغاز شده و از سال 95 تاکنون کل پیشرفت آن 40 درصد بوده است.  وی تصریح کرد: تاکنون برای ساخت این پروژه 185 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن 170 میلیارد تومان دیگر لازم است که 80 میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده و می‌توان گفت این پروژه مشکل مالی ندارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید