• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223218
+
-

مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر در یک نگاه

نگاه
مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر در یک نگاه

مسعود حق لطفی؛ مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران

سازمان ما در سال‌جاری نزدیک به 16پروژه برای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را در دستور کار دارد. خانه شهر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال پیگیری است.بازآفرینی ساختمان بلدیه نزدیک به 80درصد پیشرفت کرده است و امید داریم که این پروژه در مهرماه سال‌جاری افتتاح شود. خانه شهر در زمینی به مساحت ۴۹۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۸‌هزار مترمربع در ۴ طبقه (2 طبقه روی زمین و 2‌طبقه زیرزمین) با کارکردی فرهنگی و متشکل از یک سالن چند منظوره به ظرفیت ۳۸۰ نفر، موزه با رویکرد معرفی تهران و شهرداری تهران، فضاهای نمایشگاهی و عرضه محصولات فرهنگی، بام سبز و سالن رسانه و تشریفات برای رخدادهای مهم دیپلماتیک شهر احداث می‌شود و با تکمیل آن در ماه‌های پیش‌رو، یکی از رخدادهای عمرانی منحصربه‌فرد در شهر تهران محقق خواهد شد. ساختمان بلدیه در دوره قاجار به‌عنوان ساختمان شهرداری شناخته می‌شد اما متأسفانه در زمان پهلوی دوم دستور تخریب آن صادر شد. این ساختمان در سال 1396در راستای بحث بازآفرینی مورد توجه قرار گرفت. تلاش خواهیم کرد که 20درصد باقیمانده از پروژه را در ماه‌های پیش‌رو به نقطه پایان برسانیم. تأمین تأسیسات مانند آسانسور، هواکش و... یکی از بخش‌های پرهزینه این پروژه است. برهمین اساس باید گفت که برای تکمیل 20درصد باقیمانده نزدیک به 300میلیارد تومان بودجه لازم است. در سنوات گذشته نیز به‌طور تقریبی نزدیک به 150میلیارد تومان برای ساختمان بلدیه هزینه شده است.
در کنار پیگیری بازآفرینی خانه بلدیه، ما در حال بهسازی و مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌‌رو در سطح شهر تهران هستیم. مقاوم‌سازی‌ 6پل در سال گذشته کلید خورد و مقاوم‌سازی‌ تعدادی از این پل‌ها در سال‌جاری نهایی خواهد شد، 250میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه‌ها بود. امسال نیز مقرر شد تا 7پل دیگر همچون پل تقاطع بزرگراه شهید همت با رودخانه کن، پل شهید صنیع خانی روی تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و شهید تندگویان و... بهسازی و مقاوم‌سازی‌ لرزه‌ای شوند. ایستگا‌ه‌های شتاب‌نگار نیز جزو پروژه‌هایی بودند که در سال‌1401 کلید خورد و اکنون تکمیل شده است. این پروژه با هدف افزایش تاب‌آوری شهر در هنگام مخاطرات انجام شد.
تهران باید 50ایستگاه شتاب‌نگار داشته باشد، به همین دلیل 22شتاب‌نگار از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و 28شتاب‌نگار نیز از سوی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ایجاد شد. این شتاب‌نگارها، اطلاعات را در زمان بحران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران منتقل خواهند کرد تا در چند ثانیه ابتدایی وقوع زلزله، هشدارهای لازم برای قطع برق و گاز را مخابره کنند.
پروژه سبزه‌میدان نیز از سال گذشته کلید خورد و در ماه‌های آتی افتتاح خواهد شد تا از این طریق بازسازی و بازپیرایی 3هزارمترمربع میدانگاه شهری اجرایی شود. جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از ابعاد پروژه سبزه‌میدان است تا مشکل آب‌گرفتگی که سال‌ها این بخش از بازار را درگیر کرده بود، حل شود. همچنین قرار است که در سال‌جاری بازپیرایی میدان مروی و میدان ابن‌سینا را اجرایی کنیم تا این دو میدان مهم شهر نیز شکل و شمایل مناسبی پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید